Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Trygg E-Handel - Bra eller ananas?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-13, 06:58 #11
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Webbot: Vad jag vet så har de testerna inte särskilt mycket med shoppen att göra, det kanske bara är jag men jag är mer intresserad av att testerna görs mot den specifika mjukvaran istället för att göra samma kontroller hela tiden.
Testen är i hög grad riktade mot shoppen också. Kan inte visa rapporter/loggfiler i ett offentligt forum dock.

Citat:
Vad de gör är att kontrollera att webbhotellet gör sitt jobb, vilket förvisso är bra men om du driver en verksamhet så bör du väl ha valt ett webbhotell som kan säkerhet så att du kan inrikta dig på din egen.
Klart vi har en "säker" dedikerad server, men det vet ju inte 55 åriga Agada när hon ska ut och handla Julklappar på nätet. Men däremot har hon t.ex. sett Hacker Safe's logga på många av "Internet's Top 500 Retailers" sajter. Hewlett Packard, Sony, Warner Brothers o.s.v.
Det är det stora igenkännandet som är det viktigaste. Inte exakt vad dom testar på servern. Tror inte många kunder bryr sig om eller förstår det.
Ett "Trust Mark" blir inte ett riktigt Trust Mark förrän massor av nätets mest kända sajter använder det.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-13, 10:51 #12
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Men då har ju certifieringen växt fram på helt fel sätt. Företag ska välja en certifiering därför att de litar på testerna de gör och skyddet de erbjuds, inte hur snygg loggan är och vad Agda tycker om den.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-13, 16:18 #13
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 272
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 272
Finns det några sådana certifieringar som är pålitliga? (utan att vara gantier knutna till ett viss betalningsleverantör etc.)

Och om man har en tjänst som t.ex. tar hänsyn till omdömmen från kunder, hur mycket kan man ta betalt och fortfarande va intressant för småbutiker?
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-16, 18:54 #14
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Gonte@Dec 13 2007, 17:18
Finns det några sådana certifieringar som är pålitliga? (utan att vara gantier knutna till ett viss betalningsleverantör etc.)

Och om man har en tjänst som t.ex. tar hänsyn till omdömmen från kunder, hur mycket kan man ta betalt och fortfarande va intressant för småbutiker?
Inte mej veteligen! Men det lär nog dyka upp ett antal kreativa copycats på trygghandel, där man vill mjölka dej på pengar och så får du använda en nästintill värdelös symbol på din hemsida , bara du betala några muppar x antal tusenlapp per år..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-16, 19:00 #15
nCo nCo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 122
nCo nCo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 122
Det som jag tror skrämmer många är alla myndigheter och branschorganisationer som står bakom "Trygg e-handel".
Frågan är vem som cashar in 2500/1500 kr för alla som ansluter sig?

Råd & Rön
PriceRunner
Svenska Bankföreningen
MTB
Svensk Handel
Konsument Europa
Konsumenternas Bank och Finansbyrå
Konsumentverket
HUI - Handelns utredningsinstitut
Allmänna Reklamationsnämnden
Creditsafe
UC - affärs- och kreditupplysningar
Näringsdepartementet – Enheten för IT-politik
Stockholms E-handelskammare
nCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-17, 09:33 #16
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 272
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Gonte
Finns det några sådana certifieringar som är pålitliga? (utan att vara gantier knutna till ett viss betalningsleverantör etc.)
Och om man har en tjänst som t.ex. tar hänsyn till omdömmen från kunder, hur mycket kan man ta betalt och fortfarande va intressant för småbutiker?
Inte mej veteligen Men det lär nog dyka upp ett antal kreativa copycats på trygghandel, där man vill mjölka dej på pengar och så får du använda en nästintill värdelös symbol på din hemsida , bara du betala några muppar x antal tusenlapp per år..
Tror du att det skulle finnas ett intresse om man hostade upp en seriös tjänst, till ett betydligt vettigare pris? Vet inte riktigt hur man skulle utforma det, men på ngt sätt där man faktiskt har koll på handlarna :/ Men finns ens intresset för det egentligen?
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-20, 22:46 #17
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
Jag hoppade på trygg e-handels erbjudande, mest för att se om jag skulle få någon positiv respons från kunderna. Det kostar 2500kr och det tycker jag det kan vara värt om det genererar några extra kunder varje månad. Däremot så fungerar inte ens deras e-postadresser när jag försöker svara på deras mail. Då blir jag helt klart fundersam, ännu har jag inte heller sett någon annan hemsida som har fått sin butik "certifierad". Så just nu måste jag säga att det hela känns lite ananas.

Någon annan som har bättre att berätta om dem?
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-20, 22:55 #18
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Två godkända butiker har de just nu (se http://www.tryggehandel.se/butiker.php).

Tycker att de var alldeles för långsamma i starten. Det var en stor miss från deras sida att de inte var igång till julhandeln, eller när första tv-inslaget sändes i rapport den 25 november.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-21, 18:17 #19
Jacob Lovens avatar
Jacob Loven Jacob Loven är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 23
Jacob Loven Jacob Loven är inte uppkopplad
Nykomling
Jacob Lovens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 23
Ett kul initiativ i rätt rikting. Men som nämnt i inlägget ovan blir det dock en märklig effekt när det nu bara finns två godkända butiker. Jag läste också att 1 av 80 sökande blev godkänd vilket antyder att kraven kan vara felaktiga.
Jacob Loven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-23, 23:02 #20
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Blev godkänd idag. Nu återstår det bara att se om det ger något.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017