Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Attack sänkte idg

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-06, 11:02 #1
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Som vissa kanske märkte så var idg's hemsida väldigt segladdad igår eller så fungerade den inte alls.

Citat:
Det var under tisdagskvällen som problemen började. IDG-sajterna laddade allt långsammare för att strax efter midnatt helt ligga nere.

Under det kommande dygnet har sajterna haft problem, framför allt under tidig morgon och sen kväll. På onsdagskvällen stod det klart att det hela handlade om en denial-of-service-attack.

Analyser av brandväggsloggarna visar att det handlar om anrop från upp emot 10 000 datorer, förmodligen ett så kallat botnet som riktade attackerna mot IDG och mer specifikt tjänsten Eforum.

Under dygnet tog flera IDG-medarbetare också emot hot riktade mot IDG och Eforum, hot som kom från en och samma användare.

Hoten framfördes i Eforum, på mejl och enskilda medarbetare kontaktades också på telefon.
Upprinnelsen är en deltagare i Eforum som stängdes av under tisdagen då han brutit mot forumreglerna.

http://www.idg.se/2.1085/1.148906

Edit: här kan ni läsa orsaken till att idg blev attackerade http://www.idg.se/2.1085/1.148906
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 15:04 #2
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
vänta här nu
det börjar med ett inlägg om att "theDevil" blivit felaktigt anklagad för DDos, sen slutar det med att vederbörande hotar med att DDoS:a IDG...

Ett ord: TROLL

han hade visst bara gjort 1 inlägg på forumet med, nämligen det där...
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 18:42 #3
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Det känns som att IDG agerar Sandlåda. En artikel hade räckt. Pajkastning hit och pajkastning dit. Lägg locket på och anmäl honom, inte för att det lär hjälpa någon stans. Men det är oftast en tydlig varning.

Löjligt att hänga ut honom så mycket.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 20:57 #4
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Jo lite dåligt att hänga ut han så. Men han verkar riktigt skumm. Hotar folk bara för dom motarrgumenterar.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 22:19 #5
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by Fredrik-s@Mar 6 2008, 21:57
Jo lite dåligt att hänga ut han så. Men han verkar riktigt skumm. Hotar folk bara för dom motarrgumenterar.
Av vad jag läste i forumskonversationerna så uppfattade jag det som om han är en företagare som har en IT-firma.
- Då beter man sig inte som man gör.

Så han får skylla sig själv.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 22:30 #6
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Om han är företagre med IT-firma så är jag Bill Gates!
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 22:31 #7
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by robertsson@Mar 6 2008, 23:30
Om han är företagre med IT-firma så är jag Bill Gates!
Bill gates på wn
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 22:50 #8
kriwen kriwen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 65
kriwen kriwen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 65
Läste igenom allt som "theDevil" hade skrivit och han erkänner ju sig skyldig med sitt sista inlägg när IDG strax efter blev attackerat. Hade jag haft såna problem med Telia skulle jag bytt dem till annan tidigare, inte leva med problem i ca 3,5 år som han skrev.
kriwen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 00:28 #9
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Rätt åt IDG!!

Gillar inte dem efter att de kallade Turkiska filmer för "fredagsnöje" på ett förnedrande sätt, där de jämför filmer från 70-talet med amerikanska filmer från 2000 talet..

Plus deras hantering av alla idiotiska kommentarer till deras nyheter, trots att man anmäler så händer inget förrens flera månader senare. Då allt är historia..

GL DDOSARE!
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 14:18 #10
mynameisfredriks avatar
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mynameisfredriks avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
Faktist så håller jag inte med att idg.se har agerat på sandlåde nivå, personen som skall vara 40år har dock agerat fel, har man problem med sin isp tar man det i lungn och ro och inte så han har gjort, man sitter inte heller i 3.5år med problemet utan får man fel och inte levrantören kan leva upp med det dom lovar går man bara till nästa isp som har i hans område eller så tar man ett allvarligt prat med dom och det brukar lösa sig då så länge man bara tar det lungt.

Sedan att han hotar dom på forumet samt via tele och mail är verkligen patetiskt ifrån en man i den åldern, idg har som sakt agerat rätt, och dom gör samtidigt rätt att publicera artiklar om det, sidan var nere ett litet tag och dom vill givetvis skriva om det och ge sin historia om det hela. Gör man som han så skall man hängas ut på det sätet som idg har gjort. Ingen här inerst inne vill att det skall hända dom men ni hadde också hängt ut han om det var ni.

Sedan har han varit polisanmäld tidigare för ddos-attacker riktade mot offentlig verksamhet, då är man inte så dum och försöker förklara bort det hela med att skylla bort det på en annan, sanningen kommer alltid fram förr eller senare och vare sig man vill det eller inte.

Man kan inte tro att man är h34r: när man är på internet, man lämmnar alltid spår efter sig och tydligen trode han inte det, jag är samtidigt väldigt skeptiskt att han driver en IT-firma som pokerstjärnan sa att han gör, då gör man inte heller så här. Jag önskar iallafal idg lycka till och hoppas att denna 40årige person får sitt straff.

Telia har alldrig nekat mig att se logg när något hänt mig, dock har jag fått ge dom bevis vilket jag då hadde, läser man det han skriver så är jag skeptiskt att nån annan har gjort det han säger utan hans isp har sett ett mönster.

Nu får faktsit svenska folket och företag ta och skärpa sig, händer sånna här saker skall personen häktas och få fängelse. man gör bara inte så som han har gjort, läser man allt som har kommit fram så motsäger han sig själv lite och han till och med avslöjar sig själv lite.

sedan tro jag inte att idg menade med förnedra någon när dom påpekade det med turkiska filmer, isåfall vill jag gärna se den texten, ser man övrigt på utlänska filmer med annat spåk så är det faktist lite fredagsnöje i det hela. Jag tror inte idg skulle gör så och vara lite rasitiska, det skulle skada idg väldigt mycket.

(Denna kommentar/inlägg är en egen tanke och har inget med dom sidor jag driver)

// Fredrik J
mynameisfredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017