Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jajja och andra SEO-optimerare

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-14, 03:02 #21
Susannes avatar
Susanne Susanne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 89
Susanne Susanne är inte uppkopplad
Medlem
Susannes avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 89
Citat:
Originally posted by TjörnDesign@Oct 7 2004, 09:01
Man bör väl kunna blygsamt säga att dom som har top10 placering borde veta vad dom sysslar med.
Anta att jag betalar dig 1000 kr/månad för att optimera min webbplats. Vad gör du för de pengarna?
- Lägger in h1, meta keywords, description för de olika sidorna (men jag får se till att min webbplats har stöd för detta själv)
- Gör en sitemap
- Lägger in en länk till min sajt på någon/några sida/sidor (som ni administrerar) med hög PR?
- Bevakar hur jag ligger till på olika sökord med någon programvara?
- Ger tips till mig hur jag själv kan förbättra min webbplats?

Något mer?
Susanne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-16, 14:36 #22
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Susanne..

Något mer?

Många bra svar/tips hittar du under tråden *Bra placering utan att betala*
Sundream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-16, 22:32 #23
Susannes avatar
Susanne Susanne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 89
Susanne Susanne är inte uppkopplad
Medlem
Susannes avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 89
Citat:
Originally posted by Sundream@Aug 16 2005, 14:36
Susanne..

Något mer?

Många bra svar/tips hittar du under tråden *Bra placering utan att betala*
Hur man optimerar sina sidor finns det mycket att läsa om på detta forum och jag har haft nytta av det då jag optimerat mina egna sidor så det var inte syftet med min fråga.

Det jag var ute efter är vad man egentligen betalar för om man anlitar en sökmotoroptimerare. Jag har fått uppfattningen att mycket inom SEO handlar om att fixa webbsidorna med h1, title, keywords och att ha bilder med
alt-taggar, att skriva bra texter och mycket annat (som går att läsa sig till här på forumet bland annat).
Att fixa så själva systemet stödjer detta kräver ofta en hel del programmering/bra cms och jag tror knappast att detta ingår om jag anlitar en sökmotoroptimerare (för ca 1000 kr/månad).
Att fixa så att andra sajter länkar till mig (som inte optimeringsföretaget har kontroll över t.ex. dmoz, sunet, webbplatser inom samma nisch) tror jag inte heller de gör för då kunde man ju avsluta samarbetet efter en månad och inte ha något behov av sökmotoroptimeraren längre.
Det verkar ju vara så att man betalar en fast summa varje månad till ett optimeringsföretag och då undrar man ju vad man betalar för. Ofta så är kanske metataggar m.m. i princip ett engångsjobb men ändå är summan konstant per månad så min gissning är att man betalar för att få en länk på några sidor med hög pr som sökmotoroptimeringsföretaget kontrollerar så att om man avbryter samarbetet med dem tar de bort länkarna och så sjunker man i sökresultaten.
Är det så att seo-företagen talar öppet om vad de egentligen gör eller är detta företagshemligheter? bransch-hemligheter?
Det skulle vara intressant att veta om jag är inne på rätt spår eller om jag är helt ute och cyklar.
Susanne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-16, 22:54 #24
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Originally posted by Susanne@Aug 16 2005, 21:32

Det skulle vara intressant att veta om jag är inne på rätt spår eller om jag är helt ute och cyklar.
Den erfarenhet jag har av (flera svenska) SEOs är att dom gör exakt vad du beskriver, det mesta dom gör är off-site optimering (alltså länkar,länkscheman) eftersom om du bryter samarbetet så kan dom ta bort det. On-site optimering är ju svårare att ta bort och det dom gör är oftast enklare saker som sitemap,title, h-tagar, länkar (lite fult men en av dom större SEOn i sverige bygger upp länkscheman till andra kunder från kunders sidor, se t.ex:
www.bytbil.com/bytbilkarta/sitemap.html )

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-16, 23:44 #25
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by Susanne@Aug 16 2005, 22:32
Det skulle vara intressant att veta om jag är inne på rätt spår eller om jag är helt ute och cyklar.
Tja, alla gör väl olika.

