Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Proinet nere?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-14, 19:10 #81
Racewebb Racewebb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 48
Racewebb Racewebb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 48
Citat:
Originally posted by Adam N@Feb 14 2008, 19:45
Säger som andra att hackad kan man alltid bli, men att inte lägga 30 sekunder på att informera sina kunder via e-mail, det är riktigt, riktigt korkat. Alla anställda står ju inte i serverhallen och jobbar. Det räcker med ett enda mail i stil med: "Vi har för närvarande driftstörningar, för mer info se driftinfo.net" och ett till litet mail när felet är åtgärdat. Totalt 60 sekunders jobb.
Jag håller med. Information är A och O. När en kris pågår (och detta måste klassas som en sorts kris) är det oerhört viktigt att gå ut med information till de berörda. Man ska gå ut med information så tidigt som möjligt, även om man inte har mer att säga än att "vi jobbar på problemet" och sedan regelbundet följa upp med mer information. Detta för att hålla berörda informerade och därmed såväl lugna som motverka ryktesspridning.

Jesper
Racewebb är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-14, 19:12 #82
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Citat:
Originally posted by Adam N@Feb 14 2008, 19:45
Det här är första och sista gången jag klagar på Proinet. Dags att hitta ett seriösare alternativ.
Ett tips är att inte byta till ett nytt webbhotell som kostar några kronor i månaden, för man får som sagt vad man betalar för.

Det är konstigt att folk förväntar sig samma service och upptid som hos ett "vanligt" webbhotell, när de bara betalar en tredjedel av kostnaden av vad ett "vanligt" webbhotell tar.
Santos är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-14, 19:14 #83
Staffanoss avatar
Staffanos Staffanos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 99
Staffanos Staffanos är inte uppkopplad
Medlem
Staffanoss avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 99
Har haft Loopia för mina andra Domäner i 9 år....inte ett enda stopp !
Staffanos är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-14, 19:14 #84
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by JimmyOh@Feb 14 2008, 12:22
sjokomelk, du behöver säkert inte oroa dig. Allt är säkert borta, hackers, scriptkiddies eller vad det än må heta verkar ju ändå ställa till det, hela tiden. Om allt är borta, så är det borta. Inget att göra åt... dessvärre.
Men glöm inte att proinet har blivit utsatta för sabotage. Dvs finns anledning varför man fryser läget. Allting går att hacka från din mobiltelefon till FRA/MUST. Det är bara en frågan skicklighet, resuser och uthållighet.

Så det som står och skriker om hur dåliga allting är, och jag kan det här med säkerhet , är tyvärr dåligt pålästa i ämnet säkerhet.
klein är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-14, 19:20 #85
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Citat:
Ursprungligen postat av MrMike
Nu ligger Nyheten uppe på idg.se ( http://www.idg.se/2.1085/1.145419 ).

<!--QuoteBegin--idg.se[/i]@Feb 14 2008
Ingen data ska ha gått förlorad den gången, men vissa webbplatser kunde återställas först efter att ett dataräddningsföretag tagit sig an Proinets diskar.[/quote]

Undrar var de har fått det ifrån. För mig var bara databas-backupen kvar. Alla andra filer var borta och det var 2 veckor efter attacken.

OT: Varför funkar inte mina citat i förhandsgrandska? Varför blir inte webbadresser automatiskt klickbara?

# Fixat quote-problem i inlägget som beror på att idg-citeringen saknade tidsangivelse. Länkar blir klickbara då man skrivit mer än 100 inlägg. / Marcus
Adam N är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-14, 19:24 #86
Staffanoss avatar
Staffanos Staffanos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 99
Staffanos Staffanos är inte uppkopplad
Medlem
Staffanoss avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyOh
sjokomelk, du behöver säkert inte oroa dig. Allt är säkert borta, hackers, scriptkiddies eller vad det än må heta verkar ju ändå ställa till det, hela tiden. Om allt är borta, så är det borta. Inget att göra åt... dessvärre.
Men glöm inte att proinet har blivit utsatta för sabotage. Dvs finns anledning varför man fryser läget. Allting går att hacka från din mobiltelefon till FRA/MUST. Det är bara en frågan skicklighet, resuser och uthållighet.
Så det som står och skriker om hur dåliga allting är, och jag kan det här med säkerhet , är tyvärr dåligt pålästa i ämnet säkerhet.



