Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


3 letters .se (och länsdomäner)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-23, 11:48 #21
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 255
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 255
Helt rätt Marcus, självklart är inte 1ä.se en LL.se.

/Rob
Rob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-23, 12:25 #22
Interfaces avatar
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
Interfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Citat:
Ursprungligen postat av kers
Citat:
Ursprungligen postat av MrMike
Värdet på LLL.se bör ju rimligen gå upp då bra LL.se är upptagna sedan länge (finns fö endast två st .se kvar idag som ej registrerats 0u).

Tack, nu har jag premiumdomänen 0u.se i min portfölj
Tvivlar på värdet gällande de flesta, sen är 1ä.se och 0u.se knappast några premiumdomäner.
Interface är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-23, 12:48 #23
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Ja det blir ju inte lättare att få en "riktig" LL-domän när IIS/.SE godtyckligt spärrat 170 LL-domäner med hänvisning till att det är landskoder:

ag, ai, am, an, ao, aq, ar, as, au, aw, ax, az, ba, be, bg, bh, bi, bj, bm, br, bv, bw, by, bz, cc, cd, cg, ch, ci, ck, cl, cn, co, cp, cr, cu, cv, cx, cy, cz, de, dg, dj, dk, dm, dz, ea, ee, eg, eh, er, es, eu, fj, fo, fx, ga, ge, gg, gh, gi, gm, gn, gq, gr, gs, gw, gy, hk, hr, ic, id, ie, il, io, ir, it, je, jp, ke, kg, kh, kn, kw, kz, la, lc, lk, lv, ly, ma, mc, md, mg, mk, ml, mn, mo, mr, mt, mv, mw, mx, my, mz, nc, ng, nl, no, np, nr, nu, nz, pa, pe, pf, pg, ph, pk, pn, pr, ps, pt, pw, py, qa, re, ro, ru, rw, sa, sc, sd, se, sk, sm, so, sy, sz, ta, td, tf, tg, th, tj, tl, tn, to, tv, tw, tz, ua, ug, uk, um, us, uy, uz, vc, ve, vg, vn, vu, wf, ye, yt, yu, za, zm, zw

Godtyckligt skriver jag med anledning av exempelvis Finansinspektionen tycks vara viktigare än att blockera fi.se för Finland.
Då kanske någon tycker att landskod för Finland faktiskt är .sf (Soumi/Finland) - men den har Svensk Filmindustri tagit beslag på.

Men det skulle inte förvåna mig om dessa snart auktioneras ut eller kosta betydligt mer än vanliga domäner enligt NUNAMES-modellen och givetvis endast kunna köpas av .SE direkt..

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citat:
Kör inte NIC-SE begrännsningar om hur många queries du får köra per minut eller liknande?
eliasson - Svaret på din fråga:

Regler för slagningar
Fler än 200 slagningar under en dag --> avstängd en dag
Fler än 500 slagningar under en vecka --> avstängd en vecka
Fler än 1000 slagningar under en månad --> avstängd en månad

*Kan vara en orsak till att de i denna tråd som slagit på alla 3L-domäner inte berättar hur de gått till väga*
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 10:50 #24
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Marcus@Sep 22 2007, 23:50
Sista LL.se registrerades för flera år sedan. Nu finns bara ett fåtal som blir lediga igen när de inte förlängs/årsavgiften inte betalas.
Det är sant som du skriver att alla "riktiga" LL-domäner är tagna, men det finns fortfarande 1 subdomän som i praktiken blir samma sak som den sista "riktiga"; www. bd .se

OBS subdomän.länsdomän.toppdomän

men för att kunna registrera den behöver du vara näringsidkare med säte i Norrbotten och inneha F-skatt:

länsbokstav.se
Näringsidkare kan registreras under den länsrelaterade huvuddomän (motsvarande
länsbokstav) där sökanden har sitt säte. För registrering krävs att sökanden är en
näringsidkare med F-skattesedel. Se www.iis.se för förteckning över länsbokstäver.

Nästa problem är ju att hitta ett ombud som dels är medvetna om att detta är möjligt och dels tar emot beställningar på subdomäner (rent tekniskt). Ska bli intressant att se om och vem som nappar på detta. Man kanske ska meddela pressen i Norrbotten !?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 11:05 #25
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Sep 23 2007, 12:48
*Kan vara en orsak till att de i denna tråd som slagit på alla 3L-domäner inte berättar hur de gått till väga*
PM:a om detta är av intresse, så skickar jag en länk.
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 11:39 #26
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av jokkoapa
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
http://www.webmasternetwork.se/index...hl=letter&s=wn registrerades för flera år sedan. Nu finns bara ett fåtal som blir lediga igen när de inte förlängs/årsavgiften inte betalas.
Det är sant som du skriver att alla riktiga LL-domäner är tagna, men det finns fortfarande 1 subdomän som i praktiken blir samma sak som den sista riktiga; www. bd .se
OBS subdomän.länsdomän.toppdomän
men för att kunna registrera den behöver du vara näringsidkare med säte i Norrbotten och inneha F-skatt:
länsbokstav.se
Näringsidkare kan registreras under den länsrelaterade huvuddomän (motsvarande
länsbokstav) där sökanden har sitt säte. För registrering krävs att sökanden är en
näringsidkare med F-skattesedel. Se www.iis.se för förteckning över länsbokstäver.
Nästa problem är ju att hitta ett ombud som dels är medvetna om att detta är möjligt och dels tar emot beställningar på subdomäner (rent tekniskt). Ska bli intressant att se om och vem som nappar på detta. Man kanske ska meddela pressen i Norrbotten ?
Det är inget nytt att www.bd.se inte är registrerad. Dock har IIS infört regler som hindrar nyregistreringar av www som subdomäner under länsdomäner. Förlängning av redan registrerade www-subdomäner under länsdomänerna samt domänöverlåtelser av dessa är dock fortfarande tillåtet.

