Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


10.000 kr frågan

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-21, 09:46 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag begriper mig än mindre på PR nu än jag gjorde igår. PR i toolbaren uppdaterades och här sitter jag mer förvirrad än någonsin. Att min tre månader gamla webbutik inte fick någon pr förvånar mig inte så där vansinnigt mycket. Den är uppbyggd av frames och liknande och även om jag trodde att de problemen hade fått sina nödlösningar, så verkar det inte ha hjälpt. Jag får helt enkelt jobba på det tills nästa gång. Det som förbryllar mig mest är däremot att mitt tre veckor gamla forum som är kopplat till webbutiken fick pr4. Det gäller bara förstasidan till forumet där man kan hitta åtta rader med text och två länkar. En länk tillbaka till webbutiken och en till själva forumet. Den här sidan gick alltså från pr0 till pr4 och forumet är bara 3 veckor gammalt och kanske max får 5 inlägg per dag. Andra etablerade forum som tar upp precis samma ämnen som jag, har aldrig över 3 i pr. Så hur kan google värdera mitt enligt egen uppfattning ganska värdelösa forum så högt? Alltså: Webbutik = 0 Värdelöst forum i webbutiken = 4. Kan någon förklara detta för mig? Första sidan till mitt forum med pr4 har vad jag vet inte en enda backlink. Webbutiken har däremot ganska många.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-21, 09:53 #2
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Har en kompis som gick från 0 till 4 på 1 månad. Förstår inte det heller, han har 8 länkar till sidan och har inte alls jobbat för att få upp PR. Ganska underligt tycker jag som i min naivitet trodde att jag visste allt om PR...
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-21, 09:55 #3
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
att den har frames tror inte jag påverkar pr så mycket....hela vår sida är uppbyggd i frames och vi har PR5 idag, har till och med vart uppe och nosat i PR6 ett kort tag!
Frames och sökmotoroptimering funkar jättebra! VI ligger väldigt högt på alla relevanta sökord för oss!
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-21, 11:23 #4
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 538
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 538
Det räcker antagligen med en bra PR5 länk för att få PR4.

Tänk på att PR inte direkt påverkar sökmotorsoptimeringen, använd bara PR för att "skryta" med när ni byter länkar. PR kan också användas för att se på ett ungefär hur stor en sida är, t.ex. har en sida PR1 är det kanske inte så lönt att byta länkar med den, för att de antagligen inte har så många länkar till sig, lägg då ner energin på en PR5 sida istället t.ex.

Slutsats, bytar du inte länkar med andra sidor ser jag inga fördelar att ha en hög PR, det viktiga är ju vilken position man har på sina sökord på sökmotorerna. Fast det är ju ändå roligt att få en hög PR =)
Rasmus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-21, 11:29 #5
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
Citat:
Frames och sökmotoroptimering funkar jättebra! VI ligger väldigt högt på alla relevanta sökord för oss!
Hur löser ni det med att man kan söka, och sen hamna på en sida som egentligen ska ligga i en ram?
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-21, 12:07 #6
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Citat:
Originally posted by DeSoto@Oct 21 2005, 11:29
Citat:
Frames och sökmotoroptimering funkar jättebra! VI ligger väldigt högt på alla relevanta sökord för oss!
Hur löser ni det med att man kan söka, och sen hamna på en sida som egentligen ska ligga i en ram?
Självklart går det att åtgärda en frames-uppbyggt webbplats till det bättre, men till en viss gräns.

Det mesta, så gott som allt, går att lösa utan användandet av frames - till det bättre. Jag rekommenderar inte användandet av frames och många håller med mig.
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-21, 12:31 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det märkliga är att vi har ganska många inlänkar till vår webbshop faktiskt. De flesta länkarna till oss är från webbkataloger och mindre privata hemsidor (som dock har pr4-5 ibland). Vi har inga länkbyten ännu, eftersom jag inte vill lägga upp någon länkfarm. Tanken var att vi skulle vänta tills vi fick en egen pr och sedan bara byta med kvalitets sidor med relaterat innehåll till vårt. Med andra ord ville jag bygga upp en liten länksida med 5-10 länkar till enbart bra sidor som även skulle resultera i ett litet mervärde för våra kunder.

Nu gick den planen om intet eftersom vår sida med sin pr0 fortfarande ser ut att vara paria. Även om sidan kanske inte är fullt optimerad för sökmotorer så tycker jag att det är märkligt att den inte fick någon pr överhuvudtaget. Jag hade förväntat mig en pr på 1-3. Ännu märkligare är som sagt att sidan med regler till vårt forum (åtta rader text), fick en pr på 4. Forumet är en del av vår webbutik och det enda som skiljer den åt i vår url är /forum.html på slutet. För allt vad jag har läst så borde forumet snarare nervärderas av google eftersom det spekuleras i om att ord som "forum", "links" och "free" möjligen sänker värdet på en sida.

För mig är det här med andra ord helt obegripligt. Självklart finns det en logisk förklaring, men jag kan inte se den…

Att jag vill ha pr beror som sagt på att jag vill komma igång med lite seriösa länkbyten för att i längden kanske nå en bättre placering på våra viktigaste sökord i google. MSN däremot verkar älska vår sida, eftersom vi legat så högt som på en 5é placering. Nu ligger vi på förstasidan, men hoppar lite upp och ner från dag till dag.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-21, 13:25 #8
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
PR påverkar visst positionerna i sökmotorerna.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-21, 13:29 #9
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
Citat:
Originally posted by Nobody@Oct 21 2005, 12:07
Självklart går det att åtgärda en frames-uppbyggt webbplats till det bättre, men till en viss gräns.
Var lite det jag ville ha sagt. Det går att göra lite grejer med javascript som kontrollerar att sidan ligger i sin ram, men gör den inte det, så får man använda javascriptsredirects, vilket sökmotorer inte brukar tycka om.
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-21, 14:37 #10
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 653
vi har byggt in en funktion som ni skriver här ovan att laddas den utanför sin ram så öppnas den i sin ram ändå.
ni kan kolla hur det funkar här: Länk sökresultat 5.
I vår nya version kommer även titeln på sidorna att följa valt ämne!

Så ser det ut på i princip alla våra resmål oavsett vad man söker på så ligger vi så högt, i vissa fall även ovanför den officiella hemsidan.

Att hävda att frames gör sämre möjligheter för optimering låter för mig ganska orimligt. Det kanske var så förr, men det känns inte som att det borde spela någon roll idag. (har ej kunskap i ämnet dock)

Att bygga hemsidor utan frames för oss skulle innebära en sjuk skillnad i bandbredd och är därför helt omöjligt. Därför har vi jobbat stenhårt på funktionalitet/optimering med frames, och som sagt...funkar klanderfritt!
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017