Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varför väljer kund postförskott?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-26, 22:15 #11
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Tänk er varje gång ni går till en fysisk butik och handlar med kort. Då får ni ett kvitto med stjärnor över ert kreditkortsnummer. Varför får ni detta när kreditkortet ligger i er plånbok? Ologiskt. Båda kopior borde maskeras. Men på butikens kvitto står det både hela kortnumret och förfallodatum. T.o.m ditt personnummer i vissa fall. Borde det inte vara tvärt om? Dessa kvitton skall sparas till bokföringen i 10 år!

Detta sker inte på internet om webbutiken är tillförlitligt programmerad (fast vem vet det).

Jag skulle påstå att det är mer osäkert att handla med kort i fysisk butik än på webben där det endast passerar genom krypterade anslutningar till en betalväxel, precis som i en butiksterminal. Fast utan ett bokföringskvitto på transaktionen med ditt kortnummer på.

Vad många inte vet är att det är 180 dagars reklamationsrätt och att man kan göra en återbetalning (chargeback) om man blir blåst och få sina pengar tillbaka. Detta går tex. inte med bankbetalning eller postförskott om du råkar få en tegelsten. Därav ser jag kreditkort som det säkraste sättet att betala på internet. Det kan lika gärna bli stulet i vanliga butiken som via internet.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-26, 22:32 #12
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Visst är kort den säkraste betalningsmetoden på internet, men likväl så kommer vissa kunder att vilja betala mot postförskott. Det är antagligen något vi webbutiker kommer att få leva med ett bra tag till.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-26, 23:42 #13
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
en anledning är oxå att vissa kunder bara klickar utan att läsa så noga, tror det är viktigt att man stort och tydligt förklarar att det kostar extrapengar att välja postförskott.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 09:47 #14
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Wojt@Feb 26 2007, 17:35
Personligen använder jag kreditkort när det är möjligt eller bankbetalning och skulle inte kunna tänka mig betala extra för PF. Men hur tänker de vanliga konsumenterna kring detta? Finns det någon helylle Svensson här inne?
Om 4-5 år tror jag att digitala betalningar kommer att ha slagit stort. Problemet är metaforer. Folk tror att det är osäkrare när det i själva verket är tryggt och kostnadseffektivt att betala digitalt.

Lite som när en hantverkarvän alldeles nyligen började betala sina räkningar och göra momsinbetalningar på nätbanken. Hans argument för att INTE göra det var att han inte kunnat lita på att det blev gjort medans om han skrev blanketter och la på brevlådan så kunde han vara säker. När jag förklarade för honom att det som las på brevlådan kunde försvinna i hanteringen, att det han skrev på blanketten kunde misstolkas innan det hamnade i systemet, att han på nätbanken hela tiden kunde se status på ärendena m.m. så tog det några år innan han vågade testa, gav mig rätt och undrade varför han inte övertalats tidigare

Det krävs lite tid...
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 12:02 #15
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Hos oss var det väldigt många som beställde för att aldrig hämta ut, så jag tror nr 4 på Gustavs lista är en stor anledning tyvärr. åtminstonde varför man hellre tar PF än faktura.

Varför man ej betalar via kort tror jag har att göra med medias skrämselpropaganda och alla artiklar om vad folk blir blåsta på nätet. För att inte tala om medias varningar och alla var försiktiga artiklar. Varje gång jag ser en sådan så vill jag ringa upp och skälla ut journalisten för där har du något som verkligen försvårar för e-handel anser jag.

Hoten mot lönsam e-handel kan i min värld sammanfattas i tre punkter
1) Fraktavgifter
2) Medias ständiga varning för e-handel och kortbedrägerier
3) Alla e-handlare som tror sig kunna konkurrera enbart med billiga priser och dumpar dem såpass att ingen som vill leva på sin e-handel någonsin kan matcha dem.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 12:43 #16
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Jag blir själv lite irriterad när media hela tiden går ut med bedrägerivarningar osv till konsumenter angående webbutiker. Men de som blir mest blåsta är företagare som driver webbutikerna pga att konsumenter inte betalar eller försöker blåsa en. Fast detta nämns givetvis aldrig. Det finns inte många bedrägeributiker i Sverige som i tex. utlandet, än.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 15:55 #17
martinh martinh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 181
martinh martinh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 181
Hur välkänt är e-kortet?
Då skapar man ett kortnummer för en bestämd summa som då är giltig en tid man också får bestämma. Väldigt smidigt och säkert, använder det alltid själv (handlar rätt så mycket över nätet).
martinh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 16:39 #18
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
ganska okänt skulle jag tro, hade aldrig hört talas om det förrän nu
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 21:30 #19
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
fsbs e-kort använder jag alltid änr jag handlar på nätet. synd bara att man kan skapa e-kortsnr genom att logga in med enbart lösenord..

Håller på att titta över betalningslösningarna i våran webbshop och funderar på att börja använda enbart förskottsbetalning på order över ~5k då vi ser många utlösta paket som kommer i retur.

Det jag saknar hos posten är mottagarfrakt där jag fyller i på pacsoft vad jag ska ha betalat för varorna och posten läggerpå fraktkostnaden..
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 00:19 #20
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
En anledning att välja pf (eller faktura) är att man inte i någon stund behöver riskera att ge pengar till ett konkursbo.

Datorhandel.com gick i konkurs i höstas, två veckor innan konkursen betalade jag ett par kkr med kort. Inga varor levererades och efter ett par veckor kom det ett mail med innebörden att alla som betalt men inte fått varor kunde titta i månen efter pengarna samt att inga varor skulle leverars. Av någon outgrundlig anledning kom varorna någon dag senare.

Hade jag valt pf eller faktura så hade det inte varit något problem alls.

Nu är det väl inte särskilt vanligt att företag går i konkurs, men det händer...
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017