Detta diskuterades redan här på WN i oktober 2003 och sedan uppföljning när www som subdomäner var spärrade för nyregistrering.

Men jokkoapa, eftersom du inte varit här på WN så länge så är ditt misstag att detta är något nytt förlåtet
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 11:49 #27
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
Citat:
Ursprungligen postat av crazzy
Citat:
Originally posted by -autosvar@Sep 17 2007, 10:16
Citat:
Ursprungligen postat av MrMike
Värdet på LLL.se bör ju rimligen gå upp då bra LL.se är upptagna sedan länge (finns fö endast två st .se kvar idag som ej registrerats 0u).
Hur tar ni fram sådant?


antagligen ett litet skript som anropar en whois-server eller nåt liknande... eller?
Jag brukar bli utkastad frånnic's whois service för förmånga anrop. Då måste jag använda min laptopp som går på en annan bredbandsleverantör. Skulle ta evigheter att kolla igenom några tusen domäner.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 16:17 #28
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Marcus@Sep 24 2007, 11:39
Dock har IIS infört regler som hindrar nyregistreringar av www som subdomäner under länsdomäner.
Marcus - No offense, men kan du möjligtvis uppdatera mig med var detta hinder finns reglerat hos IIS ?

Jag är medveten om att regelverket tillät mycket mer på tiden som du mfl registrerade dessa subdomäner. Men eftersom texten:
Citat:
länsbokstav.se
Näringsidkare kan registreras under den länsrelaterade huvuddomän (motsvarande
länsbokstav) där sökanden har sitt säte. För registrering krävs att sökanden är en
näringsidkare med F-skattesedel. Se www.iis.se för förteckning över länsbokstäver.
är citerad från .SE´s Allmäna villkor © 2007-02-12 Version 3.0.6 dvs det senaste och nu aktuella, så kan inte jag se att subdomänen "www" finns reglerad och jag trodde i min enfald att IIS rättade sig efter sina egna villkor. Men du din "gamla" WN-räv kanske kan berätta hur det ligger till och ännu hellre när förändringen skedde..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 19:47 #29
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Sep 24 2007, 15:17
Citat:
länsbokstav.se
Näringsidkare kan registreras under den länsrelaterade huvuddomän (motsvarande
länsbokstav) där sökanden har sitt säte. För registrering krävs att sökanden är en
näringsidkare med F-skattesedel. Se www.iis.se för förteckning över länsbokstäver.
är citerad från .SE´s Allmäna villkor © 2007-02-12 Version 3.0.6 dvs det senaste och nu aktuella, så kan inte jag se att subdomänen www finns reglerad och jag trodde i min enfald att IIS rättade sig efter sina egna villkor. Men du din gamla WN-räv kanske kan berätta hur det ligger till och ännu hellre när förändringen skedde..
Jag försökte registrera www.k.se vid ett senare tillfälle (alltså efter att ha registrerat www.ac.se) men blev nekad till detta av NIC-SE (via ombudet) med hänvisning till att de inte längre tillät registrering av subdomäner "www" under länsdomäner. Det fanns inte vad jag känner till, några konkreta avtalspunkter på att detta var otillåtet.

Jag hittade iaf mailet som jag fick till svar vid registreringsförsöket av www.k.se men den är ju dock registrerad nu (sedan 2005-07-13 - dvs efter mailet som skickades som svar på min ansökan nedan).

Citat:
> -----Original Message-----
>From: fredrik.xxxxxx [mailto:[email protected]] On Behalf Of
>Domanavdelningen
>Sent: den 16 april 2004 08:02
>To: 'Xxxxxx Domain'
>Subject: SV: www.k.se
>
>Hej,
>
>Ursäkta att svaret dröjt.
>
>Nedanstående går ej att registrera eftersom vi har lagt in
> en spärr på
>www.se Idag finns ett antal länsdomäner med www.*.se registrerat
>men det registrerades Innan vi lade in spärren för www.se
>
>Mvh
>Fredrik
>NIC-SE
Att IIS inte håller sig till sina egna villkor trodde jag du som gammal domänintressent hade råkat ut för förut? Det hände både en och två gånger i de tidiga dagarna för nya reglerna av .se-domäner.

Så här svarar idag ett ombud när man söker på den idag
Citat:
Behandlar domänansökan www.bd.se(www.bd.se)Kontrollerar status: Ogiltig eller reserverad av tekniska skäl!
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 20:22 #30
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Ja det är ju helt klart märkligt att det skiftar i vad som är tillåtet och inte. Jag menar att du får nobben 2004-04 men det funkar för innehavaren 2005-07.

Jag har bestämt för mig att det kom nya regler som trädde ikraft i början av mars 2006 (jag har iaf för mig att det var daterat då) och så sent som 2006-03-24 registrerade Bolama www.t.se (annars är de flesta registrerade av Bolama 2005-12)

Vad gäller beskedet från ombudet idag är det väl knappast märkligt - jag skrev ju även att det är få ombud som tillåter/känner till att det går att registrera subdomäner under länsbokstäver + plus lite andra domäner under .se. Oftast behöver detta göras manuellt. tror att du skulle mötas av samma besked om du försökte regga marcus.pp.se

Men jag har inte något egenintresse i det här, utan tänkte bara ge en pass till någon glad norrbottning (det är ju inte var dag det är fördel att bo i Norrbotten..) och jag såg att det var den enda som är ledig och skall kunna registreras.

edit=stavfel
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017