Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Eget affiliatesystem - tips?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-28, 17:27 #1
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
Hej!
Har precis lärt mig principerna om hur det här med affiliate fungerar och kodade inatt ihop ett eget system till min e-butk kondomklubben.com. Det funkar rent praktiskt så att jag kan lägga upp nya affiliates som då får varsitt ID, varpå de sedan kan länka in från sin egna sajt till kondomklubben.com och ha med det ID:t i querystringen. Skulle ett sånt besök leda till en avslutat beställning så ökas kontosaldot för den aktuella affiliaten med en procentandel av totalbeloppet (exkl frakt). En affiliate kan logga in och se hur mycket pengar de tjänat ihop och så kan jag därefter betala ut detta belopp till affiliaten ifråga.

Jag antar att det i praktiken är såhär det fungerar? Jag hoppas jag använder rätt terminologi här också!

Dock ett par funderingar:

* Om en sajtägare/affiliate har F-skattesedel så är det ju inga problem att låta den personen fakturera mig de intjänade pengarna. Men hur gör man med privatpersoner som exempelvis driver en blogg? Hur betalar man normalt ut dessa pengar, speciellt då med avseende på bokföringen?

* Ju fler affiliates och ju fler ställen som länkar till Kondomklubben.com, desto bättre. Eller? Bör man granska varje affiliate separat och se att de överensstämmer med sin egna policy och etiska ställningstaganden? Hur starkt associeras en sån här affiliate till företaget/säljstället av gemene användare?

* Hur är netiketten när man letar affiliates? Kan jag exempelvis slänga upp en tråd här på WN och andra ställen där jag letar efter sajter som kan tänkas länka till Kondomklubben.com som affiliates, dvs att de då får procentuellt baserad ersättning för varje genomförd beställning som sker via deras länk?

* Med ett sånt här egenutvecklat system jag kodade ihop inatt så finns ju alltid risken att jag fuskar - att jag går in i databasen och tar bort affiliate-flaggan för de order som jag inte vill betala ut procentuell ersättning för. Vilket jag såklart inte gör - men teoretiskt skulle jag ju kunna göra det. Hur är tilliten till detta? Är det därför det finns tredjeparts-affiliate-företag som sköter om relationerna mellan en säljsajt och affiliates?

Tacksam för lite feedback kring detta!
demesta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 17:47 #2
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av demesta
Hej
* Om en sajtägare/affiliate har F-skattesedel så är det ju inga problem att låta den personen fakturera mig de intjänade pengarna. Men hur gör man med privatpersoner som exempelvis driver en blogg? Hur betalar man normalt ut dessa pengar, speciellt då med avseende på bokföringen?
Det beror på hur mycket tid du har, eller hur stor affiliate det är. Om den genererar 10 Kr i ersättning på ett år så kommer du garanterat behöva lägga ner mer tid än det är värt. Nu finns det iofs. ett belopp, typ 10k som du kan tjäna utan att betala skatt. Rent praktiskt så behöver du betala sociala avgifter och arbetsgivaravgifter. Inget konstigt, tar bara lite mer tid.

Citat:
Originally posted by -demesta@Jan 28 2009, 18:27

* Ju fler affiliates och ju fler ställen som länkar till Kondomklubben.com, desto bättre. Eller? Bör man granska varje affiliate separat och se att de överensstämmer med sin egna policy och etiska ställningstaganden? Hur starkt associeras en sån här affiliate till företaget/säljstället av gemene användare?
Tyvärr omöjligt o svara på.

Citat:
Originally posted by -demesta@Jan 28 2009, 18:27

* Hur är netiketten när man letar affiliates? Kan jag exempelvis slänga upp en tråd här på WN och andra ställen där jag letar efter sajter som kan tänkas länka till
Kondomklubben.com som affiliates, dvs att de då får procentuellt baserad ersättning för varje genomförd beställning som sker via deras länk?
Det bestämmer du. Jag skulle föreslå att du har en ganska väl uttalad policy. Skulle inte vara orolig så mycket för den typen av marknadsföring, utan mer att dom försöker sno ord från dig på google adwords genom att använda sin "affiliate" länk.

