Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Oseriösa domännamnssäljare

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-16, 08:20 #21
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Originally posted by nocturnal@Jul 16 2005, 23:10
På ombudslistan säger nic-se att ombud inte ska göra affärer med dessa skojare men sedan får man läsa på deras webbsida att företag som http://nic.se/nyheter/news/2005-03-15 har reggat flera tusen domäner för att kunna sprida sina spyware virus men då säger nic-se bara att man ska uppdatera sitt antivirusprogram. Är det bara jag som uppfattar detta som lite hyckleri?

Tycker dom nu att Euweb gör så fel så kan dom ju bara spärra domäner som har reggats av Euweb och gå vidare men fakta är att nic-se måste tjäna pengar precis som alla andra som bor och jobbar i den "riktiga världen". Det ENDA man kan skylla på är att vi har vandrat in i detta IT-samhälle för snabbt och med för lite information om hur det fungerar. Det är dags för alla från hästuppfödare till mäklare att antingen lära sig tillräckligt om den nya internet tekniken för att klara sig själva eller låta bli att ha någon sorts verksamhet på internet. Folk inser det inte men om dom ska driva verksamhet på internet så måste dom plugga lite om det precis som man får plugga lite om bolagsformer och bokföring för att skaffa ett företag.

Så enkelt är det, folk kan inte bara gnälla på att dom blir lurade, det finns dom som fuskar och lurar andra i arbetslivet, så har det varit ett bra tag men nu använder dom en helt ny teknik för att luras och då börjar folk gnälla för att dom inte förstår sig på det.
Nic.se går med stor vinst. Det finns dessutom utrymme för att kicka en hel del personal och effektivisera hela det bolaget till 80%. De behöver inte mer pengar. Dessutom betalar nic.se för 2 överbetalda styrelser, deras eget bolag och IIS.

Nic.se är Sveriges största skämt då det gäller IT.
VDn är ett skämt.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 08:38 #22
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by nocturnal@Jul 16 2005, 23:10
På ombudslistan säger nic-se att ombud inte ska göra affärer med dessa skojare men sedan får man läsa på deras webbsida att företag som http://nic.se/nyheter/news/2005-03-15 har reggat flera tusen domäner för att kunna sprida sina spyware virus men då säger nic-se bara att man ska uppdatera sitt antivirusprogram. Är det bara jag som uppfattar detta som lite hyckleri?
Det som verkligen är hyckleri av NIC är att dom godtyckligt stänger ner dessa domäner (hävdar formaliafel dvs att telefonnummer saknade en landskod eller dyl). Dom har ju fått sina slantar för registreringarna så dom kan göra vad dom vill.

OK, Dom stänger ner dessa domäner i 90 dagar. Och dag 91 är de alla registrerade igen dom ligger på samma namnservrar men denna gång ägs de av det svenska aktiebolaget Name Navigation AB. Den stora vinnaren är givetvis NIC som fått 1500*140SEK igen efter 90 dagar.(istället för att vänta 365dgara)

Vad har hänt under de 90 dagarna? INGENTING mer än att NIC hunnit revidera sina villkor så att de friskriver sig helt från detta och har efter det i media tryckt ett flertal gånger om att det är "först till kvarn" som gäller och "är den ledig så kan du köpa den"
DVS dom skiter totalt i Fulregistreringar eller företag som Euweb - Dom får ju sina pengar oavsett.

Backar man tillbaka en smula och tänker efter så de som tjänar mest på domänskojare är väl alla "billiga" domänsäljare ala Loopia mfl.
NIC får ju sina pengar oavsett vem som köper genom vem..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 08:53 #23
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Nov 18 2005, 09:38
Vad har hänt under de 90 dagarna? INGENTING mer än att NIC hunnit revidera sina villkor så att de friskriver sig helt från detta och har efter det i media tryckt ett flertal gånger om att det är "först till kvarn" som gäller och "är den ledig så kan du köpa den"
DVS dom skiter totalt i Fulregistreringar eller företag som Euweb - Dom får ju sina pengar oavsett.
Backar man tillbaka en smula och tänker efter så de som tjänar mest på domänskojare är väl alla "billiga" domänsäljare ala Loopia mfl.
NIC får ju sina pengar oavsett vem som köper genom vem..
Nic-SE tar situationen med fulregistreringar på väldigt stort allvar. Detta är någonting som har diskuterats väldigt intensivt både internt och extern (med exempelvis Registrars.se). Det är dock en väldigt delikat fråga och ingenting man bara "fixar" hur som helst i en handvändning.

Vad tycker ni är en bra lösning på dessa "fulregistreringar"?

Vi (Loopia) tjänar definitivt inte ett öre på domänskojare. För det första så registrerar vi .se-domäner med 10 kr + moms i förlust och för det andra så brukar domänskojare illa kvickt peka bort sina domännamn från oss. Vi arbetar även aktivt med att kontrollera så att någon av de företag som använder fula affärsmetoder för att sälja domännamn inte registrerar dessa domännamn genom oss.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-15, 00:28 #24
PetterS PetterS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 71
PetterS PetterS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 71
Ett bra sätt att stoppa "fulregistreringarna" är att ta mer betalt för domänerna, ifall en domän kostade 500 kr att regga (och billigare att förlänga) skulle "ful-registrerarna" inte ha råd att köpa varenda domän som finns.

