Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Frames eller ajax för community

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-27, 20:49 #11
Kipers avatar
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 193
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
Kipers avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 193
Jag förstår inte riktigt diskussionen här. Hela Ajax-hypen började ju med att man använde sig av iframes för att kunna uppdatera delar av sidan utan att behöva ladda om hela sidan. Så då går det ju att använda sig av både iframes och AJAX!
Gör du dina js unobtrusive så funkar communityn med js avstängt men har du js på så får du en bättre användarupplevelse. Och det är väl så man vill att det ska fungera, eller?
Kiper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 20:50 #12
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Flex är beroende av senaste Flash pluggen (flash 9), så det kommer dröja lite innan den har tillräcklig spridning även om den sprids med rekordfart.
Utan tvivel skulle det vara både snabbt och kunna ge ett mycket bra resultat för ändmålet om man är van vid miljön.
För en HTML utvecklare är det nog lite omställning dock även om MXML som är den markup man använder är extremt snabbt och smidigt att jobba med.

Framtidssäkert skulle det bli, men inte nutidssäkert tyvärr.

Hos adobe kan du ladda ner en trial för att kolla in Flex builder och exempel på Flex applikationer:
http://www.adobe.com/products/flex/
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 21:40 #13
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av totoo
Fördelar med ajax
. Om man inte har js aktiverat så har man vanlig traditionell navigation (dock kommer js typ vara krav för att använda tjänsten, näst intill) - Kanske kan man också som medlem få välja variant.
. Man kan ändra titelraden i fönstret så att den inte blir helt statisk (går förvisso att göra med frames också om man är lite klurig)

Personligen tror jag stort på tillgänglighet. Jag vet att Lunarstorm åkte på en HO-anmälan (handikappombudsmannen) men inte hur det ärendet fortskred.

Att ställa kravet att JS måste vara aktiverat riskerar, när communityt blir för stort, att leda till kritik från användarna. Jag vet att statistik är missvisande men W3 Schools loggade 6% med Javascript Av i Januari 2007 och det är ändå en sida där man tycker att det handlar om datorvana människor.

Sedan kan man ju alltid ta det där etiskt tvivelaktiga ställningstagandet och gömma sig bakom lagen och säga: "Vi bryr oss inte om handikappade eller minoriteter på Internet". Men det är också diskriminering, men som sagt, lagen ställer än så länge inga krav på att en webbsida skall vara handikappsanpassad, så till vida den inte är statlig sponsrad då det är rekommenderat.

Hur som helst, innan jag avviker för mycket: Det är aldrig bra att skapa ett beroende av javascript. Prioritera användbarhet i alla lägen.

Citat:
Ursprungligen postat av totoo
Fördelar med frames
. Enligt min erfarenhet så är frames pålitligare än ajax. Det blir ju naturligtvis 404 etc om det blir fel i laddningen. Jag känner inte till något ajaxlib som är helt pålitigt och har bra felrapporteringar.
. Smidigare implementation
. Kräver inte js (har dock inget jättestort värde just nu, men lite)
. När man ska kunna refresha och backa med ajax så är man tvungen att använda hash (#) vilket dödar möjligheten att länka till en viss plats på en sida. - Det problemet slipper vi med frames.
Ungefär så.
Tala inte om sökmotoranpassning ect, för jag har god inblick där och sökmotorerna kommer klara sig galant med både frames och ajaxlösningen, så den biten kvittar helt.
Nu har frames fått lite oförtjänt kritik, precis som frames, för att vara helt otillgängliga. Det är (tyvärr) långt ifrån sanningen, och frames går att använda "korrekt".

Eftersom ett community knappast har intresse av att indexera skyddade medlemssidor så är sökmotoroptimering knappast ett problem.

Värt att tänka på med frames är att du minimerar viewporten. För de som inte kör med maximerat fönster eller i lägre upplösning försvinner mer av innehållsytan som, om man designar "fel" aldrig går att få tillbaka.

Värt att tänka på är också att du faktiskt kan åka på mer bandbredd att ladda in tre sidor i ramverket initialt än en slimmad CSS-P layout.

Annat som kan vara värt att tänka på är möjligheten att skriva in direkta URL:er, återigen, kanske inte det viktigaste för ett community men likväl kan det vara en schysst funktion. Varken frames eller AJAX underlättar det arbetet, så till vida man inte tar till mer javascript, men då är man tillbaka till ruta 1.

