Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Massutskick av Fax

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-13, 22:44 #1
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Nån som har koll på hur möjligheterna ser ut för att skicka en större mängd faxmeddelande.

Typ som en maillista fast via fax.

Kan man bygga nåt smart själv?

Finns det nån som har en bra lösning på marknanden?

Nån som vet hur det funkar i praktiken?

Låt säga som exempel att det är 1000 mottagare av en faxsida och detta skall distribueras under ett par timmar.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 22:52 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Jag gjorde det tidigare vet jag, och det var runt 1000 jag brukade skicka till mina kunder. Jag använde då vanlig multifunktion maskin. Du arbetar från datorn, skapar en lista på dina mottagare, klickar skicka och sedan gör faxmaskinen jobbet.

Finns även företag som gör det du eftersöker, jag får förfrågningar från dem ofta själv via fax. Minns dock inte va de heter
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 23:21 #3
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Med uppringning och allt så tar väl ett fax i bästa fall en minut att skicka? Att då hinna få iväg 1000st på ett par timmar kräver alltså att du kan skicka från flera linjer samtidigt.
Det är nog enklast att anlita något företag som redan har en lösning.
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-13, 23:22 #4
henning henning är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 172
henning henning är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 172
<skamlös självreklam>Jag har en lösning för detta. Kontakta mig om du är intresserad av att veta mer.</skamlös självreklam>
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-14, 00:53 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Att då hinna få iväg 1000st på ett par timmar kräver alltså att du kan skicka från flera linjer samtidigt.
Jepp jag har funderat på nåt liknande http://www.hylafax.org/content/Main_Page

Dock förstår jag inte riktigt hur det fungerar.

Säg att man köper ett faxmodem med 8 portar likt http://shop.ifax.com/-c-31_1_24.html
Krävs det då 8 linjer? Isf duger en vanlig växel med 8 linjer?

Citat:
Det är nog enklast att anlita något företag som redan har en lösning.
Jag är rädd för att denna affärsiden jag filar på kräver att mina framtida kunder kan skicka fax väldigt billigt. De flesta har redan en fax förmodligen och skickar faxen lokalt till 0 kr minuten så kostnaden blir väl ca 45 öre (uppkopplingsavgiften). Kunden skickar gissningsvis 40 fax i medel en gång i veckan som en maillista. Jag vill bygga ett system som kan hjälpa 500 till 1000 sådan kunder.

Det blir väldigt många fax och dom priser jag sett på nätet är runt 1 kr + moms. Det blir för dyrt, kunden får fixa lite med faxen men 45 öre kontra 1.25 kr är för mycket skillnad. Och då har ju inte jag hunnit skära imellan med några ören till mej heller. Så jag får se om jag kan bygga det själv eller ge upp affärsiden.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-14, 07:35 #6
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Alltså, med dom handskakningstider som ISDN har bör det väl med marginal räcka med 4 utgående linjer för att skicka 1000 fax på ett par timmar, beroende på storlek/täckning såklart. Däremot krävs det ju då 4/8 utgående ISDN linjer, vilket är ovanligt (eller ja, 2 st A/B kanaler är väl inte så ovanligt)

För små/medelstora företag så räcker det med dom funktioner och hastigheter som erbjuds med multifunktionsmaskinerna, eller dom faxfunktioner som ingår i Windows XP/Vista/Server, större företag jobbar ju sällan med faxutskick på det sättet.

Men faxen är ju på utdöende, och i många fall idag integrerad med e-post. Om jag förstår dig rätt bygger din idé på att du ska hjälpa kunden att faxa, problemet då är bara att du fasar ut faxen, och i slutändan så har du fasat ut din egen affärsidé...men det kanske bara är jag som ser det så...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-14, 10:00 #7
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Jag skulle aldrig investera i en faxlösning idag, beroende på vad du för för return på dina faxutskick.

Skriv "skicka fax" på google, det finnas ett antal sponrade länkar där, kommer garanterat kosta dig mindre och gå snabbare. Dessutom får du trevlig statistik på vilka som mottagit ditt fax.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-14, 10:38 #8
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 62
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 62
Hade en kollega som provade faxutskick till 10 000 företag, om en tjänst han erbjöd. Det var rätt så trevligt och proffsigt utformat. Han fick inte mer än sura miner tillbaka. Det ledde inte alls till någon ökad försäljning.
DjFaDDe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-14, 14:00 #9
Peters avatar
Peter Peter är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 96
Peter Peter är inte uppkopplad
Medlem
Peters avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 96
Citat:
Originally posted by DjFaDDe@Nov 14 2008, 11:38
Hade en kollega som provade faxutskick till 10 000 företag, om en tjänst han erbjöd. Det var rätt så trevligt och proffsigt utformat. Han fick inte mer än sura miner tillbaka. Det ledde inte alls till någon ökad försäljning.
Faxspam är ungefär lika kul som om e-postspam skulle skrivas ut automatiskt! :huh:
Att däremot köra opt-in utskick som Thomas är inne på kan säkert vara något, faxen är inte död än...
Peter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-14, 18:29 #10
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Thomas@Nov 13 2008, 23:44
Nån som har koll på hur möjligheterna ser ut för att skicka en större mängd faxmeddelande.

Typ som en maillista fast via fax.

Kan man bygga nåt smart själv?

Finns det nån som har en bra lösning på marknanden?

Nån som vet hur det funkar i praktiken?

Låt säga som exempel att det är 1000 mottagare av en faxsida och detta skall distribueras under ett par timmar.
När jag skickade fax använde jag en mjukvara som hette Winfax.. Det skall finnas ATA boxar som klara FAX trafik... Med rätt avtal med rätt SIP leverantör kan man tom få gratis fasta samtal..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017