Citat:
Ursprungligen postat av demesta
* Med ett sånt här egenutvecklat system jag kodade ihop inatt så finns ju alltid risken att jag fuskar - att jag går in i databasen och tar bort affiliate-flaggan för de order som jag inte vill betala ut procentuell ersättning för. Vilket jag såklart inte gör - men teoretiskt skulle jag ju kunna göra det. Hur är tilliten till detta? Är det därför det finns tredjeparts-affiliate-företag som sköter om relationerna mellan en säljsajt och affiliates?
Tacksam för lite feedback kring detta
Det får man nog fråga dina affiliates ;-) - Fast jag har själv haft otaliga diskussioner med tradedoubler om vad som ska räknas som ersättning eller inte.

En annan sak som du bör tänka på är köp som sker vid senare tillfälle, dvs. cookies-affiliates. Om jag klickar på en länk till din site och tänker, ja jävlar jag måste köpa, men glömmer bort det. Men en timme senare vill jag göra köpet, men klickar inte på en länk via en affiliate, då vill jag som affiliate tillgodoräkna mig den försäljningen, och det kanske du med vill - om du vill ha en nöjd affiliate. Då bör du dock tänka vad som ska gälla om någon annan affiliate lägger ut en länk som jag klickar på, senare..
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 17:58 #3
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
Variant på fråga 1 där:

* Ersättning i form av varor? Dvs om en privatperson tjänat in X kronor via affiliatesystemet så får då den personen handla varor på Kondomklubben.com för dessa pengar. Eller det kanske inte är så lockande? Legalt?
demesta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-29, 18:03 #4
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
Citat:
En annan sak som du bör tänka på är köp som sker vid senare tillfälle, dvs. cookies-affiliates. Om jag klickar på en länk till din site och tänker, ja jävlar jag måste köpa, men glömmer bort det. Men en timme senare vill jag göra köpet, men klickar inte på en länk via en affiliate, då vill jag som affiliate tillgodoräkna mig den försäljningen, och det kanske du med vill - om du vill ha en nöjd affiliate. Då bör du dock tänka vad som ska gälla om någon annan affiliate lägger ut en länk som jag klickar på, senare..
Vid ingång från affiliaten så lagras id i sessionsvariabel och läggs till i ordern. Om man lämnar sajten men sen återvänder så är kundvagnen, precis som affiliate-id, intakt, så jadå, en affiliate som leder en kund till Kondomklubben.com får tillgodoräkna sig besökarens eventuella köp även om kunden stänger läsaren och återvänder! (Fast tydligen dör sessionen i Internet Explorer om man stänger ner webbläsaren och startar om - gäller inte för Firefox verkar det som)
demesta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-29, 18:56 #5
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Om du är helt ny med att starta ett affiliate program, så kanske mitt "affiliateavtal" kan ge dig några tips. Det är visserligen på engelska, men ska väl inte va nåt större problem.

Jag har tagit bort min företagsinformation och gjort en skärmdump av det hela eftersom jag inte vill att detta ska plockas upp av sökmotorerna.



WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-30, 02:45 #6
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
Stort tack, WebboT!

Det ser riktigt bra ut, ditt avtal - väl genomtänkt! Fast nu är jag ju en sån liten fjutt i dessa sammanhang, så det känns lite overkill att skriva avtal med affiliates - men om (när?) jag blir marknadsledande så är det säkert en bra ide att formalisera samarbeten lite mera! (Om så blir fallet ska jag skicka dig lite gummin som tack!) ;-)
demesta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-30, 03:15 #7
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by demesta@Jan 29 2009, 20:45
Stort tack, WebboT!

Det ser riktigt bra ut, ditt avtal - väl genomtänkt! Fast nu är jag ju en sån liten fjutt i dessa sammanhang, så det känns lite overkill att skriva avtal med affiliates - men om (när?) jag blir marknadsledande så är det säkert en bra ide att formalisera samarbeten lite mera! (Om så blir fallet ska jag skicka dig lite gummin som tack!) ;-)
Nån form av avtal är nog bra att ha även om man är relativt liten. Vem vet, om ett par är kanske du är kung i kondomvärlden!

Här kan du (om du inte redan gjort) annonsera ditt affiliateprogram gratis vad jag förstår.
http://www.affiliate-forum.se/
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-30, 03:51 #8
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Originally posted by WebboT@Jan 30 2009, 03:15
Här kan du (om du inte redan gjort) annonsera ditt affiliateprogram gratis vad jag förstår...
Även här -> http://www.affil.se/affiliate/samarbete/
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-30, 04:03 #9
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
Ja ni är ju änglar...!

Hur kan man överhuvudtaget MISSLYCKAS med att lyckas med sina projekt när man hänger på ett sånt här bra forum?
demesta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017