Mmmm....Proinet kanske inte skulle svara i telefonen då.. den kan hackas den med ! hahaha

Tycker även att du skulle höra av dig till dem...de verkar tydligen behöva din hjälp, som kan detta med säkerhet :huh:
Staffanos är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-14, 19:28 #87
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Citat:
Ursprungligen postat av Santos
Citat:
Ursprungligen postat av Adam N
Det här är första och sista gången jag klagar på Proinet. Dags att hitta ett seriösare alternativ.
Ett tips är att inte byta till ett nytt webbhotell som kostar några kronor i månaden, för man får som sagt vad man betalar för.
Det är konstigt att folk förväntar sig samma service och upptid som hos ett vanligt webbhotell, när de bara betalar en tredjedel av kostnaden av vad ett vanligt webbhotell tar.
Jag förväntar mig inte någon toppservice eller upptid. Som jag skrev så var min sajt nere i 2 veckor i höstas och jag ryckte på axlarna.

Det jag förväntar mig är att de lägger 30 sekunder på att informera via mail när något allvarligt inträffar och 30 sekunder till när det är löst. Det är väl inte mycket begärt?

Ja, det blir garanterat ett dyrare webbhotell i framtiden. Kanske space2u, men jag ska kolla runt lite.
Adam N är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-14, 19:38 #88
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Kom just på att detta även påverkar min mail på samma domän trots att jag har flyttat MX records från Proinet. Jag har dock en annan mail registrerad hos dem som de kan maila till.

Öppet meddelande till den hacker som har gjort denna attack: Nästa gång, börja med att hacka er in i driftinfo.net och lägg in attacken som en planerad driftstörning där. Hacka er sedan in i kunddatabasen och maila ut info till Proinets kunder. När ni väl har gjort attacken, så lägg in info direkt på driftinfo.net under "aktuella driftstörningar". Maila därefter idg.se och starta en tråd här på WN. Tack på förhand.
Adam N är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-14, 19:45 #89
theflowmachine theflowmachine är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 99
theflowmachine theflowmachine är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 99
Citat:
Originally posted by klein@Feb 14 2008, 20:14
Men glöm inte att proinet har blivit utsatta för sabotage. Dvs finns anledning varför man fryser läget. Allting går att hacka från din mobiltelefon till FRA/MUST. Det är bara en frågan skicklighet, resuser och uthållighet.

Så det som står och skriker om hur dåliga allting är, och jag kan det här med säkerhet , är tyvärr dåligt pålästa i ämnet säkerhet.
Nu snackar du trams.

Sabotage är när man bombar deras lokaler, eller sågar av deras lina... Det VORE ovanligt och svårt att skydda sig emot.

Hackerattacker är däremot är vardagsmat på internet. Det hittas ett säkerhetshål i Linux-kärnan och hackers utnyttjar det. 2 + 2 = 4 liksom. Om ALLTING är hackers fel, varför satsa då tusentals kronor på dyra brandväggar? Använd en D-Link-router då vettja.

Det har funnits snabb-fixar i ett antal dagar nu, ett antal artiklar på säkerhetsrelaterade sajter. Lägg ner "påläst i säkerhet"-snacket, det ser bara löjligt ut. Jag kan bara inte fatta att man inte ser säkerhetsbristerna som allvarliga missar.

Adam N: :lol:
theflowmachine är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-14, 19:50 #90
christi@n christi@n är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 33
christi@n christi@n är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 33
Härmed utfärdas skottpengar på alla jävla hackers som inte kan komma på något vettigt att göra med sina liv. Använd hjärnan och fatta att det inte är rätt sätt att jävlas med personalen på Proinet genom att göra så här. Vad vinner ni på att göra livet surt för alla som har hemsidor på deras hotell. Inte ett jävla dugg utan att få människor pissed off. Barnsliga jävla idioter är ni!
Härmed ingår det i min livsuppgift att sätta dit hackerjävlar.
christi@n är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017