Frames lär knappast åka ut praktiskt på ett bra tag, men specifikationsenligt så åkte de ju ut i XHTML 1.1. Men XHTML är en XML-standard, i HTML är det fortfarande fullt "tillåtet".
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 22:11 #14
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Originally posted by totoo@Feb 23 2007, 00:27

Att ställa kravet att JS måste vara aktiverat riskerar, när communityt blir för stort, att leda till kritik från användarna. Jag vet att statistik är missvisande men W3 Schools loggade 6% med Javascript Av i Januari 2007 och det är ändå en sida där man tycker att det handlar om datorvana människor.
Att icke datorvana skulle oftare ha letat reda på inställningarna för att stänga av JS i sin webbläsare verkar inte stämma enligt den statistik jag sett. w3c har fler användare med JS avstängt än vad jag sett på någon egen sida och fler än om man jämför med t.ex. statistik från thecounter.
En vanligt förekommande siffra verkar mer ligga runt 2%.

Jag håller med om att man idealiskt skall se till att man ser till att alla kan använda sidan utan problem, och sedan använda teknologier som kanske inte når alla för att förbättra användarupplevelsen för den majoritet som har skapligt moderna webbläsare med vanliga inställningar.
Ibland är det dock inte praktiskt möjligt och då kan jag inte hålla med om att man måste sätta tillgänglighet framför allt.
Det är viktigt, men finns det tillräckligt stora fördelar antingen för 98% av dina användare eller för driften av sidan så får man göra en avvägning. Att inte bry sig om att göra den bedömningen är att göra det lite väl lätt för sig.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 22:28 #15
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Stort tack för att det börjar bli lite liv nu, bra timing, för ikväll är det tänkt att nya versionen ska börja byggas.

Communityt fungerar i dagsläget perfekt utan js, man får leva utan lite godis.
Nästa version kommer vara ungefär lika - men man kommer få det ännu värre utan js. Siten ska vara användbar utan js, men man ska inte få det lätt - det får man leva med om man ska vara vrång. För det är ju inte så at folk har för dåliga browsers, utan att de är rädda för att få problem, och det är deras problem snarare än vårt.

Men i alla fall...

Det enda besväret jag ser med frames just nu (som inte går att lösa med små hack) är det här med adressfältet att det är statiskt.

Jag ska göra (även om jag i skrivande stund inte vet hur) fixa så att man på ett smidigt sätt kan få reda på en exakt url till sidan man är på (den kan jag skriva ut manuellt i sidhuvudet t.ex.) samt att genom att skriva in den url:en så kommer man till rätt sida - det fixar jag.

Så jag kommer gå runt problemet.

Kan jag inte koda xhtml med frames? Jag har inte tittat på det än, men nu kodar jag xhtml 1.0 strict och det vill jag gärna fortsätta med.


Inte kan man anse att frames är dåligt ur användarsynpunkt egentligen? Att js är det är ju en självklarhet, men vilka kan inte använda frames idag?

Jag vet inte hur det är för blinda etc, men jag hoppas deras system pallar frames.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 22:46 #16
Kipers avatar
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 193
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
Kipers avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 193
För att använda frames med XHTML måste du använda: XHTML 1.0 Frameset.

Med XHTML 1.1 verkar frames försvinna men än så länge är det väl inte klart vad som komma skall därefter. XHTML 1.1 har väl inte fått så stor genomslagskraft, eller?
Kiper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 22:49 #17
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
På förfrågan om varför jag trodde Flex skulle integreras med Firefox letade jag upp en artikel om ämnet: Tamarin
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-27, 23:14 #18
Kipers avatar
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 193
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
Kipers avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 193
Här står det en del om att använda iframes med javascript. Det finns nog en uppsjö om du är intresserad av mer info...

http://developer.apple.com/internet/...nt/iframe.html

Annars är det här ett bra ställe att gå till om man vill hitta mer info om AJAX:
http://www.maxkiesler.com
Kiper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 03:20 #19
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
För att uppdatera läget så är jag just nu inne på att inte använda varken ajax eller frames eller något annat. Vi har designat om hela upplägget så att vinsten av frames/whatever inte längre är lika stor. Nu är det totalt mindre innehåll som ska vara statiskt.

Mycket planeringsarbete nu, imorrn kanske jag hinner börja koda. Jag ska fortsätta berätta lite om jag har intressanta problembeskrivningar eller frågeställningar.

Fortsätt gärna komma med åsikter om ni har några.
Tack för att ni är hjälpsamma!
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-28, 10:15 #20
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Citat:
Originally posted by totoo@Feb 28 2007, 03:20
För att uppdatera läget så är jag just nu inne på att inte använda varken ajax eller frames eller något annat. Vi har designat om hela upplägget så att vinsten av frames/whatever inte längre är lika stor. Nu är det totalt mindre innehåll som ska vara statiskt.
Mycket planeringsarbete nu, imorrn kanske jag hinner börja koda. Jag ska fortsätta berätta lite om jag har intressanta problembeskrivningar eller frågeställningar.
Fortsätt gärna komma med åsikter om ni har några.
Tack för att ni är hjälpsamma
Kör AJAX för indikatorerna. Typ Gästboksinlägg, nytt PM etc. Sitter man och läser i forumet och ser att ikonerna börjar blinka, så vet man ju att man fått nått nytt =)
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017