Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tredjepartslogistik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-31, 12:44 #1
inrega.se inrega.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 95
inrega.se inrega.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 95
Nu vet jag itne om det blev rätt avdelning, men jag provar.

Någon som har erfarenhet av 3PL? Har några frågor som jag vore tacksam att få hjälp med att reda ut.

Hur stor är i regel kostnaden för detta?
Består kostnaden av provision eller fast pris?
Vad bör man tänka på då man ingår i ett avtal med ett 3PL-företag?

Tacksam för svar
inrega.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-01, 00:08 #2
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 219
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 219
Har använt tredje part för att hantera paket vid ett tidigare projekt och använde då ett annat företag sysslade med e-handel och som lätt kunde packa några kartonger extra varje dag. Deras uppgift var att lagerhålla samt packetera och skicka iväg de ordrar som jag skickade till dom. De tog en fast kostnad för "lokalhyra" och sedan en kostnad per utskickat paket som var baserat på väl betald arbetstid. Fungerade som en smidig lösning då ansåg jag.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-18, 15:38 #3
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Skickat PM med lite info om våra tjänster. Återkom gärna med frågor.

/Jonas
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-23, 22:19 #4
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Citat:
Originally posted by inrega.se@Mar 31 2008, 12:44
Nu vet jag itne om det blev rätt avdelning, men jag provar.

Någon som har erfarenhet av 3PL? Har några frågor som jag vore tacksam att få hjälp med att reda ut.

Hur stor är i regel kostnaden för detta?
Består kostnaden av provision eller fast pris?
Vad bör man tänka på då man ingår i ett avtal med ett 3PL-företag?

Tacksam för svar
Vi använder oss av det.
Vi betalar en fast summa per paket, samt lagerkostnad, och en summa per arbetad timme för sådana aktiviteter som upppackning av varor, inventeringar m.m.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-23, 23:25 #5
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Originally posted by Polis_ttt@Apr 1 2008, 00:08
Har använt tredje part för att hantera paket vid ett tidigare projekt och använde då ett annat företag sysslade med e-handel och som lätt kunde packa några kartonger extra varje dag. Deras uppgift var att lagerhålla samt packetera och skicka iväg de ordrar som jag skickade till dom. De tog en fast kostnad för lokalhyra och sedan en kostnad per utskickat paket som var baserat på väl betald arbetstid. Fungerade som en smidig lösning då ansåg jag.
Det är inte tillåtet att sända reklam via pm om det inte är så att det uttryckligen har efterfrågats. Vänligen notera detta.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 09:17 #6
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Jag har tidigare jobbat på ett logistikföretag som hanterade 3PL.

Det som brukar kosta är självklart frakten som varje sändning har. Dock brukar företag som erbjuder 3PL ha ganska bra avtal med fraktbolagen, så priset ligger förmodligen en bit under "vanliga" fraktkostander. När jag jobbade på logistikföretaget så fanns båda varianterna med kostnad per order samt fastpris.

När det handlade om fastpris så var det ganska stora företag som förhandlade till sig det samt att men oftast hade bra koll på hur många ordrar som skulle skickas varje dag. Utifrån detta så beräkade man sedan priset.

När det är pris per order så ligger kostanden förmodligen på ca 20 kr/st och uppåt, beroende på vad det är man ska skicka. Enklast är nog att försöka tänka ut hur lång tid en order tar att packa och sen räkna ut kostanden för en timlön. Säg att företaget vill ha 400 kr i timmen och en order tar 6 minuter att göra klart, då blir det 40 kr/order.

Man brukar ävan ta betalt för lagerplatsen, om det inte ingår i kostanden per order dvs. Om det ska ingå i priset per order så är det viktigt att man vet ungefär hur många ordrar som ska skickas per dag. Annars har företaget svårt att beräkna kostnanden. Lagerkostnande är även den väldigt beroende på vad som ska skickas och i vilka mängden. Kan tänka mig att en kubik kan kosta ca 100-200 kr per månad.

Alla dessa priser är bara riktlinjer utifrån mina erfarenheter och de går säkert att föhandla en del. Men förhoppningsvis är de inte allt för långt från verkligheten?
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017