Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Artikel på realtid.se..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-06, 20:48 #11
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
Citat:
Originally posted by Jim_Westergren@Jul 29 2006, 12:04


För det första vill jag korrigera "500 kr styck". Hans fråga till mig var vilket pris skulle generellt vara dyrt för en länk och mitt svar var att 500 skulle vara dyrt.

Pratar vi per månad eller per kvartal här?
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-08, 09:27 #12
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Citat:
Att mass-skapa länkar till en site är defintivit en oseriös SEO.

Ska man vara seriös så måste man hålla sig till de regler som finns. Har Google sagt en sak i sina villkor så är det det som gäller.

Hur seriöst är det mot din kund att mass-skapa en massa dumma länkar? Jag tycker det snarare luktar bedrägeri lång väg.

Att skapa en bra webbsida kräver mer brain än att fuska sig förbi villkor hos Google. Det kräver att man har kompetens hur man skapar webbsidor med maximal usability för målgruppen och därmed skapar ett värde för kunden.

Det ska vara lätt att hitta siten för den målgrupp kunden bestämt. Sen ska man i första hand se till att kunden definierar sin målgrupp så effektivt som möjligt. Det är en minst lika viktig fråga som att inte få "falska träffar" för besökarna som kanske egentligen ville ha annan information.

För att åstadkomma en seriös SEO krävs en tydlig målgrupp och en stor portion hårt arbete och tålamod.
Oseriös SEO ?
Dumma länkar ??
Vad är sökmotoroptimering om inte att se till att kunden får det han betalar för, placeringar.
För att upppnå placeringar krävs länkar och hålla sig precis under ribban till vad som är otillåtet.
Med en stor portion hårt arbete och tålamod tror jag du möjligtvis kommer att få några enstaka kunder, det kommer att bli för dyrt.
Vem är beredd att betala en konsult för 8 timmars arbete under 6 månader <800:-/timma=6400/dag=32.000/vecka) för att lyckas med det som en seriös sökmotoroptimerare gör på en bråkdel av tiden.
Vi måste se det för vad det är och tänka på vad Google säger i sina regler.

Länkar är en nödvändighet för hela Googles existens.
Utan länkar hittar inte Google eller andra spindlande sökmotorer någonting.

Det Google avrekommenderar webmasters att göra är att delta i "free for all link schemes" som LinkkVault/COOP etc.

Detta har diskuterats vid otalet tillfällen och förstår fortfarande inte varför folk tror att Google skulle bestraffa någon för länkar.
Det enda som skulle kunna straffa sig är om man länkar UT till ett "free for all link schemes".

Jag har hållt mig ifrån detta forumet med egna inlägg medvetet på grund av allt skitsnack och påhopp som är så snart man ger sig in i diskussioner här, får se hur det är nu!
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-08, 09:46 #13
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Originally posted by TjörnDesign@Aug 8 2006, 09:27
Citat:
Att mass-skapa länkar till en site är defintivit en oseriös SEO.
Ska man vara seriös så måste man hålla sig till de regler som finns. Har Google sagt en sak i sina villkor så är det det som gäller.
Hur seriöst är det mot din kund att mass-skapa en massa dumma länkar? Jag tycker det snarare luktar bedrägeri lång väg.
Att skapa en bra webbsida kräver mer brain än att fuska sig förbi villkor hos Google. Det kräver att man har kompetens hur man skapar webbsidor med maximal usability för målgruppen och därmed skapar ett värde för kunden.
Det ska vara lätt att hitta siten för den målgrupp kunden bestämt. Sen ska man i första hand se till att kunden definierar sin målgrupp så effektivt som möjligt. Det är en minst lika viktig fråga som att inte få falska träffar för besökarna som kanske egentligen ville ha annan information.
För att åstadkomma en seriös SEO krävs en tydlig målgrupp och en stor portion hårt arbete och tålamod.
Oseriös SEO ?
Dumma länkar ??
Vad är sökmotoroptimering om inte att se till att kunden får det han betalar för, placeringar.
För att upppnå placeringar krävs länkar och hålla sig precis under ribban till vad som är otillåtet.
Med en stor portion hårt arbete och tålamod tror jag du möjligtvis kommer att få några enstaka kunder, det kommer att bli för dyrt.
Vem är beredd att betala en konsult för 8 timmars arbete under 6 månader 800:-/timma=6400/dag=32.000/vecka) för att lyckas med det som en seriös sökmotoroptimerare gör på en bråkdel av tiden.
Vi måste se det för vad det är och tänka på vad Google säger i sina regler.
Länkar är en nödvändighet för hela Googles existens.
Utan länkar hittar inte Google eller andra spindlande sökmotorer någonting.
Det Google avrekommenderar webmasters att göra är att delta i free for all link schemes som LinkkVault/COOP etc.
Detta har diskuterats vid otalet tillfällen och förstår fortfarande inte varför folk tror att Google skulle bestraffa någon för länkar.
Det enda som skulle kunna straffa sig är om man länkar UT till ett free for all link schemes.
Jag har hållt mig ifrån detta forumet med egna inlägg medvetet på grund av allt skitsnack och påhopp som är så snart man ger sig in i diskussioner här, får se hur det är nu
Hmmm, hmmm, hmmm, jo det där är klart en intressant vinkling. Jag håller absolut med om att man måste ligga på marginalen, om inte annat för att försöka puscha fram en del svar från Google.

