Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Overture blåser kunder!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-22, 13:31 #11
Arnebys avatar
Arneby Arneby är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 41
Arneby Arneby är inte uppkopplad
Nykomling
Arnebys avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 41
Jag reggade mig på Overture nu i veckan och angav min månatliga budget till lägsta möjliga (50-100 Euro per månad).

Dagen efter kommer ett manuellt skapat XL-ark där man utökat mina ca 5 angivna nyckelord med ytterligare 15-20 stycken och lämnar offert på tre olika förslag/upplägg. Det billigaste av dessa kostar 800 Euro eller 800% över min angivna budget per månad.

Har man sedan Robertssons noteringar här i åtanke så framstår Overture som värsta sortens skojare.

800 Euro per månad bara hos Overture för min lilla sajt, skulle inte tro det

--Gunnar
Arneby är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-22, 15:13 #12
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Skulle vara intressant att höra en uppdatering hur det går för dig Robertsson?

Jag har mailade till Overture den 17:e för att komma i kontakt med deras kundtjänst och har fortfarande inte hört något från dem. Någon annan som fått svar från dem?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-23, 08:47 #13
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Hade planer på att börja använda overture
Efter att ha hört stark kritik på annat håll samt denna tråd så kommer jag avstå tillsvidare.
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-23, 20:31 #14
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
robertsson har ju inte skrivit på ett tag, skulle vara kul att höra hur det gick.
Gustaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-23, 20:52 #15
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Uppföljning kommer.... (jag har fått en del svar från overture men är LÅNGT ifrån nöjd, snarare än mer fundersam)
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 09:29 #16
Konst Konst är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 46
Konst Konst är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 46
Jag har också varit i kontakt med dem, efter att ha legat på sidor som se.mongenie.com utan att ha velat detta.

Senaste mailet:
Jag vill finnas med på sökmotorer som MSN, Altavista och Yahoo.

Inte sidor vars enda syfte är att lura folk till att klicka på sponsrade länkar.

Svaret från Overtures kundtjänst:
"Jag har talat med en av våra säljare som förklarar att Overture/Yahoo har ett stort antal samarbetspartners i hela Europa och att man som annonsör därför inte kan välja bort enstaka samarbetspartners - man köper hela paketet."
Konst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 10:11 #17
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
seriöst
Gustaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 18:52 #18
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Sådär, då var det dags för uppföljning, håll i er nu

Overtures reklam: "Med Overtures sponsrade sökträffar syns ditt företag överst på Internets största sökmotorer, som MSN, Yahoo, ALtaVista och Spray."
Jag har sedan några månader annonserat på Overture.
Nån trafikökning från MSN/Altavista/Yahoo har jag inte märkt.
Däremot har jag upptäckt trafik från skumma sajter som se.mongenie.com och bankkonto.se
Jag började forska i ärendet och mailade Overture och efter diverse löften om att bli uppringd fick jag äntligen prata med någon.

Overture berättade att Overtures reklam hamnar i ett NÄTVERK av sajter. Detta nätverk består av 100-tals eller till och med 1000-tals sajter över hela jorden. Som exmpel nämndes Aftonbladet, Telia startsidan, Spray, m.fl. Jag påpekade att varken dessa uppräknade sajter eller de utlovade sökmotorerna fanns med i mina listor som trafikkällor utan snarare sajten se.mongenie.com. Overture hävdade då att det måste undersökas eftersom mongenie står för 0.1% av Overtures trafik.

Nästa dag återkommer Overture och berättar att man analyserat min loggfiler och funnit att det varit 881 ogiltiga klick som jag skulle krediteras. Hmmm... 881 felaktiga klick av ca 3550 är ganska exakt 25%, låter otroligt mycket. Jag kräver att få ut loggfiler för en dag för att se på trafikkällor men blir nekad av säkerhetsskäl.

