Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Proinet nere? (2)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-16, 12:47 #41
lammets avatar
lammet lammet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 38
lammet lammet är inte uppkopplad
Nykomling
lammets avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 38
Citat:
Originally posted by theflowmachine@Feb 16 2008, 13:28
En eloge för hackers som bevisade vad avsaknad av kompetens, planering och riskbedömning kan leda till för ett företag.
Är du go eller?

Flertalet av oss drabbade skulle nog vilja ge dessa idioter något annat är en förbannad eloge..

Så du tycker att det är jättebra att det finns snälla rövhål som utsätter andra för detta för att test om man kan sänka en och annan server?

Nä.. mina sympatier kommer denna gruppen aldrig att få.. rent ut sagt så är det bara skit bakom knapparna...

/ Lammet
lammet är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-16, 13:02 #42
theflowmachine theflowmachine är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 99
theflowmachine theflowmachine är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 99
Citat:
Originally posted by jonny@Feb 16 2008, 13:41
Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar i ett litet företag.
Nej, det gör jag inte. Men dessvärre är affärsreglerna är detsamma för ALLA företag, att ha en plan-b när shit hits the fan. Det handlar fortfarande om ett vinstdrivande företag.

På ett mindre företag borde det vara relativ lättare att påpeka och åtgärda brister. De behöver inte, jämfört med t ex Telia, skriva långa utredningar, vänta på beslut, hitta pengar och rätt kompetens för implementering, utveckla, testa, implementera (alla steg enligt RUP), dvs. ett jobb som kan ta mellan 1-2 år.

Nåväl, jag håller käft. Men jag hoppas att jag kan komma tillbaka nästa gång de blir hackat igen och skriva "vad var det jag sa?" under tråden.
theflowmachine är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-16, 13:27 #43
AniVision AniVision är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 56
AniVision AniVision är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 56
Citat:
Originally posted by theflowmachine@Feb 16 2008, 14:02
Nåväl, jag håller käft. Men jag hoppas att jag kan komma tillbaka nästa gång de blir hackat igen och skriva "vad var det jag sa?" under tråden.
Så du hoppas på fler intrång då, eller vad menar du?

Jag skulle nog mer hoppas på att slippa behöva säga "vad var det jag sa"...
AniVision är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-16, 13:48 #44
Staffanoss avatar
Staffanos Staffanos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 99
Staffanos Staffanos är inte uppkopplad
Medlem
Staffanoss avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av theflowmachine
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar i ett litet företag.
Nej, det gör jag inte. Men dessvärre är affärsreglerna är detsamma för ALLA företag, att ha en plan-b när shit hits the fan. Det handlar fortfarande om ett vinstdrivande företag.
På ett mindre företag borde det vara relativ lättare att påpeka och åtgärda brister. De behöver inte, jämfört med t ex Telia, skriva långa utredningar, vänta på beslut, hitta pengar och rätt kompetens för implementering, utveckla, testa, implementera (alla steg enligt RUP), dvs. ett jobb som kan ta mellan 1-2 år.
Nåväl, jag håller käft. Men jag hoppas att jag kan komma tillbaka nästa gång de blir hackat igen och skriva vad var det jag sa? under tråden.
Bättre du håller käft ! Hur fan kan du tycka det är bra att Proinet hackas, att kunder förlorar hela sidor. att lösenord sprids ?

Sedan är inte världen full av datafreaks som fattar det där med backuper, att peka om mm..Utan helt vanliga entreprenörer som har sitt levebröd via företag som Proinet...Är det bra att det går åt helvete för de med ?

Att sedan komma och säga "vad var det jag sade" ...Hjälper säkert alla de som blivit drabbade....
Staffanos är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-16, 13:53 #45
JimmyOhs avatar
JimmyOh JimmyOh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 244
JimmyOh JimmyOh är inte uppkopplad
Medlem
JimmyOhs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 244
Allt jag kan säga är att grabbarna jobbar på för fullt att få det hela igång igen. Ha tålamod, även fast mitt tog slut för länge sedan, men det är bara att bita ihop och hoppas på mirakel snart. Jag håller tummarna för både min egen del och för alla andra drabbade.
JimmyOh är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-16, 14:10 #46
theflowmachine theflowmachine är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 99
theflowmachine theflowmachine är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av AniVision
Så du hoppas på fler intrång då, eller vad menar du?
Vad då "hoppas"? OM de blir hackade igen kommer jag tillbaka och skriver "vad var det jag sa?". Enkelt va?

