Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Allt du gör på nätet kommer att övervakas

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-18, 10:57 #101
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Som sagt, använder man bra krypteringstandarder som t.ex OpenPGP så är FRA och Polisen är helt chanslösa, det spelar ingen roll om dom skaffar 10 st superdatorer till.

Dom allra flesta terrorister, pedofiler, grovt kriminella använder inte någon enkel kryptering, utan det är PGP, Truecrypt eller liknande starka programvaror. Under dom 10 år som jag utvecklat krypteringsprogram så har jag sett det med egna ögon. Polisen skickar t.o.m krypterade hårddiskar till USA, men inte ens dom klarar inte av dekryptera.

Därför känns det som att lagförslaget är slöseri med skattepengar. Det mest matnyttiga för FRA är väl att dom kan se vilka IP-nummer som besöker vissa domäner, men om dom avlyssnade personerna använder anonyma internetuppkopplingar så hjälper lagen inte FRA. I slutändan är det mest vanliga privatpersoner eller småkriminella som kan drabbas av lagen.

Tor är för övrigt inte helt säker som anonymitetstjänst, förutom MITM-attacker finns det även mer allvarliga: http://www.cs.colorado.edu/department/publ...-CS-1025-07.pdf
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-18, 12:44 #102
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jun 17 2008, 14:43
Citat:
Originally posted by -klein@Jun 17 2008, 13:52

Då har vi fler sajter vi kan förbjuda samtidigt
Hur man bygger sin egen hembrännings apparat? = Brottslighet
Youtube bårde stoppas , hur många © begås inte där = Brottslighet
IRC:en bårde blockera , det vet alla, att på IRC:en ser bara elaka hackers och planera brott = Brottslighet
Datejningsajter , hur mycket synd och våldtänker begås inte via datejning sajterna = Brottslighet.
Eller alla utlänska spelsajter bårde förbjudas, svenska spelmonopolet måste upprätta hållas till varje pris = Brottslighet.
Eller alla som köper sprit utomlands. God templar maffian måste få sin vilja igenom = Förbjud
När vi ändå håller på , varför inte sätta ut en polis vid varje rödljus och bevaka att vi inte gå emot rödgubbe också.
Sedan tycker jag när rör oss bland andra människor så skall vi gå takt , titta framåt och skall hålla exat 1,25 meter lucka till den som går framför. ( Inga jävla b*gavstånd )
Osv osv osv.
Om man nu vill komma åt brottslingar, varför förser man inte alla dömda sexuallbrottslingar för med elektronisk märkning? Risken är faktiskt större att en sexuellförbrytare skall återfalla i brott, än att IRA spränger Riksdagshuset i luften.
Eller varför inte ta pengar från FRA budget får ingång vår polis, så den fungera och utreder brott ingen.


Du är helt ute och cyklar i dina jämförelser, Klein.... Du går från otvivelaktigt brottsliga verksamheter som terrorism och barnporr till Youtube, IRC och datingsajter och förväntar dig att någon ska ta det på allvar? En tioåring kanske hade resonerat på det viset (men troligtvis inte) men jag tror faktiskt inte våra politiker eller FRA gör det.
PS. Det är inte olagligt att gå mot röd gubbe. DS.

Jag säger bara följderna av dina påstående Skall man blockera allt som brottsligt, då skall man vara konsekventa också.
Jovisst..., det var precis det jag skrev att du inte gjorde vilket alla andra säkerligen förstod. Din slutledning hör inte hemma i en seriös diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Jag inte sett några vettiga argument för FRA lagen, någon mummlar om säkerhet och Ryssen. Sverige har inte varit i krig sedan 1811. Dom ubåtar vi jagade på 80 talet och 90 talet, var minkar eller fiskebåtar. Nu är det nya hjärnspöket hos säkerhetsfolket , för att dom skall få mera pengar till sin verksamhet.
Kanske borde skaffa glasögon? Att rädda liv kanske inte är så viktigt för dig? Det här har inte så mycket med krig att göra om det undgått.

