Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Missnöjd SEO-kund?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-08, 17:04 #21
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Jag skulle aldrig ha skrivit ut företagsnamnet bara sådär om jag inte varit helt säker på att de gjort ett riktigt uselt jobb. Och med det menar jag i princip inget jobb alls. Och jag hade inte heller gjort det om det inte blivit sån fart i den här tråden.

Klart alla kan göra misstag! Och det är tillåtet. Se bara på hur många jag själv har gjort... Men de andra jag samarbetat med kan man diskutera lösningar med, och rätta till saker som eventuellt inte blev så bra.

Och återigen - Jajja vill jag inte klaga för mycket på. Det är inget strålande kanonjobb de gjort, men som sagt inte i närheten av Altuskatastrofen. (Och det är ju inte lika hemskt att hänga ut ett företag som inte längre finns...) Hoppas inte ni tycker att jag är ett illvilligt monster!
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-08, 22:43 #22
Kipers avatar
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 193
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
Kipers avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 193
Tack för den uttömmande brevväxlingen Tez!

Dessvärre tror jag inte SEO-branschen är självsanerande. Ju större marknad desto fler skojare. Är det inte GRATIS webbdesign så är det GRATIS sökmotoroptimering, bara du skriver på kontraktet om 600:-/månaden i evigheter...

Det jag blir mest förbannad på är att de går på småföretagare (ofta nystartade) med dålig ekonomi som de försöker att prata omkull. Stryk ska de ha! (Bondfångarna alltså, inte småföretagarna)
Kiper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-09, 02:21 #23
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Tror det är mer skojerier med SEM-företag (search engine marketing), dem som sysslar med sponsrade länkar. Här är det flera som utger sig för att vara saker dem inte är (partner med google etc), fastän reglerna är tydliga för vad man får och inte får säga.

Håller för övrigt med Tomas som säger att SEO-branschen har sanerat sig själv.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-09, 02:24 #24
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Citat:
Originally posted by Chran@Mar 8 2007, 10:21
Jag har sällan skådat en sådan inflexibilitet som hos de SEO-företag jag varit i kontakt med. Jag varit glad om man hade kunnat hitta ett SEO-företag som gjorde enstaka jobb på beställning efter offert, t ex enstaka uppgifter som man kanske inte har tid eller kunskap att utföra själv. Än så länge har jag inte hittat någon där man kan få enstaka tjänster utförda utan alla säljer paket och helhetslösningar med bindande och (för mig) meningslösa serviceavtal. De utgår alltid från att kunden inte har en aning om vad de vill ha och att de inte kan någonting om SEO och därför tar de oftas rejäla överpriser för enkla jobb.

Jag har självklart endast varit i kontakt med en bråkdel av alla SEO-företag på marknaden och detta gäller givetvis inte alla, men detta är den uppfattning jag har fått.
Då har du nog inte kontaktat alla företag. Är övertygad om att det finns flexibilitet i branschen..
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-09, 08:49 #25
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by Maccke@Mar 9 2007, 03:21
Tror det är mer skojerier med SEM-företag (search engine marketing), dem som sysslar med sponsrade länkar. Här är det flera som utger sig för att vara saker dem inte är (partner med google etc), fastän reglerna är tydliga för vad man får och inte får säga.
Håller med dig på den punkten, kan tillägga att det finns även ett företag som tar betalt per visning på Google Adwords.

Men om man nu ska skriva om SEO så varför inte upplysa om värdet att gå igenom texterna på kundens ordinarie hemsida, det är ju ganska vanligt att kunder anger sökfraser som de vill ligga bra till på sökmotorerna med men som de inte ens nämer i texterna på deras hemsida.
Att bara ex använda sig av tekniken infosidor som en del SEO företag gör är ju inte optimalt och dessutom så äger ju kunden allt som oftast inte dem heller utan bara hyr dem.
Om man nu fixar relevansen på sighten så ökar den ju i värde för alla besökare oavsett vart de kommer från.
Det vore nog bra om IDG kunde utbilda marknaden på den punkten, om de vill göra lätt för sig så kan de tipsa om detta forumet för här har detta ju nämnts förrut om man säger så.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-09, 10:43 #26
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Citat:
Ursprungligen postat av Finnmera
Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Tror det är mer skojerier med SEM-företag (search engine marketing), dem som sysslar med sponsrade länkar. Här är det flera som utger sig för att vara saker dem inte är (partner med google etc), fastän reglerna är tydliga för vad man får och inte får säga.
Håller med dig på den punkten, kan tillägga att det finns även ett företag som tar betalt per visning på Google Adwords.