Jag gör en 2-stegs raket; först ett initialt större jobb med att ta fram keywords (samt rapporter), on-/offpage optimering i diverse former. Sedan så följer jag upp både resultatet (med månadsvis rapporter) samt genomför finjusteringar därefter. Allas behov är inte likadana, vare sig som site eller som kund. Vissa vill göra allt jobb själv och andra kanske tom vill att man har hand om deras annonseringar odyl.

Om någon tar en fast summa varje månad behöver inte vara fel; det kan bara vara ett sätt att slå ut en kostnad över flera månader, dvs det återspeglar inte det faktiska arbetet som läggs ner per månad. Du får helt enkelt se till det totala resultatet och den totala kostnaden och om det känns rimligt för just dig.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-24, 13:41 #26
Pagnus Pagnus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 26
Pagnus Pagnus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 26
webanalys är nog seriösa iofs men de använder sig av vad jag tror kallas "black on black", "cloaked page" och massa annat

har kört google spam report på flera av deras sajter men spam report verkar jhu inte fungera.
Pagnus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-27, 00:48 #27
thoake thoake är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 167
thoake thoake är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 167
Citat:
Originally posted by Pagnus@Aug 24 2005, 13:41
webanalys är nog seriösa iofs men de använder sig av vad jag tror kallas "black on black", "cloaked page" och massa annat

har kört google spam report på flera av deras sajter men spam report verkar jhu inte fungera.
Jasså kan du utveckla lite?
thoake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-31, 15:27 #28
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Citat:
Är det så att seo-företagen talar öppet om vad de egentligen gör eller är detta företagshemligheter? bransch-hemligheter?
Hmmm.
Visst är det i viss mån företagshemligheter, många års erfarenheter vill man inte avslöja allt av.
Tror dom flesta SEO företag är tydliga med att tala om tekniken, t om cloakarna.

On page optimering är som det sagt något som kunden betalar för, och behåller.
Abonnemang är för off pagearbete, inte konstigare än så.
Slutar kunden så slutar våra off page åtaganden.

Ganska självklart och affärsmässigt.
Självklart registreras kunder på ODP, SUNET etc.
Det ligger ju i vårt intresse att få nöjda kunder på topplacering.
Det skulle väl vara lite sniket att erbjuda seotjänster och inte göra ALLT för att få upp dom.

Lite skärseld på oss :unsure:

Nåväl.
Ryktet säger att 3 st av landets "cloakande" företag har fått ALLA sina "cloak" kunder bannlysta.
Vet inte vad jag skall tro, någon annan som är upplyst?
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-01, 02:44 #29
xcalibers avatar
xcaliber xcaliber är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 70
xcaliber xcaliber är inte uppkopplad
Medlem
xcalibers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 70
Citat:
Originally posted by TjörnDesign@Aug 31 2005, 15:27
Citat:
Är det så att seo-företagen talar öppet om vad de egentligen gör eller är detta företagshemligheter? bransch-hemligheter?
Hmmm.
Visst är det i viss mån företagshemligheter, många års erfarenheter vill man inte avslöja allt av.
Tror dom flesta SEO företag är tydliga med att tala om tekniken, t om cloakarna.

On page optimering är som det sagt något som kunden betalar för, och behåller.
Abonnemang är för off pagearbete, inte konstigare än så.
Slutar kunden så slutar våra off page åtaganden.

Ganska självklart och affärsmässigt.
Självklart registreras kunder på ODP, SUNET etc.
Det ligger ju i vårt intresse att få nöjda kunder på topplacering.
Det skulle väl vara lite sniket att erbjuda seotjänster och inte göra ALLT för att få upp dom.

Lite skärseld på oss :unsure:

Nåväl.
Ryktet säger att 3 st av landets "cloakande" företag har fått ALLA sina "cloak" kunder bannlysta.
Vet inte vad jag skall tro, någon annan som är upplyst?
Kan inte påstå att jag är till 100 % upplyst men ryktet har gjort sig gällande....


/ XC h34r:
xcaliber är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-01, 13:48 #30
henrik80 henrik80 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 27
henrik80 henrik80 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 27
Den som är upplyst får gärna utveckla. Ärligt talat fattar jag inte vad ni menar eller vad ni vill förmedla för budskap.
Saklighet och substans framför rykten och odefinerade påhopp.
henrik80 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017