Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Loopias kundzon

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-01, 15:35 #11
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jul 1 2009, 14:29
Eh, hur når man den nya kundzonen? När jag loggar in kommer jag direkt in på den gamla utan någon möjlighet att välja annat.

Även om det skett förbättringar så är de ganska stelbenta fortfarande. Deras största problem är ju att man får en enda databas och inget delat utrymme mellan de olika delarna (databas, ftp och e-post). Amerikanska webbhotell känns betydligt mer kundvänliga, åtminstone de jag använder.
Ja, att man endast får en (1) databas är extremt dåligt, speciellt år 2009.

I övrigt ser det mest ut som ett nytt tema ungefär, samma funktioner i princip, inget nytt vad jag kan se.

Edit:
Okej, lite nya saker var det visst. Väldigt snålt dock.
https://www.loopia.se/webbhotell/kontrollpanelen/
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-2-1246455356.jpg (21.0 KB, 0 visningar)
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-01, 15:54 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Danke! Jahopp, man var tvungen att klicka i inloggningsfälten, det var ju lätt att veta =) Har inloggningen sparad så klickar aldrig där...

Visst ser det betydligt fräschare ut nu och är mer lämpat för nybörjaren men vet inte om navigationen blev smidigare, nästan tvärtom.

En grej, det går inte att på egen hand fördela utrymmet mellan webb, e-post och databas? Default-värdena där känns ju också något bisarra. 10 GB webb, 500 MB e-post och 10 MB (??!!) databas. För jag tror inte man valde någon fördelning vid beställningen? Kan iofs minnas fel....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-01, 16:10 #13
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jul 1 2009, 14:54
Jahopp, man var tvungen att klicka i inloggningsfälten, det var ju lätt att veta =) Har inloggningen sparad så klickar aldrig där...
Visst ser det betydligt fräschare ut nu och är mer lämpat för nybörjaren men vet inte om navigationen blev smidigare, nästan tvärtom.
En grej, det går inte att på egen hand fördela utrymmet mellan webb, e-post och databas? Default-värdena där känns ju något bisarra. 10 GB webb, 500 MB e-post och 10 MB (??) databas.

Kvotan säger inte mig någonting. Under webb har jag 0 mb av 5000mb trots att jag har 10-talet webbplatser hos Loopia. Under e-post står det 692 MB av 500 MB trots att jag aldrig använt deras e-post. Känns som det inte är helt korrekt.

Under "Mina domännamn" står där att vissa förfaller 2006, 2007, 2008 och 2009. En salig blandning där, lite förvirrande om inte annat
Citat:
Uppdatering: Ovanstående ang. förfallodatum är påväg att fixas enl. Loopia
Sen är ju frågan om det är så smart att integrera kontrollpanelen i deras befintliga design. Jag ser att vissa texter överlappar. Utrymmet är ju ganska begränsat.

Men det är ju en beta-version så det fixas säkert snart.

Men en sak jag funderat på, finns det någon anledning till att webbhotell inte bara använder Cpanel? Där kan man göra i princip allt på ett relativt enkelt sätt. Varför uppfinna hjulet gång på gång.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-01, 16:19 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Hehe, jo, jag har fortfarande 0 MB jag med =) Under e-post har jag dock 0 likaså så jag undrar om du inte råkat använda dig av den?

Tveksamt om det fixas snart så lång tid som det har tagit att bara ordna fram en ny design. De har iofs en ny och mycket efterlängtad funktion i och med cron men det kom ju innan den nya kundzonen.

Förstår inte heller varför Binero och Loopia envisas med sina egna kontrollpaneler. De har hela tiden haft brister och cpanel fungerar som du säger alldeles utmärkt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-01, 17:24 #15
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jul 1 2009, 15:19
Förstår inte heller varför Binero och Loopia envisas med sina egna kontrollpaneler. De har hela tiden haft brister och cpanel fungerar som du säger alldeles utmärkt.
Kommersiella kontrollpaneler, samt kontrollpaneler som bygger på öppen källkod, har likaså begränsningar, som är extra påtagliga för befintliga verksamheter. Även om många färdiga kontrollpaneler erbjuder ett stort utbud av funktioner så är det alltid något som saknas.

Jag har faktiskt kollat på lösningar som cPanel, Plesk, H-Sphere, VHCS, Webmin och många fler, både för Loopia och Binero, men inte hittat någon som passat till 100 % (inte utan en massa anpassningar, antingen på egen hand eller genom konsultation). Och det är smått omöjligt att som webbhotell ta bort en viss funktion utan att kunderna reagerar på det.

