Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domänombud stängs av..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-14, 08:27 #1
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
http://www.idg.se/2.1085/1.174168

Citat:
Avstängningen kommer efter en utredning av tjänsten Snapback.se, som auktionerar ut attraktiva domännamn vars giltighetstid håller på att gå ut. Via flera ombud knutna till företaget peppras sedan stiftelsen med förfrågningar vilket ökar kundens chans att få köpa domänen.

Det är tre av dessa företag som nu har varnats. Det fjärde, Gränslösa System, fick i veckan besked om att avtalet som ger det rätt att sälja se-domäner sägs upp.

– Det är inte ok att bedriva handel med domännamn och det här samarbetet bryter mot ombudsavtalet, säger Danny Aerts, vd på Stiftelsen för internetinfrastruktur.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 08:32 #2
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Här man läsa mer om hela smörjan:

http://www.webmasternetwork.se/f16t28899.html
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 09:10 #3
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Själv håller jag helt med Emil Paulsson. Varför inte låta marknaden bestämma.
Att det alltid ska vara så svårt i Sverige. Undrar om IIS kan varna och stänga av helt godtyckligt. Skrämmande i så fall.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 09:23 #4
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Originally posted by Isak@Aug 14 2008, 09:10
Själv håller jag helt med Emil Paulsson. Varför inte låta marknaden bestämma.
Att det alltid ska vara så svårt i Sverige. Undrar om IIS kan varna och stänga av helt godtyckligt. Skrämmande i så fall.

Precis, låt marknaden bestämma - Inte ombuden!

Det blir ju en intressekonflikt när ombuden kanske tjänar mer på att "sno" domänen istället för att låta ägaren förnya domänen för någon hundralapp.

Se bara hur det fungerar i USA med .COM. Där kan ombuden själva ta över domänen precis när den har gått ut för att sedan lägga ut den för auktion och tjäna rejält på det.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 09:29 #5
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Citat:
Det blir ju en intressekonflikt när ombuden kanske tjänar mer på att "sno" domänen istället för att låta ägaren förnya domänen för någon hundralapp.
Jo, det är väl i och för sig sant. Är detta dock verkligen ett problem i Sverige. Jag har bara en känsla av att det säkert finns en massa personer som är jätteglada och tror att nu kommer alla att få chans på bra domäner och inte bara Name Navigation. Själv tror jag ju att detta leder till exakt motsatsen.

För mig känns det som om när IIS absolut inte skulle låta marknaden råda och alla bara skulle få registera en domän om man hade motsvarande bolag etc. En gullig, riktig svensk, ide vilket ju som alla vet ledde till en extrem koncentarion av bra domäner hos en enda ägare.

Har bara lite svårt för IIS i allmänhet.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 09:36 #6
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Originally posted by Isak@Aug 14 2008, 09:29
Citat:
Det blir ju en intressekonflikt när ombuden kanske tjänar mer på att "sno" domänen istället för att låta ägaren förnya domänen för någon hundralapp.
Jo, det är väl i och för sig sant. Är detta dock verkligen ett problem i Sverige. Jag har bara en känsla av att det säkert finns en massa personer som är jätteglada och tror att nu kommer alla att få chans på bra domäner och inte bara Name Navigation. Själv tror jag ju att detta leder till exakt motsatsen.
För mig känns det som om när IIS absolut inte skulle låta marknaden råda och alla bara skulle få registera en domän om man hade motsvarande bolag etc. En gullig, riktig svensk, ide vilket ju som alla vet ledde till en extrem koncentarion av bra domäner hos en enda ägare.
Har bara lite svårt för IIS i allmänhet.
Frågan är väl om vi vill ha en AfterMarket för domäner i Sverige där de som betalar mest får domänen? Själv gillar jag principen först till kvarn och där avgiften är i bestämd form.

Snapback.se trissar ju upp priserna då de, som normalt sett inte har koll på vilka domäner som går ut, enkelt kan se i listan över "Högsta bud" på vilka som är intressanta.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 09:38 #7
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
.SE hade en bra grund för avstängningen av Gsys och varningen av övriga ombud. Det är inget snack om den saken.

Man låter inte marknaden bestämma genom att flera ombud samarbetar genom snapback.se. Tvärtom, det förvränger hela konceptet med först-till-kvarn. De ombud till .SE som plockar/lagerhåller .se domäner för eget bruk bryter mot ombudsavtalet. Det är grund för varning samt avstängning.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 09:44 #8
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Jo, det är möjligt vi inte skulle vilja ha det så men tror alltid att den som är villig att "betala mest" för en domän också har störst chans att få den. Denna "betalning" idag är kanske inte lika uppenbar men finns ju där. Jag kan ju texdå hyra in 10 personer som hänger på låset hos ombuden då förbokningar öppnas medans du bara är en person .......
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 09:50 #9
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Om Snapback inte får finnas kvar så snor Name Navigation och liknande företag med enorma resurser alla bra droppade namn. Ingen smålirare kan tävla mot deras nätverk.

Snapback.se är så nära rättvisa man kan komma i denna ruttna bransch.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 09:51 #10
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Citat:
Originally posted by ztream@Aug 14 2008, 09:50
Om Snapback inte får finnas kvar så snor Name Navigation och liknande företag med enorma resurser alla bra droppade namn. Ingen smålirare kan tävla mot deras nätverk.
Snapback.se är så nära rättvisa man kan komma i denna ruttna bransch.
Precis.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017