För OS-byte kommer knappast att hjälpa när man inte kan "konfa" miljön rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Staffanos
Bättre du håller käft Hur fan kan du tycka det är bra att Proinet hackas, att kunder förlorar hela sidor. att lösenord sprids ?
Sedan är inte världen full av datafreaks som fattar det där med backuper, att peka om mm..Utan helt vanliga entreprenörer som har sitt levebröd via företag som Proinet...Är det bra att det går åt helvete för de med ?
Det finns många sätt ett företag kan drabbas av problem. Hackers, missnöjda fd. eller nuvarande anställda, hårdvaruproblem, brand, stöld, osv. Nu var det hackers som initierade denna tråd, men oavsett anledning så är det bra att bristerna kom fram.

Att deras backuprutiner inte håller. Att man inte vet när sidorna kommer upp igen. Att man får otillräcklig information. Det ÄR till entreprenörernas fördel att sådan brister upptäcks innan affärerna växer, och man slipper hålla på med ompekningar i framtiden inför en viktig kampanj, osv.


Nu ska jag gå och bajsa.
theflowmachine är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-16, 14:24 #47
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
Citat:
Originally posted by nord84@Feb 16 2008, 11:11
Drabbar detta stopp även colocation-kunder? Jag hade tänkt att flytta min server till Proinet i nästa vecka.. men den här tråden får än ju att börja undra..
eller?
Nej,

vi har två servrar hos proinet och dessa har ej drabbas, dock har de inte fixat det vi bad dem installera på våra servrar i måndags, de utvecklare i tyskland vi betalar för att sätta upp en ny sajt sitter bara o rullar tummarna nu..

edit: stavfel
magic är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-16, 14:28 #48
AniVision AniVision är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 56
AniVision AniVision är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av theflowmachine
Citat:
Ursprungligen postat av AniVision
Så du hoppas på fler intrång då, eller vad menar du?
Vad då "hoppas"? OM de blir hackade igen kommer jag tillbaka och skriver "vad var det jag sa?". Enkelt va?
Du sa aldrig "OM" och det vad du som sade "hoppas"... :blink:
AniVision är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-16, 14:47 #49
zacharias zacharias är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 34
zacharias zacharias är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 34
Citat:
Originally posted by theflowmachine@Feb 16 2008, 15:10
För OS-byte kommer knappast att hjälpa när man inte kan "konfa" miljön rätt.
Jag vet inte vad jag har fått det ifrån men dom verkar ha bytt till något BSD vilket dom känner sig mer hemma med.
Vet inte varför dom inte skulle haft det från början isf... så kan vara något jag bara har fått för mig.
zacharias är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-16, 14:48 #50
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av AniVision
Citat:
Originally posted by -theflowmachine@Feb 16 2008, 15:10
Citat:
Ursprungligen postat av AniVision
Så du hoppas på fler intrång då, eller vad menar du?
Vad då "hoppas"? OM de blir hackade igen kommer jag tillbaka och skriver "vad var det jag sa?". Enkelt va?

Du sa aldrig "OM" och det vad du som sade "hoppas"... :blink:
Han sa att han hoppas att han kan komma tillbaka och skriva... inte att han hoppas att de blir hackade igen..

Citat:
Sedan är inte världen full av datafreaks som fattar det där med backuper, att peka om mm..Utan helt vanliga entreprenörer som har sitt levebröd via företag som Proinet...Är det bra att det går åt helvete för de med ?
Nej, men fattar man inte hur man tar backuper, konfigurerar servrar korrekt och sköter säkerheten kanske man inte ska bedriva ett webbhotell...

Citat:
Bättre du håller käft ! Hur fan kan du tycka det är bra att Proinet hackas, att kunder förlorar hela sidor. att lösenord sprids ?
Det är väl skitbra! Tänk vad mycket de lärde sig förra gången..
Nu hände det igen och de får massor av nya erfarenheter.
Ett par gånger till så kanske de även de även förstår att det är viktigt att gå ut med information om det som händer. Kanske ta sig 10 minuter och skicka ut ett mail istället för att förklara samma sak för de 300 personer som ringer hela tiden.. Kanske gå med i nån newsgroup eller lista, så man blir informerad om nya buggar(och fix). Kanske även anställa nåt av de där "datafreaksen" som nämndes ovan...
Taras är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017