Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Comitnet öppnar säljkontor i Stockholm

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-10, 16:45 #11
Jenny SvIF Jenny SvIF är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 7
Jenny SvIF Jenny SvIF är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 7
Pratade med en förtvivlad företagare på min hemort igår kväll. Hon skrev på avtal med Yreg i en stressad situation och känner sig nu grundlurad.

Det skrivs ju mycket om företagets skumma säljmetoder på nätet och i branschtidningar, men tyvärr är det främst vi webbutvecklare som läser detta. Småföretagare i andra branscher tänker inte alltid på möjligheten att checka ett företag via nätet innan man handlar...
Jenny SvIF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 16:57 #12
Axentus Axentus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 64
Axentus Axentus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 64
Det är hårt för de mindre företagen, har flertaletkunder som fått stora problem med ompekningar och flytt av deras domännamn till oss, de tar t ex 1500 kr ex.moms för att de skulle ändra ägare till kunden samt peka den mot våra namnservrar! Detta är dock knappt ett år sedan, så de kan ju sänkt avgiften, dock inte så troligt.
Axentus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 20:46 #13
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Angående att småföretagare inte alltid har dunderkoll på andra företag.

Min erfarenhet av att jobba med företagare utanför internetbranscherna, är att det är viktigt att göra klart för dem att de ska vända sig till sin webmaster i alla ärenden som är relaterade till webben. En del utför en projekt för en kund och har ingen fortsatt relation. I en del av mina uppdrag har jag tagit över ansvar för all internetmarknadsföring, och därigenom kunnat undvika att företagen i fråga hamnat i klammer med företag som Yreg och liknande.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 21:02 #14
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by 1337pm@Nov 10 2006, 21:46
Angående att småföretagare inte alltid har dunderkoll på andra företag.

Min erfarenhet av att jobba med företagare utanför internetbranscherna, är att det är viktigt att göra klart för dem att de ska vända sig till sin webmaster i alla ärenden som är relaterade till webben. En del utför en projekt för en kund och har ingen fortsatt relation. I en del av mina uppdrag har jag tagit över ansvar för all internetmarknadsföring, och därigenom kunnat undvika att företagen i fråga hamnat i klammer med företag som Yreg och liknande.
1337pm - Får för mig att det är lite olika målgrupper.
Jag har förstått det som att Comitnets säljare riktar in sig på fåmansföretag som med fördel inte har någon webbsida, eller iaf en modell sämre som dom gärna får skämmas över.
Jag har svårt att se att ett företag med 10 eller färre anställda skulle ha en dedikerad webmaster.
Webmaster i den bemärkelse du och jag ser en webmaster kommer vid betydligt fler anställda, åtminstone med den erfarenhet jag har inom området

I mindre företag kommer det alltid att vara ägarna/cheferna som tar vad de anser viktiga beslut - speciellt beslut som är behäftad med kostnader - trist är bara att deras kunskapsbrist på området kostar mångfaldigt mot vad de tänkt sig. Men det är dessa företag som det finns såååå många av - ryggraden i Svenskt näringsliv !
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 21:59 #15
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Beror lite på vad man definerar som webmaster. Om det är en person anställd på företaget så är det inte många mindre företag som håller sig med det. Men om man som jag tror 1337pm syftar på är en person utanför företaget som hjälper till med webbfrågor som blir det lite annat.
Om du har hjälpt ett mindre företag med en webbplats, optimering eller vad det nu är så får man precis som 1337pm göra se till att man behåller relationen med företaget i Internetrelaterade frågor. Per definition är man då en webmaster för de företagen.

Har vid ett flertal tillfällen varnat och fått frågor från de företagen jag är webmaster för ang. domännamnsförsäljningar för 1.700:- per namn (eller vad tusan de nu säljer dem för), en helt ny hemsidesdesign helt gratis. Och nu den senaste bluffvågen, de som "arbetar åt Google" med textannonser, garanterat antal besökare per dag eller vad de nu kallar sina koncept för.

Har fått en del av företagen att hänvisa alla samtal som rör Internet och webbplatsen till min mobil istället för att överhuvudtaget ta en diskussion med säljaren.

Men å andra sidan - Ett webbplats som syns 24/7 och kostar runt 8.000:- per år. Tja sätt det i relation med vad en annons, eller trycksak kostar. Så räknar många mindre företagare.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 22:42 #16
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Nov 10 2006, 14:23
Qion - när det gäller sex.eu och poker.eu så kan jag iofs inte se att Comitnet är värre än någon annan.
Snarare bara att de dels var förberedda och hade registrerat varumärken och dels att de var snabba att hävda sin rätt.
Jag kan inte se att någon annan skulle ha "mer" rätt till sex och poker än Comitnet enligt gällande regler
- bara att gratulera
Sen om det är rätt regler eller om Eurid satt sig i den här situationen själva är ju en annan diskussion.
Sen när det gäller just sex.eu så har den status ACCEPTED
(Accepted, The Application has been validated and the right on the name has been proven. The domain name is now in the 40 day waiting period, after which it will be activated. )
En liten parantes bara, och det här kan ju andra mycket bättre än jag, men jag kikar på application details på sex.eu - var det inte så att en eu-registrar INTE under några omständigheter fick registrera ett domännamn åt/på sig själva ?

Nej jag mena inte att det var fult av dom och ta den. Menade mer att dom verkar ha koll och att det var ganska skickligt av dem att hamna högst.