Jag tar nu ut webbserver loggfiler för den 15 november och kan konstatera att jag denna dag fått besök från
Mongenie - 70 besök
Altavista - 44 besök (majoriteten ser ut att vara gratistrafik från organiska sökresultatet)
Yahoo - 8 besök (majoriteten ser ut att vara gratistrafik från organiska sökresultatet)
MSN - 50 besök (majoriteten ser ut att vara gratistrafik från organiska sökresultatet)
Diverse enstaka besök från småsajter
Overture har den 15 november debiterat mig för 153 klick alltså saknas det ca 60-70 klick.

Med dessa uppgifter kräver jag återigen att få ut loggfiler för den 15:e och får ut dessa. Efter en del analyser hittar jag något mycket spännande. Jag har fått en massa trafik från sajten www.searchscout.com . Jag börjar undersöka sajten och det första jag lägger märke till är det som står i Title - "Från GAIN Network"... GAIN... låter bekant, slår på Google och hamnar på Clarias hemsida... CLARIA? Ringder det några klockor? Om jag säger GATOR då? Spionprogrammet som infekterat mångas hemdatorer för några år sedan. Blev så hatat att det fick byta namn till Clarion. Och vem äger Claria nu för tiden, jo Yahoo. Och vad mer äger Yahoo? Overture! BINGO.

Har ni fattat nu vad detta går ut på? Overture lovar driva trafik från stora sökmotorer i sitt nätverk. Searchscout är sökmotor för dom som har fått sin dator kapad av Gator. Overture driver alltså trafik från kapade webbrowsers.

Har nu gjort en total sammanställning för trafiken från overture den 15:e november - 153 klick.
mongenie.com - 70 klick
MSN - 3 klick
Altavista - 3 klick
Yahoo - 1 klick
diverse småsajter som bankkonto, aftonbladet, m.fl. - 8 klick
Searchscout.com - 68

Alltså av 153 klick kom 7 från utlovade sökmotorerna, några från seriösa partners och den stora resten är ren SPAM-trafik.

Har nu i efterhand googlat lite på searchsscout och overture och hittat detta:

http://www.webworkshop.net/seoforum/viewto...3&view=previous
http://www.ihelpyouservices.com/forums/sho...p?threadid=7613
http://www.highrankings.com/forum/index.ph...?showtopic=3138
http://www.pandia.com/sw-2003/12-scumware.html

"The Overture pay-per-click text ad company has signed an agreement with "scumware" deliverer Gator. Kalena Jordan of High Search Engine Ranking and other search engine optimization providers are mighty upset about Overture's move.

Gator's SearchScout program will deliver eight to ten Overture pay-per-click text ads in a pop-under window when a Gator user does a search on a selected keyword or phrase associated with those listings. Yes, the new windows will pop up even if you do a search at Google."

"How does Overture feel about this? 'This is a great opportunity to get more clicks to more advertisers,' says Paul Schulz"

EDIT:

Och vad säger Overture själva om det hela? "Vi levererar högkvalitativ trafik! Vi vill inte göra det krånligt för kunder och räkna upp alla sajter där reklamen förekommer, allt handlar om högkvalitativ trafik från overtures nätverk av nätets största sökmotorer"

Så nu vet vad vad uttrycket "overtures nätverk av nätets största sökmotorer" betyder.

För övrigt finns en lista på dessa partners på Yahoo USA men ingenstans nämns Gator/Claria/Gain/SearchScout.
http://searchmarketing.yahoo.com/srch/srch...ffnw.php?mkt=us
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 19:03 #19
lindberg lindberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 91
lindberg lindberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 91
Mina pengar ska dom inte få, vill inte förknippas med sådana metoder.
Finns stor risk att bli hatad av sina eventuella kunder.

Dessutom är dom inte direkt billiga.
lindberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 20:01 #20
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Ja, det känns onekligen väldigt oseriöst. Jag har använt Overture i ett par månader, men faktiskt inte gjort någon uppföljning ännu. Känns som det är hög tid...
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017