Jag pratar lite mot mej själv nu, men det ligger absolut något i det du säger!
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-22, 07:49 #14
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jul 30 2006, 19:52
Att skapa en bra webbsida kräver mer brain än att fuska sig förbi villkor hos Google. Det kräver att man har kompetens hur man skapar webbsidor med maximal usability för målgruppen och därmed skapar ett värde för kunden.
Det är Googles uppgift att hitta och "bestraffa" de sidor som använder metoder som de anser vara onaturliga/fuskade. Googles främsta uppgift är att ge relevanta sökresultat medans en SEO-optimerares enda uppgift är att se till så sidor placeras högt i sökresultatet. Om man hittar en metod för att komma högt upp i sökresultatet utan att Google uppfattar det som en dålig handlig så har man lyckats.

Vill man ta risken så är det fritt fram. Att ligga i en gråzoon för att få bra placering ser jag som en självklarhet.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-22, 13:14 #15
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Det är en himla massa diskussion om dessa inlänkar på detta forum, och det verkar vara en neverending story. Men jag tycker att vi missar en väldigt viktig poäng (förutom moral /google-riktlinje-problematiken).

Ponera att en sida skaffar sig väldigt höra rankeringar genom massa inlänkar gentemot att faktiskt jobba med sin sida ur en kvalitets- och innehållsmässig synvinkel.... de som faktiskt klickar in på sidan ifrån Google riskerar då att bli irriterade för att en sådan dålig sida ur användarsynpunkt ligger så högt i sökresultatet... och vad är slutkontentan av det?? De klickar ut och köper inte er produkt. Och är det inte det som är poängen med det hela? Eller handlar det bara om status om att ligga först på Google? Är inte poängen att uppnå sitt mål med sin sida och få besökarna till att agera såsom man vill. Och gör man inte det med en bra och informationsrik sida snarare än en massa inlänkar som användarna inte ens är medvetna om?

Detta leder också till en annan problematik att fundera över. Kanske kan en besökare som kommer in genom ett mer specificerat sökord med mindre konkurrans (som sidan har chans att komma upp på pga innehåll och inte en massa inlänkar) ge en mycket större hitrate och vara mkt mer värd än någon som klickar in för att du ligger nr 1 på "britney spears" "gud" och "internet". Lite överdrivet exempel men ni förstår min poäng.

Dessutom så vill jag också påpeka att inlänkar är inte allt. Länkar är däremot! Inlänkar i all dess ära, men vi bygger optimeringar till kunder varje dag där vi länkar inom sajten istället och det fungerar riktigt bra, och det ger enligt mig en mycket mer relevant och moraliskt riktig optimering. Våra kunder behöver inte vara oroliga för att länkas ihop med en sexsajt igenom en länkfarm. Det finns massa bra exempel på riktigt bra optimeringar där undersidorna på egen hand uppnår riktigt hör PR och drar alla andra undersidor med sig upp på köpet.

tack för ordet...
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-22, 13:37 #16
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Får intrycket av att en del tycker att det finns en motsättning mellan inlänkar och sidoptimering. När jag arbetar med mina kunders sidor är det båda sakerna som gäller.
Sidoptimeringen/on page/relevansoptimering inkl internlänkningen, metanamn och sidtexter etc, är precis som Kajsa säger viktigt, men det är inlänkarna också.
Du kan antingen arbeta med det ena eller det andra och få ett hysat resultat. Men bäst effektivitet uppnås om man arbetar on page och off page.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-22, 13:47 #17
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
hubbert... visst är det så, och det tycker jag inte att jag har argumenterat emot heller.

Självklart så ger vi massa tips och så vidare gällande inlänkar till våra kunder, men vi gör det inte själva för dem. Anledningen till detta är den problemetik som alltid uppstår mellan ett SEO-företag och en kund när optimeraren skall fixa en massa inlänkar. Många företag känner sig, med riktighet, oroliga för att lämna ut det där till en tredje part, för man vet ju aldrig vem man länkas ihop med.

Men alltså helt fint för mig, men det är viktigt att man som kund har bra koll på vad för slags länkar det handlar om och hur de skaffas, och det är desvärre väldigt få företag gentemot genomsnittet som har tillräcklig kompetens för att bedömma det.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-22, 14:04 #18
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Helt rätt att det hänger lite ihop med hur och var inlänkarna skaffas. Men har du ett tillräckligt stort antal egna sidor som du använder för inlänkning så kan det räcka mycket långt, då behöver du inte blanda in andra kunder utan sköter det från egna sidor.
Hur långt det räcker är en fråga om vilka nyckelord kunden vill ranka högt på.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-22, 15:26 #19
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
hubbert... trevligt. Vi är helt överens:-)
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-22, 15:59 #20
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
En undrande fråga är hur maximalt många sidoptimeringar per sida som kan vara ok ??

//Lennart
Sundream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017