Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Oseriösa domännamnssäljare

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-02, 23:12 #11
mathias.ks avatar
mathias.k mathias.k är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 27
mathias.k mathias.k är inte uppkopplad
Nykomling
mathias.ks avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 27
Citat:
Originally posted by aelander@Dec 20 2004, 11:56
Juristfirman Mårtensson verkar registrera sina .se-domäner genom http://www.svenska-domaner.nu som har annons på denna sida
Angående EUWeb/Juristfirman Mårtensson så stämmer det att de under en period i november 2004 skickade in sina registreringar via vårt webgränssnitt. Efter att en rad av deras "kunder" gjort oss upmärksamma på detta stoppades deras registreringar. Dessa företag har tyvärr en vana att likt gräshoppor dra vidare när ett ombud börjar krångla. Vad vi har sett så har de passerat ca 4 stycken andra sedan dess (bl.a Key Systems).

Ett problem för oss som accepterar registreringar online är att enkelheten att registrera och betala gör att det ibland tar tid innan man blir uppmärksammad på "felaktiga" registreringar. Det är först när någon granskar dem som man kan se dem eftersom systemet i övrigt är automatiserat. Endast fakturakunders registreringar där en kreditprövning sker görs manuellt.

Vi har efter genomgångar av våra registreringar tyvärr sett tecken som leder till misstanke om flera liknande aktörer.

Vi är mycket tacksamma för de kunder som vänder sig till oss så att vi kan aggera i tid. En bedömmning är att det är ca 3-400 domäner som registrets via oss på detta sett. Vi uppmanar alla som känner sig drabbade att kontakta oss för rådgivning kring den fortsatta administrationen av deras domäner samt tackar dem som redan gjort så.


Mathias Karlsson
VD, Svenska Domäner AB
mathias.k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 23:49 #12
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 1 336
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 1 336
Tror att det tas ut överpriser i dem flesta brancher, tjänar dom pengar på det här så bra för dem. Om kunderna tycker det är värt att betala några extra tusenlappar för en simpel domän de inte använder så låt dem.

Dock tycker jag väl inte det är rätt att ljuga, dock så förekommer väl även det i de flesta brancher.
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-10, 19:23 #13
Charles Charles är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 77
Charles Charles är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 77
Blev uppringd av Euweb på jobbet - de sa att en konkurrent var på väg att registrera vårat företagsnamn under .se (vi använder .com) och att Euweb har som policy vid namnlikhet att ringa upp och kolla om företaget har något emot det. Efter bara några meningar kändes det att det inte lät riktigt seriöst och att hon som ringde inte alls hade koll på vad hon snackade om. Jag lyckades avsluta samtalet utan att ens få höra vad vi skulle fått betala, MEN jag kan förstå om väldigt många företagare åker dit på detta och får betala hiskliga överpriser i rädsla av att en konkurrent (som inte ens finns!) ska sno deras domännamn/kunder..

Riktigt lågt av EUWeb/Juristfirman Mårtensson tycker jag :angry:

Nu är även .se reggad.. då slipper man iaf företag som euweb.. tills en ny toppdomän släpps vill säga..
Charles är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-10, 20:07 #14
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by asblom@Dec 7 2004, 15:30
Problemet är dels de höga priserna dels att Euweb inte tycks vara ombud. De som kontaktat mig misstänker att det hela är en bluff.
Förstår inte varför problemet ligger i priserna och att de inte är ombud? Det är helt rätt av de. Kan man dra ut mer pengar av kunder på ett riktigt sätt, så varför inte. Att de inte är ombud? Och?

Det är så alla företag gör i slutändan för att tjäna pengar. Man gör en bedömning av marknaden och inser att det är bättre att sälja " 2kg potatis till ett högre priser än 50 påsar för en tia". Mindre jobb helt enkelt. Får kunden en tjänst de är nöjda av så är det helt ok tycker jag.

Problemet är att de ljuger för att uppnå sitt mål. Det är fel och uppenbart kommer det att straffas med tiden.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-10, 21:43 #15
Charles Charles är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 77
Charles Charles är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 77
De får sälja registrering av domäner för 5 000 kr om de vill.. enbart höga priser stör mig ej. Har de bra service kring domänerna så visst kan vissa betala högre avgift då.

