Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Overture blåser kunder!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-24, 20:07 #21
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Max@Nov 24 2005, 21:01
Ja, det känns onekligen väldigt oseriöst. Jag har använt Overture i ett par månader, men faktiskt inte gjort någon uppföljning ännu. Känns som det är hög tid...
Likadant här. Har mailat dem med en fråga relaterad till mitt konto utan att få något svar. Dock har jag fått mail från dem med information att de vill belasta mitt kreditkort ytterligare. Har efter robertssons inlägg inaktiverat mitt konto.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 20:31 #22
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag har fortsatt söka på Internet om detta ämne, mer intressant läsning.

http://news.com.com/2100-1023-980572.html

Vilket senare ledde till att annonsörer stämde Gator.

http://news.com.com/Publishers+sue+Gator+o...3_3-940072.html

En annan intressant sak är att Overture Sverige påstår sig inte känna till produkten Gator eller att Claria ägs av Yahoo. Man tycker att det är fullständigt irrelevant för kunden att veta var annonserna hamnar, man hänvisar bara som sagt till att trafiken håller hög kvalitet. Att annonsörer troligen inte vill förknippast men internets värsta avskum (spionprogram och kapade datorer) verkar inte bekymra Overture det minsta, man upprepar bara igen att kvaliten på trafiken är hög. Det verkar inte finnas det absolut minsta lilla moral i detta företag!

EDIT:

Alla amerikanska artiklar om detta är från 2003, vilket kanske kan tolkas som att detta försvann från USA efter stämningen. Men i Sverige är det tydligen fritt fram att förstöra företags varumärken genom att tvinga på folk med kapade datorer annonser från ovetande annonsörer.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 20:59 #23
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Ytterligare ett tillägg... Jag kom på precis att jag under hösten fått flera mail från personer som anklagat mig för att ha infekterat deras datorer med reklam. Jag har inte haft en aning vad dom pratar om för detta är ABSOLUT ingenting jag håller på med eller vill bli ihopkopplad med.

En del av ett mail som jag fått:

"Sedan dess (ung 2 veckor) bombarderar jag av dagliga reklamer ifrån er så fort jag öppnar min dator! Kan ni snälla ta bort detta"

Då kanske jag har fått en förklaring på damens problem. Detta är faktiskt ett bevis på att Overture förstör företags varumärke. Och stackars annonsörerna får inget veta.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 21:01 #24
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Sjukt risig stil. Skamligt.

Nästan så att jag vill starta en scraper för Yahoo Sverige bara för det.
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 11:02 #25
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
Citat:
Originally posted by robertsson@Nov 24 2005, 21:59
Ytterligare ett tillägg... Jag kom på precis att jag under hösten fått flera mail från personer som anklagat mig för att ha infekterat deras datorer med reklam.
Fy 17 vilken dålig stil. Det är ju närapå så att man kan polisanmäla overture för det! Spionprogram och popupannonser är ju definitivt inte något som man vill förknippas med.

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 12:01 #26
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Observera att Overture inte installerar nått skit, det är Claria som gör. Ni har säkert alla sett dessa banners som finns på var och varannan sida med gratis 1000-tals smilys och gratis skärmsläckare. Det är Clarias produkter. Med produkterna får du med Scumware som lägger sig i datorn och registrerar dina knapptryckning. Går du in på google för att söka efter 'Resor' får du en popup med detta resultat istället:

http://results.searchscout.com/search?b=33...c=39541&k=resor

Så visst har Overture rätt i att det är hög kvalitet på trafiken (man stjäl googles sökningar), men annonsörerna måste ju få veta varifrån trafiken kommer och i vilka sammanhang deras annonser förekommer.

För övrigt så kan pop-up'en komma upp om du är inne och skriver dagbok på nätet och skriver order "resor". Clarias program är triggat att poppa-upp på visa ord helt enkelt (enligt givna regler, t.ex. max 1 pop-up per 3 min för att användaren inte ska bli helt nerspammad).
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 19:07 #27
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
jag tror att detta är alldeles tillräckligt material för att skriva ett pressmedelande. Nån lär ju nappa, storyn är rätt snaskig om man säger så Hota dom, försök pressa så hårt du kan, och sen skickar du PM:et oavsett om du får pengarna. Folk förtjänar att få veta om detta.
Gustaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 20:16 #28
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Här hittar ni "gratis" skärmsläckaren.
http:/ /dist.belnk.com/4/message/4613/?lp=1
Se till att du har SP2 innan du besöker sidan.
Lägg märke till vem som står som avsändare för sidan: GAIN
och så besöker du sökresultatet som jag visade tidigare, kolla på titel (GAIN):
http://results.searchscout.com/search?b=33...c=39541&k=resor
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 22:16 #29
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by Konst@Nov 24 2005, 10:29
Jag har också varit i kontakt med dem, efter att ha legat på sidor som se.mongenie.com utan att ha velat detta.
Senaste mailet:
Jag vill finnas med på sökmotorer som MSN, Altavista och Yahoo.
Inte sidor vars enda syfte är att lura folk till att klicka på sponsrade länkar.
Svaret från Overtures kundtjänst:
"Jag har talat med en av våra säljare som förklarar att Overture/Yahoo har ett stort antal samarbetspartners i hela Europa och att man som annonsör därför inte kan välja bort enstaka samarbetspartners - man köper hela paketet."
Tragiskt att Kundtjänst säger olika saker till olika personer, jag citerar mitt brev från kundtjänst som omnämndes i inlägg #1.

Citat:
"Efter en del efterforskning så kan vi meddela att dessa sidor ingår i ett pan-europeiskt samarbete vilket gjort att du fått trafik från dessa sidor. Vi håller i denna stund på att ta bort dessa och inom 24 timmar kommer du inte längre att synas där."
Citat:
Originally posted by techtigo@Nov 25 2005, 20:07
Hota dom, försök pressa så hårt du kan, och sen skickar du PM:et oavsett om du får pengarna. Folk förtjänar att få veta om detta.
Hota, pressa och stämma dom känner jag inte för just nu. Man behöver inte sänka sig till samma nivå som Overture. Detta får bli en dyrköpt läxa för mig, men tack vare tråden kanske nån annan sparar några slantar och slipper sponsra denna nästa kriminella verksamhet.

Sedan kan man kanske tycka att det är synd att Overture inte kommenterat detta öppet/i tråden, men troligtvis har man inte mycket mer att säga än att trafiken håller hög kvalitet.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-26, 11:52 #30
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Är det ingen som försökt sig på att stämma dom för detta? med tanke på hur dom kan förstöra ens varumärke vilket uppenbarligen är fallet.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017