Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Diskussion om IIS regler gällande warehousing

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-10, 16:41 #1
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag måste låna tråden ett tag med anledning av IIS nya villkor som börjar gälla på Måndag den 12:e februari - jag har inte sett att NÅGON tagit upp detta ämne som jag anser är ett ordentligt problem för ett antal personer och rörelser som finns representerade på WN.

"Ombudet får varken direkt eller indirekt ägna sig åt ”warehousing” eller handel med Domännamn. Härmed avses att varken Ombudet eller sådan fysisk eller juridisk person som av omgivningen framstår som närstående till Ombudet får försälja och lagerföra tidigare registrerade Domännamn samt inte heller ansöka om registrering av ett stort antal Domännamn utan utryckligt uppdrag från Innehavaren." http://www.iis.se/pdf/mall_bilaga_A.pdf

På ett antal ställen i IIS nya regler är texten skriven på ett sätt som ger IIS makt att godtyckligt avgöra vad och vem som gör fel från en gång till en annan - väldigt flummig och ospecifik i vad som är tillåtet och inte. Allt för att dom ska kunna "kicka" om dom vill..
Men jag har förstått att bla denna text är orsak till att ombud valt att avsluta eller tacka nej till att "leverera" snapbacktjänster till onlinetjänster som tar emot "bud" på utgående .se-domäner.

- Av IIS nuvarande ca 200 ombud finns det ett mycket betydande antal ombud som i sin närhet har personer som sålt/säljer/kommer att sälja domännamn och därmed vara orsak till att ombudet strider mot avtalet.
- Vid en snabb kontroll av ett antal av ombuden så bryter över hälften mot de nya reglerna (ombudsföreningens medlemmar inkluderat)

Jag vill inte namnge vare sig personer eller verksamheter - bara få er att inse att det här är ett problem, speciellt i tider av uppköp av verksamheter...
Observera även att IIS inte i sin text inte gör skillnad mellan .se-domäner mot andra TLDer.


Jag är ledsen om det blir för mycket OT och hoppas att Admin lyfter ut denna till egen tråd om han anser det nödvändigt..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017