Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google Analytics

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-21, 15:30 #61
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Citat:
Originally posted by nicclas@Nov 21 2005, 16:13
Citat:
Är det ingen som frågat sig varför 4 cookies måste sättas för en webbstatistikmätning när det räcker med 1?
Att det är fyra cookies har ingen som helst betydelse, mer än att det blir enklare att hantera infomrationen om den delas upp i flera bitar/cookies. Vill man uppdatera delar av informationen, men inte annan blir det mycket smidigare/snabbare om man bara behöver "skiva om" en cookie. Varje kaka kan väl innehålla 4096 bytes om jag inte minns fel - och det finns, i princip, inget som förhindrar GA att slå ihop allt till en cookie om jag förstått urchin.js-filen rätt.
Wow. Nyligen sökt jobb som informatör på Google Analytics? Eller har du bara specialavtal med AdSense om att pusha för Urchin-tekniken? :lol:
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-21, 16:09 #62
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Citat:
Wow. Nyligen sökt jobb som informatör på Google Analytics? Eller har du bara specialavtal med AdSense om att pusha för Urchin-tekniken?
Sure, både och :lol:

Nä, faktiskt ingendera, men jag blev ju tvungen att titta lite i urchin.js-filen nu när den skulle vara så "farlig". Filen gjorde mig ju "kriminell" (enligt IDG.se) - kanske står det något i filen om att jag måste skaffa mig några stora tatueringar och knogjärn också
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-21, 16:45 #63
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Citat:
Är det någon (mer) som provat att lagra urchin.js-filen lokalt? Fungerar era stats då? Mina ser inte ut att göra det, men det är ju lite svårt att se eftersom jag inte fått koll på hur ofta GA uppdaterar statistiken ännu.
Jag hade fel! Nu har mina stats för helgen kommit. Det fungerar alldeles utmärkt att ha urchin-filen lokat och det går också bra att modifiera den t.ex. så att cookie:arna är giltigare kortare tid om man vill
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-21, 20:39 #64
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Citat:
Modifierade JS filer kommer att skapa en support flod, fortsätt så...
Jo, det kanske det gör men är ju inte heller "obligatoriskt" att göra det - bara de som vill/kan provar ju. Google lär knappast ge support i alla fall (om jag får gissa).
För övrigt tror jag inte att det leder till problem för Google att ett fåtal petar runt i urchin.js-filen. Titta bara på de API:er som finns runt deras sök- och maps-tjänster så kan du se hur "communitys" för att göra egna "mash-ups" löser sina egna problem - utan Googles support. Dessa API:s är hyggligt dåligt dokumenterade av Google, som heller inte ger support, men ändå är det många som leker med dessa.

Citat:
Men vad gäller 4 cookies så är frågan hur det kommer sid att så många behövs.
Som sagt, de behövs nog inte, men det gör javascript-koden snabbare.

Vill du veta vilken information som skickas kan du ju titta själv i urchin.js-filen!? Vad annat än "webbstatistik" tror du går att samla in? Javascript i brwosern har ju inte rättigheter att läsa annat än user agent, screen res, och lite till...

Jag tror jag nöjer mig så i diskussionen...
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-28, 20:54 #65
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Fulton, tycker du att det är ett problem att du inte kan blockera de cookies från en webbplats som har en egenutvecklad statistikfunktion, men att du ändå vill släppa igenom cookies som tex kommer ihåg att du är inloggad? Det tycker inte jag. Jag har svårt att se skillnaden.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017