Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur användg utav RAJAX, Comet, Push teknik

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-13, 23:10 #1
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
Hej!

Jag har läst på lite om RAJAX, Comet och Push teknik. Det är alltså att servern skickar ut uppdatering till klienterna när något händer. Som AJAX, fast baklänges. Jag har Googlat runt och hittat mängder utav exempel men jag lyckas inte göra något själv.

Nu vill jag gärna ha lite kodexempel på hur det hela ska gå till, vad jag förstår så är det på server sidan man låter helt enkelt en sida ligga i en lång loop och imellan åt Flusha buffern och sedan pausa tråden i X tid. Här är mitt första problem jag lyckas helt enkelt inte få ut något ur buffern. Jag använder mig utav .NET miljö, spelar det någon roll vart i livscycklen man gör det här?

Sen har jag inte riktigt förstått hur klientsidan ska se ut? Går det och bara använda sig utav att vanligt jQuery.getJSON anrop?

Jag läste lite mer och fick för mig att man ska skapa två anslutningar, ett post anrop?

Har även testat Comet pluginen till jQuery men eftersom jag inte hittar någon dokumentation så får jag inte det riktigt och fungera. Jag är för dålig på JavaScript och jQuery för att förstå hur jag ska anropa(? jag förstår inte riktigt hur det hela fungerar).

Om någon har kodexmpel på enklast möjliga Comet appsen så skulle jag uppskatta det. Gärna exempel på JavaScripts klient samt lösning på serversidan. Om det finns någon smidig klient i något JS Lib så kikar jag gärna på det.

För den som undrar lite hur det funkar så här finns ett live exempel:
http://www.lightstreamer.com/

Det där är alltså vad jag har förstått (det är vanligt) med en total intergrerad lätt HTTP server som genererar ut lämpligt JavaScript.
ledstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017