Om man vill använda sig av en färdig kontrollpanel så bör man göra det med en helt ny verksamhet, som då får anpassas (läs: begränsas) efter kontrollpanelens funktionalitet.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-01, 17:43 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Eftersom alla kunder är olika så finns det ingen kontrollpanel som passar till 100%, vare sig man utvecklar den själv eller inte. Tycker Cpanel är bättre än och har färre brister än både Loopias och Bineros egna. Känns som att det är en bättre idé att medverka i utvecklingen av denna än att satsa på eget, om man nu inte planerar att göra det till en verksamhet i sig.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-01, 21:07 #17
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Eftersom alla kunder är olika så finns det ingen kontrollpanel som passar till 100%, vare sig man utvecklar den själv eller inte.

Det handlar inte om att kunderna är olika, utan att tjänsterna hanteras olika hos olika webbhotell. Det syns inte utifrån sett, precis som t ex storleken på ett webbhotell inte gör det (ser Loopia ut att vara åtminstone 10 ggr större än Binero?), men det är ett definitivt faktum. För att kunna genomföra ett byte av kontrollpanel så måste den färdiga kontrollpanelen kunna matcha den egenutvecklade kontrollpanelen i så stor utsträckning som möjligt (med vissa anpassningar, som jag tidigare skrev) och kontrollpaneler är minst lika olika som webbhotellen.

Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jul 1 2009, 16:43
Tycker Cpanel är bättre än och har färre brister än både Loopias och Bineros egna.
Den största nackdelen med cPanel är att den enbart fungerar för Linux/FreeBSD. För Windows har cPanel iofs relativt nyligen introducerat en kontrollpanel för Windows som heter Enkompass, men den har enbart stöd för Windows 2008 (och Enkompass är dessutom en beta). Så historiskt sett har det varit omöjligt att köra cPanel om man som webbhotell erbjuder både Linux/UNIX och Windows, då kontrollpanelens gränssnitt givetvis måste vara detsamma, oavsett val av operativsystem (så att kunderna känner sig hemma).

Ett annat rätt så stort problem med cPanel (och andra färdiga kontrollpaneler) är kundhanteringen, dvs CRM-systemet. Stödet för svenska webbhotellskunder har varit uruselt, t ex vad det gäller hantering av person/org. nr, registrering/hantering av .se domäner, hantering av fakturor, skatt och moms i Sverige osv osv. Ni som har erfarenhet av internationella e-handelssystem känner säkert igen detta.

Mig veterligen har cPanel inte heller någon riktig, eller officiell, svensk översättning. Visst, det finns de som själva har översatt cPanel, men det är ändå rätt så många tusen rader med text som vi talar om.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Känns som att det är en bättre idé att medverka i utvecklingen av denna än att satsa på eget, om man nu inte planerar att göra det till en verksamhet i sig.
Här håller jag däremot med dig till 100 %.

Det idealiska vore att få ihop flera webbhotell, i varje land, som tillsammans utvecklar en gemensam kontrollpanel (med öppen källkod). Med ett gemensamt system som har ett gemensamt gränssnitt och nationella anpassningar så skulle såväl webbhotellen och deras kunder gynnas något enormt. Men webbhotellen är alldeles på tok för fega och revirfokuserade för att det någonsin ska kunna ske, tyvärr.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-01, 23:08 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Missuppfattade dig nog lite grann där. Förstår mycket väl att de där begränsningarna är ganska irriterande från webbhotellets sida även om just översättningen knappast är ett svåröverkomligt hinder.

Kul hur som helst att både Binero och Loopia fläskar på sina paket en hel del, det är mycket välkommet. Binero är fortfarande överlägset bäst på det området dock med tanke på databasbegränsningen hos Loopia.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 02:11 #19
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag tycker nya kontrollpanelen är riktigt läcker och många funktioner har lagts till. Ett problem är dock att den känns onödigt trögsurfad, gillar inte när det tar för lång tid mellan klick och färdigladdad sida. Bra initiativ av Loopia iaf, deras gamla kontrollpanel är riktigt "out of date". T.ex så är inte ens domäner alfabetiskt sorterade i den av någon anledning.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 08:40 #20
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Snyggt och bra överblick som startsida. Men mina val av namnservrar verkar inte följt med till betan? (Det är tomt under valda namnservrar) Sen har Loopia fortfarande problem med att indikera inställningarna för domänerna. Om jag har bytt namnservrar till tex bluehost, så står det fortfarande att domänen är parkerad???
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017