Sen när det gäller 40 dagars vänt period så betyder inte det att dom kommer få den. för så har det säkert stått i 150 dagar.

Den lilla stjärnan längst till höger i tabellen betyder ju att det är någon eller några som startat en ADR-process mot dom.


Träffade en person häromdagen som hade varit på intervju hos yreg. Dom hade tydligen sagt till henne att när man kommer till detta jobbet så måste man kunna lägga sitt sammvete bakom sig...

Så om man säger så här, säljarna vet att dom lurar företagen.

edit. kanske ska tillägga att detta var i Oslo, för er som inte visste så har dom ett kontor här också.
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 23:10 #17
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Nov 10 2006, 22:02
Jag har svårt att se att ett företag med 10 eller färre anställda skulle ha en dedikerad webmaster.
Webmaster i den bemärkelse du och jag ser en webmaster kommer vid betydligt fler anställda, åtminstone med den erfarenhet jag har inom området

I mindre företag kommer det alltid att vara ägarna/cheferna som tar vad de anser viktiga beslut - speciellt beslut som är behäftad med kostnader - trist är bara att deras kunskapsbrist på området kostar mångfaldigt mot vad de tänkt sig. Men det är dessa företag som det finns såååå många av - ryggraden i Svenskt näringsliv !
Det är sant att vissa projekt inte leder till en förlängning i formen dedikerad webmaster. I de fall jag agerar som sådan är det även precis som du säger, en chef som beslutar om allt ekonomiskt (han har ännu inte kommit till insikt om att hans webmaster gärna tar hand om delar av ekonomin). Antalet anställda är dock inget bra mått på huruvida chefen beslutar om han ska ha en bestående webmaster eller inte. För att åter lyfta fokus till möjligheterna att påverka, så tycker jag att det går att utveckla rollen som webmaster till att bli just det kombinerat med en rådgivares roll. Men om chefen har valt att driva sin verksamhet med en auktoritär ledningsfilosofi krävs det ibland mer än programmeringskunskaper för att kunna övertyga.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-11, 00:12 #18
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
1337pm - Jag skrev 10 eller färre medvetet för att generalisera grovt.
Naturligtvis finns det "lilla företagets företagsledare" i stora som små organisationer.
Chefer som ska ha besluta om varenda liten kostnad och som aldrig vågar eller vill ge en delegering eller ansvar till medarbetare.

Men jag är ska ärligt säga att jag med Webmaster inte har samma definition som dig och Hubbert, så mitt tidigare inlägg blev lite skevt.
vad jag menade var att jag har förstått att Comitnet tar kontakt med fåmansföretag som inte alls har några referenser att tillfråga,
vare sig internt eller externt. Utan referensram låter 590 per månad inte mycket, men det kunde lika gärna vara presenterat som 150
per vecka eller 30 per arbetsdag - Utan referensram kan det presenteras som vad två kvällstidningar kostar per dag, eller vad halva lunchen kostar - en dålig deal kan låta mycket bra i telefonen.

Och visst är det som Hubbert säger - 8000 per år för en digital anslagstavla är måhända motsvarande 1-2 annonser i den lokala blaskan och kan tyckas vara ett mindre problem. Men i jämförelse med nuvarande malltjänster ala "hemsida-på-femton-minuter" eller liknande så är det ~5-6000 för mycket.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-12, 16:35 #19
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
[QUOTE=jokkoapa,Nov 10 2006, 12:29]
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS,Nov 10 2006, 12:03
Mig veterligen är Hmm vågar knappt räkna ihop ~25000 "kunder" * 7080:- * "obrytbara 3-årsavtal"+ ~25000 domänregistreringar som alla kostar 980:- i startkostnad - sen kommer väl sannolikt årskostnader till det...
25000 * 7080 = 177000000 kronor = 177 miljoner kronor
177 miljoner * 3 år = 531 miljoner kronor = ~ halv miljard kronor på 3 år
25000 * 980 i startavgift = 24 500 000 = 24,5 miljoner kronor

Så på tre år har de alltså dragit in (om vi antar att det inte kostar något / år):

732,5 miljoner kronor

Per år: ~ 244,16 miljoner

Per dag: ~ 0,66 miljoner = ~ 660.000 kronor

Antingen e ja dålig på matte eller så är det en rätt "bra" (inte mot oss företagare dock) "affärsidée" (läs bluff/scam/lurendrejeri)
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-12, 18:35 #20
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by tech24@Nov 12 2006, 17:35
Per dag: ~ 0,66 miljoner = ~ 660.000 kronor

Antingen e ja dålig på matte eller så är det en rätt "bra" (inte mot oss företagare dock) "affärsidée" (läs bluff/scam/lurendrejeri)
Jag tycker nog att du räknat rimligt, men det finns ju mer som jag inte skrivit;
bolagen i Comitnet-koncernen tillhandahåller förutom det vi räknat på även web och mailhosting,
och en massa kringtjänster till yreg.se (som logotypelänkar och kartknappar osv), sökmotorregistreringar mm
Så jag tror att det kanske tom handlar betydligt högre omsättning.

Det "finurliga" med Comitnet är ju att dom har så många businessytor att fånga upp kunder med
- verksamheterna i sig är det kanske inget fel på (det har jag ingen kunskap i) utan det kunderna, journalisterna och branschorganisationerna
reagerar på är ju prissättning i kombination med orealistiska avtalsvillkor.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017