Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Artikel på realtid.se..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-22, 16:06 #21
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Lennart:

vad menar du med en sidoptimering? Menar du.. hur många saker du kan göra?.. .typ som att ... hur många SEO-tekniker får du kombinera?
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-22, 16:28 #22
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Kajsa.

Hur maximalt många interna länkar per sida som kan vara ok menade jag.
Sundream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-22, 17:03 #23
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
sundream.. oj, det är väldigt svårt att säga. Det viktigaste är att de är relevanta. Men alltså.. det beror ju på hur många undersidor du har på sajten som hänger ihop.

I regel så som vi brukar göra är ju att vi gör länkar från våra informationssidor till de undersdor på sajten som är relevanta utifrån det som infosidan handlar om. Låt säga att vi gjort en infosida utifrån ordet "Stockholm Weekend" till Resfeber.se och så länkar vi den sidan till Resfebers egna undersidor som kanske handlar om Berlin weekend och Prag Weekend osv. Men vi jobbar ju också bara med synliga länkar på undersidorna/infosidorna, så det ser ju också dumt ut för användaren om du har 20 länkar längst ner på sidan. Jag tror 20 länkar skulle vara absolut max, och det kan man bara på en väldigt stor sajt där det rent faktikst finns så många relevanta länkar och undersidor man kan göra ooh använda sig av.

Men alltså summan av kardemumman.. så länge länkarna är relevanta så kan du väl i princip ha hur många som helst. Men det skall ju också se snyggt ut på sidan och ge mening för användaren. Ger det svar på din fråga,-)?
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-23, 08:07 #24
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Citat:
Originally posted by TjörnDesign@Aug 8 2006, 09:27
Citat:
Att mass-skapa länkar till en site är defintivit en oseriös SEO.

Ska man vara seriös så måste man hålla sig till de regler som finns. Har Google sagt en sak i sina villkor så är det det som gäller.

Hur seriöst är det mot din kund att mass-skapa en massa dumma länkar? Jag tycker det snarare luktar bedrägeri lång väg.

Att skapa en bra webbsida kräver mer brain än att fuska sig förbi villkor hos Google. Det kräver att man har kompetens hur man skapar webbsidor med maximal usability för målgruppen och därmed skapar ett värde för kunden.

Det ska vara lätt att hitta siten för den målgrupp kunden bestämt. Sen ska man i första hand se till att kunden definierar sin målgrupp så effektivt som möjligt. Det är en minst lika viktig fråga som att inte få "falska träffar" för besökarna som kanske egentligen ville ha annan information.

För att åstadkomma en seriös SEO krävs en tydlig målgrupp och en stor portion hårt arbete och tålamod.
Oseriös SEO ?
Dumma länkar ??
Vad är sökmotoroptimering om inte att se till att kunden får det han betalar för, placeringar.
För att upppnå placeringar krävs länkar och hålla sig precis under ribban till vad som är otillåtet.
Med en stor portion hårt arbete och tålamod tror jag du möjligtvis kommer att få några enstaka kunder, det kommer att bli för dyrt.
Vem är beredd att betala en konsult för 8 timmars arbete under 6 månader <800:-/timma=6400/dag=32.000/vecka) för att lyckas med det som en seriös sökmotoroptimerare gör på en bråkdel av tiden.
Vi måste se det för vad det är och tänka på vad Google säger i sina regler.

Länkar är en nödvändighet för hela Googles existens.
Utan länkar hittar inte Google eller andra spindlande sökmotorer någonting.

Det Google avrekommenderar webmasters att göra är att delta i "free for all link schemes" som LinkkVault/COOP etc.

Detta har diskuterats vid otalet tillfällen och förstår fortfarande inte varför folk tror att Google skulle bestraffa någon för länkar.
Det enda som skulle kunna straffa sig är om man länkar UT till ett "free for all link schemes".

Jag har hållt mig ifrån detta forumet med egna inlägg medvetet på grund av allt skitsnack och påhopp som är så snart man ger sig in i diskussioner här, får se hur det är nu!
Masslänkar i form av "Free link schemes" är inte att rekommendera från en seriös SEO-firma till kunder, det är vi nog alla överens om.

Att länkar är en nödvändighet för hela Googles existens håller jag med om, men hur man skaffar länkar och utbyter länkar mellan kunder är något som skiljer sig kraftigt mellan olika SEO-företag. Inte så konstigt kanske, det handlar bl a. om strategier och hur man uppfattar olika delar av SEO-processen.

Men något jag inte förstår mig på är Era sidkartor Hans..

Är det egentligen så stor skillnad mellan ett "gratis länkschema" och en sidkarta som länkar ut till ett stort antal irrelevanta webbplatser?
Båda är länkutbyte mellan okända partner som inte relaterar till varandra i syfte att manipulera bl. a googles algoritm som ju bygger länkar i hög grad.

Vissa skillnader kan jag se, medan andra är mer otydliga..
- Skalan det bedriv i? Visst, det blir ju mycket färre parter involverade, men känns ändå som slående likheter med "gratis länkschema". Länkarna är ju inte till för besökarna, då hade dem ju inte funnits såpass avskiljda i en sidkarta ELLER, utan lagts i relevanta sammanhang där folk kan klicka på länkarna. Nu blir det ju att nästan ingen klickar på dessa avskilda länkar, utan syftet är enbart att nå högre ranking i sökmotorer, dvs inget för besökarna utan bara för sökmotorerna. Precis vad Google inte vill att man ägnar sig åt. Jag har svårt att se hur detta kan vara legitimt? Dels borde sidan som länkar ut få lägre trust, även om det bara är från en viss delsida.

- En annan skillnad kan kanske vara "personliga relationer"? Ni är ju mellanhand här och på ett vis så "känner ni alla " och samtidigt verkar det som att kunderna informeras om att en sidkarta läggs på sidan, även om de kanske inte informeras helt om riskerna?

Men, syftet med Era sidkartor känns ju alltid detsamma, att nå högre ranking på bekostnad av relevans, eller? Har lite svårt att förstå hur det idag och på sikt kan anses som en helt legitim metod? Förklara gärna Hans..
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017