Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Frames eller ajax för community

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-23, 00:27 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Hallå gott folk.

Jag har arbetat med ett community i över ett år nu och inom ett kvartal hoppas jag att vi kommer öppna.
Vi har lärt oss mycket under tiden som har gått och har bytt metoder och tekniker flera gånger, och den svåraste frågan och den största förändringen står nu framför dörren inför vår sista version innan start.

Som ni säkert vet använder 9 av 10 communityn frames. Innan vi påbörjade detta projekt ansåg vi att de var omoderna och dumma, men en bit in i utvecklingen fick jag på käften och insåg hur genialt det är. Lite beroende på hur webbplatsen är uppbygd så kan man minimera trafiken till ca 50% och serverbelastningen i övrigt (php+mysql) ungefär lika mycket. I samband med detta minskar också laddningstiden för klienten, så alla tjänar STORT på detta.

Då jag gjorde denna upptäckten och såg att skillnaderna inte bara är mätbara, utan har omedelbara och uppebara effekter för både server och klient så började jag använda ajax till vissa delar av innehållet vilket hade positiva effekter på respons och laddningstid.

.... Det där var lite förord... Nu kommer problemet ...

Jag kommer att använda ajax eller frames till communityt, men jag har väldigt svårt att bestämma mig för vilken av varianterna som är att föredra.

Fördelar med ajax

. Om man inte har js aktiverat så har man "vanlig traditionell navigation" (dock kommer js typ vara krav för att använda tjänsten, näst intill) - Kanske kan man också som medlem få välja variant.

. Man kan ändra titelraden i fönstret så att den inte blir helt statisk (går förvisso att göra med frames också om man är lite klurig)

Fördelar med frames
. Enligt min erfarenhet så är frames pålitligare än ajax. Det blir ju naturligtvis 404 etc om det blir fel i laddningen. Jag känner inte till något ajaxlib som är helt pålitigt och har bra felrapporteringar.
. Smidigare implementation
. Kräver inte js (har dock inget jättestort värde just nu, men lite)
. När man ska kunna refresha och backa med ajax så är man tvungen att använda hash (#) vilket dödar möjligheten att länka till en viss plats på en sida. - Det problemet slipper vi med frames.

Ungefär så.
Tala inte om sökmotoranpassning ect, för jag har god inblick där och sökmotorerna kommer klara sig galant med både frames och ajaxlösningen, så den biten kvittar helt.


Såå, vad anser ni är att föredra? Ajax eller frames? Syftet är alltså helt identiskt, hela hemsidan ska inte laddas om i varje klick utan bara det som är relevant för klicket.

Vem har ett bra svar? Försök göra mig övertygad, för jag anser att det är ungefär 50/50 och oavsett vilken modell jag använder så känner jag att det är en ganska dålig lösning tyvärr.
- Det ser ju proffsigast ut att inte använda någon av modellerna, men när servern blir så extremt avlastad plus att laddningstiderna ibland blir halverade så är en av modellerna i princip ett måste.

Säg mig vad ni tror! Tack / Tobbe
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017