Händer inget oförutsett så verkar det lyckligtvis hur som helst inte finnas några hinder för att lagen röstas igenom.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-18, 13:04 #103
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Ska bli trevligt att se vad de kommer fram för nya lösningar för trafiken.
Dvs vad folk kommer börja använda för typer av mjukvaror och hur lättanvänt de blir.

TOR kan välla vara bra för att man inte vill att trafiken kanske skall just spåras till en själv i klartext, sen om de kan se vad det är för trafik är en annan femma.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-18, 13:19 #104
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by BarateaU@Jun 18 2008, 13:04
Ska bli trevligt att se vad de kommer fram för nya lösningar för trafiken.
Dvs vad folk kommer börja använda för typer av mjukvaror och hur lättanvänt de blir.

TOR kan välla vara bra för att man inte vill att trafiken kanske skall just spåras till en själv i klartext, sen om de kan se vad det är för trafik är en annan femma.
Jag skulle säga att TOR är ett sämre alternativ för den som inte krypterar innehållet - det om något bevisade väl WN-medlemmen "Danski" med det här - om någon nu skulle ha glömt det.


Sen vill jag bara rätta påståendet ang. "Röd gubbe" - Jo det är olagligt - men däremot inte straffbart - precis på samma sätt som det är olagligt för barn att cykla utan hjälm.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-18, 13:44 #105
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
vad tror ni att det blir för utslag? vilken tid får man veta?
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-18, 13:58 #106
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Motargumenten kan sammanfattas i två grupper:

1) rent paranoida sådana från de som är rädda för övervakning öht eller har saker de gärna vill dölja

2) regelrätta problem som lagen för med sig

Även om jag är FÖR lagen så håller jag med de flesta som fört fram riktiga argument mot denna (det finns en del på 5-årsnivån också men det får man väl räkna med....). Som alla entreprenörer och utvecklare vet så är ju problem till för att lösas. Det uppkommer problem kring de flesta projekt men det betyder väl för de flesta inte att man ska ge upp och förkasta hela idén?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-18, 13:59 #107
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by MickeH@Jun 17 2008, 23:09
Ett folk som accepterar att vara övervakad förtjänar inte att vara fri.
Haha..., så du tycker inte kameraövervakning på en del platser är bra?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-18, 14:10 #108
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 18 2008, 12:58
Motargumenten kan sammanfattas i två grupper:

1) rent paranoida sådana från de som är rädda för övervakning öht eller har saker de gärna vill dölja

2) regelrätta problem som lagen för med sig

Den största motargumetet är väl det övergripande:

Skall staten ha rätt att läsa mina privata e-mail etc utan brottsmisstanke.

Ja eller nej. Svårare än så är det inte grunden. Sedan kan man diskutera om det ska vara 2 eller 5 kontrollanter av kontrollanterna, om det går att avgöra vilka IP adresser som hör till journalister (och som inte får scannas) etc. Det påverkar ju inte huvudfrågan...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-18, 14:18 #109
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Originally posted by BarateaU@Jun 18 2008, 12:04
TOR kan välla vara bra för att man inte vill att trafiken kanske skall just spåras till en själv i klartext, sen om de kan se vad det är för trafik är en annan femma.
Nja, i länken som jag postade lyckades dom i spåra IP-nummret i 46% av deras tester.

Citat:

Our attack is the first that presents techniques to subvert
path selection algorithms in a low-latency privacy enhanc-
ing system. We show that an attacker can infiltrate the
Tor network and can fully compromise the anonymity of a
large percentage of users.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-18, 15:18 #110
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Originally posted by Conth@Jun 18 2008, 13:10
Skall staten ha rätt att läsa mina privata e-mail etc utan brottsmisstanke.
Lagen ser ju ut så att det är bara vid brottsmisstanke som mailet analyseras av FRA. Är det ett misstag tar man bort mailet.

Återigen; Det är teoretiskt omöjligt att läsa igenom alla mail för hand. FRA använder ett filter, som de har utvecklat i över 30 år, för att snappa upp mail som skulle kunna ha något värde.

Tydligen skall 80% av Rysslands Internettrafik gå igenom Sverige. Om det är något land som någon gång skulle kunna bli ett hot mot Sverige så är det ju Ryssland.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017