Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Elektroniska Aktiedata (ekonomisk info)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-18, 23:32 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Standard Elektroniska Aktiedata (ekonomisk info)

Jag har byggt en applikation som behöver lite information om varje aktie för att kunna bygga upp en enkel värdering av aktien och räkna fram en målkurs vid en viss tidpunkt i framtiden.

Syftet är att ur ett stort antal aktier (>300) selektera ut ett mindre antal (<10) för att göra djupare fundamentala analyser.

Med den informationen kan jag sedan jämföra ett stort antal aktier och få en någorlunda hyfsad bild av potentialen och kan då gå in på rätt aktier och göra lite djupare fundamentala och tekniska analyser, men det viktiga är att kunna selektera ut en drygt handfull intressanta objekt, ur det stora urvalet. Det är annars riktigt jobbigt enbart att hitta intressanta objekt. Det är som att leta efter en nål i en höstack för att använda en gammal klyscha.

Jag behöver följande data om varje aktie:

- Aktiens benämning
- Dagskurs per aktie i SEK
- Substansvärde per aktie i SEK
- Nettovinst per aktie i SEK
- Aktieutdelning per aktie i SEK

Vad beträffar Substansvärde, Nettovinst och aktieutdelning går det bra om det är de prognostiserade värdena men ännu bättre om det är både senast tillgängliga OCH prognos.

Jag har kollat runt en del på Skandiabanken, Avanza, Dagens Industri, SEB men det verkar inte finnas tillgängligt utan det är mest andra beräknade data som visas. Jag vill ha orginalvärdena i SEK för jag använder matematiska formler för att beräkna statistik.

Det behöver absolut inte vara realtidsuppdateringar utan enkla aktielistor med så många aktier som möjligt blir alldeles utmärkt.

Några tips?

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-18 klockan 23:40
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017