Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dokumentation över Sveriges datorhallar.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-01, 00:17 #1
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
Jag kommer eventuellt skapa en sida där jag besöker och dokumenterar Sveriges datorhallar.
Det kan röra sig om privata hallar som enbart nyttjas av ett företag eller "öppna" hallar för colo osv.
Jag kommer att publisera den information som ägarna känner sig bekväma med att kommunicera ut och enbart bilder/videos som godkänns av ägarna. För äe jag oseriös lär jag knappast få sätta min fot i någon hall i framtiden.

Jag undrar nu vilken slags information NI (som har intresse för sådant då) skulle vilja veta. Vilken information ni som äger hallar tycker ni vill skylta med och vad som kan kännas vara hemligt.

Jag söker även en ägare av DC i Sthlm för pilotartikel som kommer sätta standard.

En av anledningarna till att vara med på sidan är ju gratis publicitet.
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 01:01 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Privata hallar kommer du ju inte få göra besök i, eller inte ens kunna få fram lista över.

Och vad för hallar snackar vi om? datorhallar där det endast används för servrar? Eller noder/knutpunkter för nät som telestationer eller liknande siter?

Även om man ser till mer "publika" hallar så kommer inte många låta dokumentera eller sprida så mycket uppgifter.

Mycket kan vara rätt känsligt samt även handlar om skydd.

Problemet är att kunna visa något intressant i helhet, visst kan man visa bilder på UPS, kyla, generator och liknande men blir rätt tråkiga bilder utan en helhetsbild.

Och helheltsbilder över en hel hall brukar ses som rätt känsligt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 01:15 #3
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
IDG's tidningar lyckas ganska bra med att få tillgång till både privata hallar (ex Karolinska och Netnod) och "öppna" hallar. Bahnhof skryter gärna med sin nya hall i Pionen osv. Så omöjligt att få tillgång till en stor del av hallarna tror jag inte är problem.
Och ger man möjlighet till att låta ägarna "censurera" artikeln före publicering ser jag inte att det finns någon risk med att deltaga.
Och det vore skoj att få besöka en telestation och knytpunkter men eftersom dessa är skyddsklassade (känslig infrastruktur) så hoppas jag inte allt för mycket på det,

Men du Patrik som kan en del samt har en egen hall, vad skulle du tycka vara intressant att läsa om andras hallar (förutom affärshemligheter hehe)?
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 01:43 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Telestationer/siter är inte så högt skyddsklassade, det räcker du känner någon av alla tusentals som har ett kort för komma in.

Visst du bryter sekretessavtalet att ta med någon icke behörig in samt det råder förbud mot fotografering eller beskrivning.

Vissa stationer är dock rätt högt klassade där har bara vissa personer tillträde och dom är verkligen kameraövervakade även grind eller dörr brukar ha kameror då.

Men dom stationerna är oftast i bergrum, eller i en annan del av en större station.

Eller så ligger dom helt off, du kan köra av från en väg sedan åka en bra bit upp på en liten grusväg någon stans ingenstans in i skogen sedan komma till en stor anläggning mitt i allt som är kameraövervakad.

Många av siterna ligger alltid utanför i en liten håla någon stans i ingenstans.

Men finns rätt många olika anläggningar, rena serverhallar är rätt tråkiga.

Om man då bortser från byggnaden och storlek så brukar allt se rätt lika ut mellan olika anläggningar.

Om man bortser från rena datorhallar så är mycket av infrastrukturer kännslig, krävs inte så mycket för störa ut stora delar av landet om man vet var dom ligger.

Men vi får nog hålla ifrån datorhallar från övriga anläggningar.

Räknat i Telecom/Infrastruktur så har du nästan hur många tusentals siter som hellst som finns i Sverige. Du har garanterat åkt förbi tusental utan ens du vetat vad det är för anläggningar du passerat eller ens vet om att vad det är.

I "Publika" datorhallat räknat så finns det inte så många anläggningar, 25-50 tal kanske som är rena datorhallar i Sverige som inte räknas som en garderob.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 05:40 #5
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
I det här enda fallet så är det väl säkerligen så att Patrik faktiskt har rätt, han har ju dessutom erfarenhet av det från olika håll.