Men om man nu ska skriva om SEO så varför inte upplysa om värdet att gå igenom texterna på kundens ordinarie hemsida, det är ju ganska vanligt att kunder anger sökfraser som de vill ligga bra till på sökmotorerna med men som de inte ens nämer i texterna på deras hemsida.
Att bara ex använda sig av tekniken infosidor som en del SEO företag gör är ju inte optimalt och dessutom så äger ju kunden allt som oftast inte dem heller utan bara hyr dem.
Om man nu fixar relevansen på sighten så ökar den ju i värde för alla besökare oavsett vart de kommer från.
Det vore nog bra om IDG kunde utbilda marknaden på den punkten, om de vill göra lätt för sig så kan de tipsa om detta forumet för här har detta ju nämnts förrut om man säger så.
Bra inlägg där! Hade ju varit passande om branschorganisationen TS hade gått igenom mer den typ av punkter som du nämner.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-09, 12:35 #27
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Nu har Åsa skickat den del av artikeln där jag omnämns - det vi talade om anges i ganska förenklade ordalag och jag framstår som ganska korkad, tycker jag...men, men.

Hon har dessutom talat med både TS, Jim Westerberg och Nikke Lindqvist - så jag hoppas att lite djupare information framkommer i andra delar av artikeln. Det kommer finnas en sidoartikel som handlar om vad man ska tänka på som kund. Jag nämnde ju både seo-forum och WN, och det är ju också härifrån hon inhämtat mycket info, så det är nog inte otroligt att det kommer nämnas. Den som lever får se...

Finnmera - EXAKT!!! Dels texter, rubriker, olika titlar på olika sidor, alt-taggar, rätt sökord, rätt ankartexter mm. Det finns ju så mycket som är så enkelt att göra! INGET av detta gjordes. Det hade tagit dem typ 2 timmar att göra detta för mig - för de pengar de kräver är väl 2 timmars jobb inte mycket. Och de hade kanske fått en nöjd kund! Vore inte det en bättre affärsidé??
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-09, 13:14 #28
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by Tez@Mar 9 2007, 13:35
Finnmera - EXAKT!!! Dels texter, rubriker, olika titlar på olika sidor, alt-taggar, rätt sökord, rätt ankartexter mm. Det finns ju så mycket som är så enkelt att göra! INGET av detta gjordes. Det hade tagit dem typ 2 timmar att göra detta för mig - för de pengar de kräver är väl 2 timmars jobb inte mycket. Och de hade kanske fått en nöjd kund! Vore inte det en bättre affärsidé??
Amen till det säger vi då

Jag tror att en ytterligare bidragande anledning till att så få SEO företag jobbar på det viset är att processen blir mer liknande att ta fram en hemsida, kunden måste inkomma med kompliterande texter mm och det gör att det drar ut på tiden då kunden kanske prioriterar annat och när skall man då fakturera kunden o.s.v.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-11, 13:10 #29
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Tez@Mar 8 2007, 18:04
Jag skulle aldrig ha skrivit ut företagsnamnet bara sådär om jag inte varit helt säker på att de gjort ett riktigt uselt jobb. Och med det menar jag i princip inget jobb alls. Och jag hade inte heller gjort det om det inte blivit sån fart i den här tråden.

Klart alla kan göra misstag! Och det är tillåtet. Se bara på hur många jag själv har gjort... Men de andra jag samarbetat med kan man diskutera lösningar med, och rätta till saker som eventuellt inte blev så bra.

Och återigen - Jajja vill jag inte klaga för mycket på. Det är inget strålande kanonjobb de gjort, men som sagt inte i närheten av Altuskatastrofen. (Och det är ju inte lika hemskt att hänga ut ett företag som inte längre finns...) Hoppas inte ni tycker att jag är ett illvilligt monster!
Japp! SEO är en skojarbrashar, dom är i klass med det katalog skojare som ringer ibland. Tyvärr är det många som gå på det bullshit som SEO företagaren lurar på dej.

Man kan SEO lika bra själv , om inte bättre.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-11, 20:47 #30
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Originally posted by klein@Mar 11 2007, 14:10

Man kan SEO lika bra själv , om inte bättre.
Problemet är att alla faktiskt inte kan göra det själv. Lagar du din bil själv? Bygger du om ditt hus själv?

Det finns alltid såna som kan göra det och gör allting själv. Men det är långt ifrån alla. Folk har inte tid att sitta och lära sig hur man meckar med en motor eller sökoptimerar. Då anlitar man någon som kan göra jobbet åt en.

Varför skall man betala för en webbutik eller en hemsida? Man kan lika gärna göra den själv också.

Sen att de inte gör jobbet riktigt är beklagligt. Man skall givetvis få det man betalar för. Precis som på verkstaden.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017