Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Mycket märkligheter hos Surftown

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-27, 05:42 #1
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Häromdan registrerade jag 2 nya domäner hos Surftown, eftersom jag har ett konto hos dom, jag betalade med kort och allt var frid och fröjd. Jag hade även sålt en domän som jag tog bort, men gjorde en miss i räkningen och hade 11 domäner hos dom, mitt konto tillåter 10 utan att behöva betala extra.

Denna tankemiss innebar att jag ställde mig väldigt frågande när jag fick en faktura från Surftown som säger: "Du ombeds inbetala SEK 140,07 för ditt webbhotell med användarnamn xxxxxxx senast den 2008-11-10" (detta utan att överhuvudtaget specificera vad fakturan gäller.

Jag skickar ett mail och frågar vad det gäller, och innan jag får svaret kommer jag på min miss, och tar bort den senast registrerade domänen, som jag för tillfället inte alls är intresserad av att ha något på, men som jag ändå ville registrera hos Surftown eftersom jag ändå är kund där.
När svaret kommer så säger dom lite kryptiskt att "Jeg har annulleret faktura: xxxxxxxx da du jo ikke skal betale for
styring af nogen domæner". I sak är jag ju nöjd, jag har 10 domäner på mitt konto som tillåter 10 domäner, och fakturan är borta.

Nu på morgonen har jag fått ytterligare en faktura, samma belopp, ingen specifiktaion på vad det gäller, och ungefär samtidigt som jag ska skicka ytterligare en förfrågan om vad det gäller, så upptäcker jag,

ALLT INNEHÅLL, PÅ SAMTLIGA DOMÄNER, HAR TAGITS BORT!!!!!??????

På det som är mest relevant så har jag relativt aktuella backuper, men jag förutsätter att Surftown har mer aktuella sådana som dom kan återställa.

Relevant i sammanhanget är också att jag för någon månad sen hade lite problem med en installation jag gjort med deras 1-click Toolbox, och bad om hjälp med det, det resulterade i att dom först flyttade installationen (för felsökning ?!), lät den ligga i en dryg vecka utan åtgärd, när jag då ska radera den, så resulterar det i att ytterligare 4 installationer försvinner eftersom dom flyttade den felaktiga installationen ett steg "uppåt" vilket gjorde den till root för övriga installationer som då togs bort. För detta får jag inte ens en ursäkt (eller nu har jag iofs det, efter ett ganska sarkastiskt mail till dom)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 05:56 #2
DirtyDogs avatar
DirtyDog DirtyDog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 237
DirtyDog DirtyDog är inte uppkopplad
Medlem
DirtyDogs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 237
Ang allt innehåll är borta, har några domäner hos dom och allt mitt innehåll är också bort.
För min del så beror det på att dom håller på att innehållet till större diskar.

Kolla om du också berörs.
DirtyDog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 07:05 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by DirtyDog@Oct 27 2008, 06:56
Ang allt innehåll är borta, har några domäner hos dom och allt mitt innehåll är också bort.
För min del så beror det på att dom håller på att innehållet till större diskar.
Kolla om du också berörs.
Eh va? det låter mycket konstigt sätt att hantera saker. Inte fan kan man ta bort kunds data och skylla på att dom måste fixa större diskar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 07:17 #4
DirtyDogs avatar
DirtyDog DirtyDog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 237
DirtyDog DirtyDog är inte uppkopplad
Medlem
DirtyDogs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 237
Jag antar att det beror på att dom håller på att flytta till större diskar. Dom få domäner jag har hos dom är uppe igen, men utan innehåll.

Har mejlat support och hoppas få svar.
DirtyDog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 07:22 #5
DirtyDogs avatar
DirtyDog DirtyDog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 237
DirtyDog DirtyDog är inte uppkopplad
Medlem
DirtyDogs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 237
Precis som man drog iväg mejlet till supporten, så är allt innehåll tillbaka. Så för mig funkar det nu i alla fall.
DirtyDog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 08:07 #6
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
samma här,det funkar här med, men jag blir galen på att man inte kan informera i förväg om det nu handlar om underhåll t.ex...men jag har insett för längesen att det här är en bransch som har lång väg kvar att gå...och jag tänker bara anta att den enda anledningen till att patrikweb figurerar i så liten utsträckningen när det gäller kritik om den faktiska driften av webhotell är att han har ett ganska litet antal kunder, att han personligen uppvisar en mognad som ligger på högstadienivå tycker jag inte hör hit....
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 09:48 #7
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
gummianka,
Vi är medvetna om att det ibland sänds ut ytterligare en faktura för domänstyrning, trots att man tar bort fakturan samt annullerar den första fakturan. Vi planerar att få det fixat så snart som möjligt. Men givetvis är det ingen faktura ni ska betala, om ni inte har fler än det tillåtna antalet domäner på ert webbhotell.

Och angående att innehållet var borta på ert webbhotell, så skrev vi faktiskt om ett planerat driftstopp på vår driftinfo-sida, och det gjorde vi dessutom hela 3 dagar innan... Så jag anser att vi faktiskt har informerat om det i förväg.

Jag skulle dock vilja höra mer om ert problem kring 1-Click Toolbox, och skulle uppskatta om du sände mig ett PM med ert ärendenummer och/eller en mer utförlig förklaring på vad som skett.

Citat:
Originally posted by patrikweb@Oct 27 2008, 07:05
Eh va? det låter mycket konstigt sätt att hantera saker. Inte fan kan man ta bort kunds data och skylla på att dom måste fixa större diskar.
Givetvis tog vi inte bort några kunders data... Tror du helt ärligt på det själv?

Vad som hände var att vi tog ner en av våra storage-servers för underhåll (sätta in nya snabbare och större diskar), vilket gjorde att det såg ut som om ens webbhotell var helt tömt på innehåll. Så snart vi var klara med underhållet, så dök all data upp igen precis som vanligt. Underhållet genomfördes dessutom mellan Söndag 00:00 och Måndag 06:00, så det bör inte ha påverkat majoriteten av våra kunder i någon större grad.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 13:34 #8
BoISaren BoISaren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 339
BoISaren BoISaren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 339
Citat:
http://www.status.surftown.se/

26/10/2008 - 00:00-06:00
Mellan Söndag 00:00 och Måndag 06:00 kommer en av våra storage servers att gå ner för underhåll. Anledningen till detta är att vi önskar flytta data till nya hårddiskar, i syfte att avsevärt öka prestandan.

För att underhållet ska gå så snabbt som möjligt, kommer följande webservers inte kunna nås under denna tidsperiod:

ws8, ws10, ws19, ws20, ws29, ws31, ws38, ws39, ws40, ws41, ws42, wsb13, wsb14, wsb15

Vi beklagar det längre driftstoppet, men hoppas ni har förståelse för detta då det ger ert webbhotell betydligt bättre prestanda.
BoISaren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017