Det är ju en sak att det kanske inte är en direkt hemlighet, men något helt annat att visa upp det för vem som helst, det ökar exponeringen och därmed säkerhetsrisken mångfalt, och jag tror du får svårt att hitta något egentligt intresse för en sådan kartläggning, snarare ett direkt motstånd (det kan vi säkert delvis tacka just Patrik för), Patrik har säkert någon polare på flashback som redan har såväl en komplett kartläggning som färdiga planer för hur man får tillträde till dessa på ena eller andra sättet.
Utan att veta exakt vem du är så är ju också jämförelsen, eller liknelsen med IDG som väl är en av världens största tidningsutgivare ganska ointressant.
Men om vi vänder på det, vad menar Du att du ska tillfredsställa för marknadsbehov med din sida, vad är syftet med den ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 05:53 #6
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Varför gör du detta? Vad finns det för värde i det?
Lycka till med projektet. Räkna med huvudvärk.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 16:01 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Sedan kanske vet viktigaste är att dokumentationen blir rätt värdelös om man själv får välja det som ska publiseras.

Med andra ord så kanske det inte finns reservkraft men företaget säger att det finns det och det kanske är en liten leksaks ups som sittet till deras kaffebryggare.

Ska du då skriva att det finns det samtidigt att du inte får lägga till att det är en liten skit ups endast som finns för en kaffebryggare?

Visst skulle vara bra om det fanns en opartisk företag som gick och dokumenterade olika hallar och sedan publiserade allt korrekt över det faktiska skalskydd som fanns.

Men då behöver det ju inte vara bilder eller känsliga uppgifter i grunden.

Sedan vem ska betala alla resor, boende? Finns ju extremt många anläggningar över hela Sverige. Även långt uppe i skogen (Norrland).

Sedan visst kan du få tillgång till anläggningar för "privat" nyfikenhet, men att få dokumentera det kommer bli betydligt svårare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 16:19 #8
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
Citat:
Originally posted by jonasb76@Mar 1 2009, 06:53
Varför gör du detta? Vad finns det för värde i det?
Lycka till med projektet. Räkna med huvudvärk.
Jag är intresserad av IT-infrastruktur. Jag är fashinerad över hur och att allt faktiskt fungerar så bra som det gör trots att det är så pass många saker som kan gå fel, exempelvis ett IP-paket som färdas från ryssland till USA. Det är många ställen det stannar på.
Värdet för mig är väl att stilla min nyfikenhet och värdet för datorhallsägarna är gratis publicitet. För även om majoriteten av hallägarna vill jobba i det dolda så finns det dom som slår sig för bröstet och skryter om att dom är bäst,grönast,snabbast osv. Och här använder jag Pionen igen som ett exempel. Det skulle ju aldrig byggts som det gjordes om dom inte hade velat att det skulle bli maximalt med skriverier om den.
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 17:04 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Bahnhof med Jon har ju alltid varit en mediahora om man säger så, men Pionen mot alla hallar som finns så är det rätt extrem liten %.

Om du är intresserad av IT-Infrastruktur i sig så är rena serverhallar rätt dåligt val att besöka. Inget större värde i sig om man ser till innehåll.

Att gå kolla på rack i en rad med en hög servrar i där nästan allt ser samma ut, visst finns väl kanske någon kund som har något sexigt stor SAN mot övriga men generelt så är det inte så kul.


Om man ska inrikta sig på infrastruktur så har du ju först fibernätet + radio nät som grund.

Där har vi ju regeneratorstationer/förstärkarstationer i rätt stort antal i Sverige, sedan har man ju övriga core nätet som routrar/switchar i antal siter i Sverige med.

Sedan den lokala infrastrukturen i städerna, allt från stadsnät till "privata" leverantörers noder. Allt från fibernät till aktiv utrustning.

I Fast Telefoni så har vi ju KC/LX/FX/UX stationer etc, sedan har vi ju siter för GSM/3G där man har BTS:er + MSC:er och liknande.

Finns ju i grunden hur mycket som hellst i Infrastruktur, och du kommer inte ens få reda på vad många av dom olika anläggningarna ens ligger.

Sedan kanske du får inrikta dig på en viss del, men även om du väljer "IP" så finns ju så extremt mycket på lägre nivå som fysiska kablarna samt lägre lager.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 19:36 #10
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Nu sällar jag mig tyvärr till de negativa, men ägare av privata hallar har ju inget att vinna på att öppna dem för dig. Och som nämnts ovan, vad är det roliga med att titta på rader av rack fyllda med servar och annat?

Det måste finnas hundratals riktigt stora datorhallar där större företag har sin driftsmiljö, i alla fall tre-fyra av de jag jobbat åt senaste åren har haft 200-300kvm datorhall och jag tror ingen av dem är direkt känd - inte för sin datorhall i alla fall..
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017