Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SEO-konsult.se eller SEOkonsult.se ?

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
SEO-konsult.se 12 27.27%
SEOkonsult.se 32 72.73%
Antal röster: 44. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-07, 00:46 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Jolla00
Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Svenska och engelska ord brukar alltid särskrivas, oftast med bindestreck Det är inte tillåtet att skriva ihop svenska och engelska ord om man ska vara grammatisk korrekt, vad jag förstår. Så, det är nog detta Jim syftar på.
Hur är det med grammatiken?
I engelskan skall det i de flesta fall vara särskrivning, men absolut inte i svenskan. I svenskan skall i princip allting skrivas ihop. Bindestreck kan användas ibland för att förtydliga när det kan bli otydligt med ihopskrivning.
Du tolkade hans inlägg fel... Han menade precis det du närmade dig på slutet =) Det är som sagt frågan om en engelsk förkortning och ett svenskt ord. För tydlighetens skull så bör man använda bindestreck.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 03:20 #22
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Tänk på att svenska akademin på senare år har blivit väldigt pigga på att godkänna nya ord. Det skulle inte förvåna mig det minsta om de tog upp ett ord som Seokonsult inom några år. Det som talar emot är att Seo i sig inte är något ord, utan en förkortning. Så ett bindestreck är som Jim skriver faktiskt helt korrekt stavning, även här i Sverige där vi annars gillar att skriva ihop allt.

Jag skulle nog ha valt Seo-konsult.se som domän. Om jag sedan även hade seokonsult.se så skulle jag använda den domänen när jag pratade muntligen med folk. Problemet med domännamn skrivna i ett ord är att det ibland blir svårt att se vad det står. Särskilt om man inte känner till förkortningen seo. Ger du någon t ex en kaffekopp eller en penna med trycket www.seokonsult.se, så kan jag svära på att det blir svårläst.

Sedan tror jag i och för sig personligen att seokonsult.se är bättre ur seo synpunkt. Men det där borde ju Jim ha bättre koll på Det är verkligen inget lätt val. Men det som gör det svårt är nog att det är hugget som stucket faktiskt. Jag tror inte det spelar någon större roll vad du väljer.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 11:48 #23
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Språkligt är SEO-konsult det korrekta jmfr med TV-konsult och TV-program.
Just för att det är en förkortning skall det vara bindestreck i svenska språket.
Nu är ju SEO ingen svensk förkortning utan en engelsk så den språkliga korrektheten att sätta ihop dem blir lite haltande.
Om det istället hade varit SMO (sökmotorsoptimering) hade det blivit SMO-konsult alternativt sökmotorsoptimeringskonsult om det skulle skrivas ut, precis som televisionskonsult, televisionsprogram.
Men frågan är ju vilken variant som är bäst att använda mot kund.

EDit: Nu lär ju aldrig SEO bli ett godkänt svenskt ord utan en försvenskning kommer i så fall ske som med sajt, webb.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-07, 12:54 #24
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Tack för all info och feedback.

"Telefontestet" är inte relevant i detta fall eftersom min kommunikation med kunder sker via e-post och inte telefon och i de fall jag pratar via telefon kan jag säga seokonsult.se och de skickas vidare.

SEO-konsult är det rätta svenska. Precis som e-post, TV-program etc. etc. - alltså engelsk forkortning samansatt med ett svenskt ord. Man skriver till exempel: SEO-guide, SEO-strategi, SEO-forum etc. Om man tittar på till exempel den senaste artikeln om SEO från IDG så står det SEO-konsult och inte SEOkonsult.

Eftersom reklamen för denna kommer vara i skriven form på mina andra hemsidor, adwords och dylikt så ser man snabbare vad det betyder när det är med bindestreck.

Det passar dessutom mer in på mina andra webbplatser där jag har bindestreck.

Baserat på ovan har jag bestämt att köra med bindestreck, och i de enstaka fall det nämns muntligt utan bindestreck.

Tack så mycket!
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017