Ett annat sätt är ju helt enkelt att släppa alla domäner som "ful-registrerats" Man kan helt enkelt bestämma sig för att släppa alla domäner som name navigation och liknande företag registrerat. Visst, det skulle bli lite jobb och tvetydligheter, men mycket bättre än hur det är nu!
PetterS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-15, 17:28 #25
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by PetterS@Jul 15 2006, 00:28
Ett bra sätt att stoppa "fulregistreringarna" är att ta mer betalt för domänerna, ifall en domän kostade 500 kr att regga
Idag finns det privatpersoner (i varje fall en del av mina bekanta, i synnerhet de som aktivt söker jobb eller har familj med barn) som registrerar egna domäner för sin e-post. Eftersom de lämnar Hotmail för att övergå till förnamnefternamn.någonting så blir 500 kr + mailhosting deras ögon en hög alternativkostnad till 0 kr. Visst kan det vara svårt för stammisarna här att begripa men det finns faktiskt folk som tycker Loopias kanonerbjudande på .se är dyrt och att allt som kostar mer än B-one är ocker Men för dem som sitter på attraktiva snapbacks och premiumdomäner så spelar det ingen roll ifall det kostar 500, 1000, eller 2000 kr att regga en domän. De kommer att köra ändå. Däremot kan det minska spekulationerna en aning, inte lika intressant att regga 10 domäner "i fall att" om det skulle kosta 20 000 kr.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-15, 18:49 #26
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Samma personer du nämner, Autosvar, blinkar säkert inte för att bränna 500 spänn någon gång då och då, eller mer, på öl och annat kul ute, men tjänster som skall fungera dygnet runt får inte kosta någonting.

Instämmer med PetterS. Priskonkurrens är av ondo för så väl företag som kunder, men ibland finns det givetvis fördelar, men att, som Loopia och Crystone, m.fl., sälja under inköpspris gynnar varken marknaden eller kunderna i långa loppet.

Namnnappare är något mycket lågt i mina ögon... Finns dock inga bra lösningar på det problemet, tror jag, men högre pris skulle försvåra för företag som har detta som affärsidé och försvåra väldigt lite för seriösa företag.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-15, 18:53 #27
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Och försvåra väldigt mycket för de med lite pengar men gärna vill prova på. exempelvis en stundent som får 950kr/mån.

Glöm heller inte bort att domäner inte alltid behöver ha mer än 500kr inkomst per år. Ska man då gå plus minus noll på de mindre ideerna? Låter skoj!
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-15, 18:58 #28
2cool4schools avatar
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
2cool4schools avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
Någon rolig firma har ringt mig med och försökt kränga en domän, men efter att han sa vilken domän det var så reggade jag den själv .

Eller, sedan jag startade firma så ringer det en jäkla massa folk och försöker sälja massa grejer.

Citat:
Originally posted by Mattias@Jul 15 2006, 18:53
Och försvåra väldigt mycket för de med lite pengar men gärna vill prova på. exempelvis en stundent som får 950kr/mån.
1250 kr/mån är det nu
2cool4school är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-16, 00:46 #29
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
En kund till mig vart uppringd under en solsemester(privatmobil==företagsmobil) och ägde då x.SE, företaget som ringde kunden hette Dillon & Co AB och sa att någon var intresserad av att köpa domäner som x.BIZ x.NET x.ORG x.COM och x.INFO. Men eftersom min kund redan hade x.SE så var de tvungna att ringa och fråga om det var okej eller om min kund ville köpa dem. Min kund är datorovan till 1000 och ville bara att inga skumma företag skulle kunna förknippas med dennes företag. Så för det facila priset av 5000 kronor plus moms skulle domänerna bli hennes. Hon tyckte det lät lite mycket men tänkte att företagsnamnet är värt 5000(rörelsen är för övrigt inte momspliktig).

När kunden kom hem efter semestern så hade 5 brev med varsin faktura på 5000 kronor plus faktureringsavgift plus moms droppat ner i brevlådan. Alltså inte 5000 plus moms utan närmare 26000. Min kund hävdar starkt att säljaren inte förklarat att det varit 5000 per domännamn utan att det låtit som en klumpsumma för hela kitet.

När jag fick reda på detta så var såklart alla domänerna redan registrerade, förvånande nog var de pekade på kundens enda egna domän. Min kund har vägrat att betala fakturan och det har nu gått 3 månader ungefär sedan kravbrev damp ner i brevlådan. Dhillon & Co AB står på diverse svarta listor(t.ex Svensk Handels varningslista), Cint har tagit upp dem i sitt nyhetsbrev som en del av EUWeb's kravförmedlare som i sin tur anlitar Baltic Inkasso som skickar arga brev med ryska tecken.

Det som är mest förvånande är att de inte har någon som helst uppföljning, domänerna står än idag pekade på min kunds webbplats utan att hon betalat någonting. Hon är beredd att strida mot dem i rätten trots att säljaren hävdar att konversationen är bandad, vi har ännu inte sett något band eller hört något från dem sen i april, inte heller har några anmärkningar inkommit till UC om denna betalningsvägran.

Om något mer händer så kommer jag skriva det här, tills vidare ser det ju onekligen ut som ett billigt sätt att få domäner registrerade (dock bara subdomänen www som är pekad) för företaget :P
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-16, 22:50 #30
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av 2cool4school
Någon rolig firma har ringt mig med och försökt kränga en domän, men efter att han sa vilken domän det var så reggade jag den själv .

Eller, sedan jag startade firma så ringer det en jäkla massa folk och försöker sälja massa grejer.

Citat:
Ursprungligen postat av Mattias
Och försvåra väldigt mycket för de med lite pengar men gärna vill prova på. exempelvis en stundent som får 950kr/mån.

1250 kr/mån är det nu
Var det inte på tal om att eventuellt höja studiebidraget med 100 kronor?

Då blir det ju 1050 kr och inte 1250. Du pratar alltså om en höjning på 300 kr. Är du säker på att det stämmer? Om du är det så har du garanterat en källa till det påståendet att visa upp?
Pucken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017