Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Spray agerar ful fisk

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-22, 18:12 #1
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Citerar från idg.se:

"Att byta webbhotell från Spray är en besvärlig historia, vittnar en rad konkurrenter och kunder om. Nu fälls företaget i Allmänna reklamationsnämnden efter en privat domänflytt som tagit nio månader att genomföra."

Dåligt av en så stor aktör om det stämmer.

http://www.idg.se/2.1085/1.82860
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-22, 18:27 #2
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Riktigt riktigt illa!
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-22, 18:44 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Nu vet jag inte specifikt med Spray och vilka tlder som avses i kritiken, men jag vet med säkerhet att det är ett generellt missförstånd att tro att ett webbhotell "släpper" en domän bara för att det kommer en begäran från ett annat webhotell om en registrartransfer.

För .com och .net skall sådana konsekvent nekas till numera om kundens ombud inte har domänens authorationcode Det tar för övrigt minst en tråd på wn upp.

Men oavsett kan man ju inte blunda för att nio månader är orimlig tid.

..Tänkte att det var upplagt för en känga till Sprays förra VD, men så kom jag på att han är ju VD för IIS (.SE) numera och det stod i kommentarerna till artikeln att inte .se avsågs i kritiken..

<_<
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-22, 18:55 #4
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Nov 22 2006, 19:44
För .com och .net skall sådana konsekvent nekas till numera om kundens ombud inte har domänens authorationcode Det tar för övrigt minst en tråd på wn upp.
Intressant i sammanhanget är att Spray vägrar lämna ut AuthID till kunden. De hävdar att det inte finns för deras domännamn.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-22, 20:10 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det var ett tag sedan jag hade med Spray att göra, men de har extremt dålig koll på domäner. Sist tror jag att jag av en slump lyckades få hjälp av en av deras medarbetar på Lycos i Tyskland, vilket löst det hela efter ett par månader.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-22, 21:08 #6
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Har en vän som skall flytta en .nu domän till sitt konto på eNom. Webbhotellet han har är själva ÅF åt eNom och alla deras reggae domäner ligger där. Det verkar också som hotellet har inkompetent personal som inte fattar att vi inte kan flytta domänen genom nuNames från eNom till eNom.

Företaget är registrera-doman.com som tyvärr är helt ovillig att samarbeta, genom att bara pusha över domänen.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-22, 22:50 #7
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Har också haft problem med domänflytt från Spray, tog åtskilliga mail och tid innan de godkände flytten. Kul att ARN har fällt dem.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-22, 22:57 #8
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Terabyte@Nov 22 2006, 22:08
Har en vän som skall flytta en .nu domän till sitt konto på eNom. Webbhotellet han har är själva ÅF åt eNom och alla deras reggae domäner ligger där. Det verkar också som hotellet har inkompetent personal som inte fattar att vi inte kan flytta domänen genom nuNames från eNom till eNom.

Företaget är registrera-doman.com som tyvärr är helt ovillig att samarbeta, genom att bara pusha över domänen.
Uppdatera mig gärna om jag har fel, men jag har precis för mig att Nunames är den enda registerhållaren som förbjuder just det du beskriver och kräver att alla registrantbyten ska gå genom dem (Nunames).

"Kostnaden för överföring av domännamn från en registrerad kund till en annan är 1500 kr, plus ett års registreringsavgift (300 kr). "
http://www.nunames.nu/pricing.cfm
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-22, 23:11 #9
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Tobab@Nov 22 2006, 23:50
Kul att ARN har fällt dem.
Jag håller med dig, men det känns ju lite tramsigt med ARN (vars en "dom" bara är en rekommendation alltså inte ens tvingande.)
Och vad säger "domen": Att spray ska betala personen ifråga 144kronor..(eller vad är det webhotell kostar hos surftown ? är det inte 12 spänn i månaden.)

Är inte det märkligt att inte ARN kan uppskatta en summa om inte för annat "förlorad närvaro på nätet".

Eller iaf betala nån årsavgift för domänen..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-22, 23:35 #10
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Nov 22 2006, 22:57
Uppdatera mig gärna om jag har fel, men jag har precis för mig att Nunames är den enda registerhållaren som förbjuder just det du beskriver och kräver att alla registrantbyten ska gå genom dem (Nunames).

"Kostnaden för överföring av domännamn från en registrerad kund till en annan är 1500 kr, plus ett års registreringsavgift (300 kr). "
http://www.nunames.nu/pricing.cfm
Ja du har fel i detta fall (rätt enligt en vanlig transfer). I detta fallet ändrar domänen inte registerhållaren (då det är eNom) och inte heller ägaren. Domänen flyttas bara från ett konto till ett annat på eNom, då webbhotellet är egentligen bara ÅF åt eNom och min kompis och jag också har ett sådant konto där.

Men det är fixat nu - jag gick till eNoms personal och de skickade ut email om flytt av domänen mellan kontona och vid godkännande är det klart. Dock dåligt att av ÅF, alltså webbhotellet som försöker bara hålla kvar kunderna så länge de kan för att suga ut pengar. Vill man flytta så skall man få det. Därför gillar jag eNom. Snabb service och man har själv kontroll av sina egna domäner.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017