Det jag tycker är lågt är att de ljuger och säger att ett annat företag är på väg att registrera domänen när det i själva verket bara är påhitt.

Jajja.. nog om detta - om ingen annan vill säga nåt.
Charles är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 23:10 #16
nocturnal nocturnal är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2
nocturnal nocturnal är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2
På ombudslistan säger nic-se att ombud inte ska göra affärer med dessa skojare men sedan får man läsa på deras webbsida att företag som http://nic.se/nyheter/news/2005-03-15 har reggat flera tusen domäner för att kunna sprida sina spyware virus men då säger nic-se bara att man ska uppdatera sitt antivirusprogram. Är det bara jag som uppfattar detta som lite hyckleri?

Tycker dom nu att Euweb gör så fel så kan dom ju bara spärra domäner som har reggats av Euweb och gå vidare men fakta är att nic-se måste tjäna pengar precis som alla andra som bor och jobbar i den "riktiga världen". Det ENDA man kan skylla på är att vi har vandrat in i detta IT-samhälle för snabbt och med för lite information om hur det fungerar. Det är dags för alla från hästuppfödare till mäklare att antingen lära sig tillräckligt om den nya internet tekniken för att klara sig själva eller låta bli att ha någon sorts verksamhet på internet. Folk inser det inte men om dom ska driva verksamhet på internet så måste dom plugga lite om det precis som man får plugga lite om bolagsformer och bokföring för att skaffa ett företag.

Så enkelt är det, folk kan inte bara gnälla på att dom blir lurade, det finns dom som fuskar och lurar andra i arbetslivet, så har det varit ett bra tag men nu använder dom en helt ny teknik för att luras och då börjar folk gnälla för att dom inte förstår sig på det.
nocturnal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 23:59 #17
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Citat:
Originally posted by nocturnal@Jul 16 2005, 23:10
Tycker dom nu att Euweb gör så fel så kan dom ju bara spärra domäner som har reggats av Euweb och gå vidare men fakta är att nic-se måste tjäna pengar precis som alla andra som bor och jobbar i den "riktiga världen".
Riktigt så enkelt är det inte. Slutkunder som betalt 1900 kr för ett domännamn skulle knappast gilla att domännamnet plötsligt spärrades bara för att de råkat vända sig till fel företag.

Euweb använder också direkta lögner i sin marknadsföring, det har inget med den nya tekniken att göra.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-17, 17:03 #18
Charles Charles är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 77
Charles Charles är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 77
Nu är de i farten igen....

Blev precis uppringd av ett företag som kallade sig 'Webbmedia Sverige' och fick höra att något annat företag tänkte registrera vårat företagsnamn under .NET och .ORG.... sure

Jag frågade vad företagsägaren till webbmedia sverige hette och det visste han inte(!).. men hans säljchef skulle visst heta Oskar Svensson.

Jag hittar iaf inget företag som heter webbmedia sverige eller något liknande.

Någon annan som råkat ut för dessa??
Ogillar det de håller på med starkt... :angry:
Charles är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-17, 17:58 #19
Axentus Axentus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 64
Axentus Axentus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 64
En kund ringde idag och hörde om vi kände till dem, det tråkiga är att de reggade domänerna på dem trots att han inte beställt, nu är ju frågan om de ska kunna kräva honom på pengar. Är grymt tråkigt, många känner ju inte till dem och blir ju stressade att fatta ett snabbt beslut.
Axentus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-16, 08:08 #20
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Har hand om pojkens dagis hemsida, och de hade ringt upp dagiset och pratat med ordföranden som hänvisade till mig. De ringde mig typ "Hej, jag ringer från EUweb och vi har fått en kund som vill registrera x.COM och eftersom ni har x.SE så måste vi erbjuda er..." människan hann inte prata klart förrän jag svarade: "Jaså, ni ringer inte från advokatfirman idag?". Jag satt tyvärr i bilen men svarade "Då kan jag ju regga domänen själv för nån hundring. Tack för tipset!"

Nu ser jag att de har reggat x.COM på sig själva. Men det roliga är att en annan WN-medlem jag känner blev uppringd av dem när han satt vid datorn, och gick in och köpte domänen under samtalets gång. Och sa "Tänka sig, den var ledig så jag köpte den före er."
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017