Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betalda blogginlägg bryter mot lagen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-19, 14:00 #21
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
Om jag klcikar på den nyheten på din sida och köper ett par så skulle jag vilja veta att du får en del av kakan Janne, akta dig detta kan nses som brottsligt då det är mer reklam som nyhet och kan tolkas på olika sätt
Ajajaj, tagen med handen i kakburken. Dock ska nämnas att mitt bolagsnamn står med på sidan SeochLe.se så det är inga hemligheter.
Ja, men som de nu vill så blir även din nyhet olaglig, vilket skulle vara lite att ta i. Du ska informera på den sidan du skriver nyheten/inlägget att detta är reklam och informera att du får pengar.

Som sagt, de borde lägga tid på att rensa i sitt eget bo istället. Sparka 90% av alla statsanställda (de gör ingen nytta ändå) och sätta de på starta eget utbildning, sen får de se hur sådana idiot förslag/beslut påverkar oss.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-19, 14:29 #22
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Håller inte med Davve, att få betalt från ett helt annat företag för att skriva en inlägg om deras produkter är för mig en klar skillnad mot att länk mellan sina egna sajter och där företagsnamnet finns med på båda sajterna.

Sen tror jag inte man är på jakt efter alla som har annonser på sina sidor. tex genom affiliatorer. Där står det oftast att det är annonser.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-19, 14:47 #23
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Tja Jan att skriva om något där det i slutändan ger ett ekonomiskt utbyte bör väl behandlas på samma sätt. Oavsett om det är om en egen sida eller ett företag som betalar dig för det.
Men nu jagar inte Konsumentverket bloggare för det här. De skall tydligen pröva ett enda fall. Detta då det här aldrig har prövats tidigare.
Det är inte ens säkert att den utgången, oavsett vad den blir, kommer bli vägledande.
Tid kommer det garanterat ta, skulle knappast tror att det blir klart i år.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-19, 15:15 #24
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Frågan är hur det då tolkas om jag tex. driver en sida om fotoramar
och skriver en text, dels i content/seo-syfte men även såklart för att fresta besökaren
att gå vidare och klicka eller handla jag kanske lägger extra mycket tid på att ta fram
en riktigt vass och säljande text.

Fotobutiken x erbjuder billiga fotoramar bla bla bla >> Klicka här och besök deras butik

Om länken är en affiliatelänk.. frågan är då hur tydlig man ska vara med det....

Ska det finnas text som antyder att jag tjänar på det om besökaren klickar/handlar
eller det kanske kommer räcka med att man har en undersida med "villkor" i sidfoten
där det finns en text i stil med....

"Denna sida är inte oberoende utan kan i vissa fall mottaga betalning per klick eller provision om du handlar/beställer i anvisad butik"...

mmmm som sagt lååååångdraget men det ska bli kul att följa utvecklingen...
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-19, 15:27 #25
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Om det är en blogg kan man göra så här. En liten banner i ena hörnet som det står.
OBS varning denna blogg kan innehålla betalda inlägg, eller så petar man in texten tillsammans med cookietexten
Fast då får det stå i stil med
• att webbplatsen kan innehålla betalda blogginlägg
• dessa blogginlägg används till för att tjäna pengar
• man undviker blogginläggen genom att sluta läsa dem
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-19, 15:45 #26
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Mar 19 2008, 13:00
Om Sverker i Plus får betalt för att tala varmt om en produkt och mindre bra om en annan så skulle jag vilja veta detta....
/sign

Min tanke precis. Ofta jag ser i tidningar att helsidesannonser med artikeltext märks som "annons".
Förstår inte varför det skulle vara skillnad på nätet.

Att framstå som man vet/tipsar/förmedlar fast man får betalt i det dolda är skadligt för konsumenter.
Otroligt effektiv marknadsföring och jag kan förstå varför vissa inte vill ha några sådana regler.

Tror ni marlboro och prince vill skriva att rökning dödar på sina paket? Självklart inte, men reglerna finns inte där för deras skull.

Fler annonsregler som ska bort? Annonser riktade till småbarn? Reklam i skolböcker?
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-19, 15:58 #27
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Att jämföra texten på tobaksprodukter som både är beroende framkallande och skadligt för kroppen med vad vi skriver på våra sajter är som att jämföra cancer med ont i tån.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-19, 16:09 #28
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Det handlar ju inte om all text som produceras, utan det handlar om reklam i redaktionell text.

En företagshemssida kan knappast anser innehålla redaktionell text, och då gäller inte heller denna lagen. En personlig blogg är nog högst tveksamt om man kan anse det vara en redaktionell text.

I en, om man ursäktar uttrycket, proffsblogg, kan man nog anta att lagen gäller, likaså om man har utgivningsbevis för sin sajt.

Jag förstår iofs inte det konstiga med det, det är en grundprincip som har funnits i urminnes tider när det gället tryckt media. Principen är god, tom väldigt god, konsumenten bör veta när en text är reklam, men i dagens situation, med produktplaceringar och sponsringar känns det lite tandlöst.

SKillnaden mellan ett smart PR-knep och en betald artikel är också hårfin.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-19, 16:12 #29
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by Davve@Mar 19 2008, 14:47
Precis, alla program som de suddar ut namnet på schampoo när de filmar eller namn på tröjan, varför gör de det på vissa och inte på andra? Jo för de får betalt från vissa och inte andra...

Så är det inte. Det är Granskningsnämnden som har satt upp väldigt hårda spelregler för produktplacering i TV. Om inte TV plockar bort alla logos som är iögonenfallande (reklamskyltar utomhus och på idrottsarenor räknas inte) så blir dom fällda för otillåten sponsring. Regleras i avtalet mellan staten och de svenska TV-bolagen SVT och TV4. Bolagen får visa sponsorskyltar i början av program och TV4 får visa reklam på noga bestämda avbrott. Thats it.
TV3,5,6 och så vidare får köra på hur dom vill eftersom de sänds utanför avtalet.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-19, 16:31 #30
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
När det gäller "annons" i tidningar så ska detta tydligt framgång att det är en annons om annons kan misstas för en artikel. Därför finns denna text med.

Vi får se vad detta mynnar ut i. Personligen tror jag att Bellas blogg tappade lite trovärdighet pga alla skriverier som det har vart senaste tiden men besökarna lär ha ökat så det kanske jämnar ut sig. Funderar dock på att skicka över ett par läsglasögon till henne.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017