Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Svea ekonomi eller IIS? Vem har gjort fel?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-08, 15:54 #11
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Originally posted by grazzy@Jan 8 2008, 16:49
Varför finns det inget sätt att korrigera / kontrollera det här? Vilken instans vänder man sig med klagomål på IIS till? Och kom inte och säg IIS...
Konsumentverket! Som för övrigt har en plats i styrelsen på IIS, så dina klagomål kommer
användas till att vika flygplan av.......





God jul till alla domänägare önskar er kära styrelse, tack för alla dessa fina julklappar ni givit oss, ni skulle inte betalat så mycket som ni gjorde, men vi antar att ni uppskattar våra långsiktiga mål. - Styrelsen för IIS
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-08, 15:54 #12
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Originally posted by grazzy@Jan 8 2008, 15:49
Vilken instans vänder man sig med klagomål på IIS till? Och kom inte och säg IIS...
Borde väl vara PTS som är tillsynsmyndighet? Men troligen får man bättre effekt att låta IDG/liknande rota i det här!

/edit: Saxat från pts.se:

Syftet med tillsynen över domännamnsadministratören (för närvarande Stiftelen för Internets Infrastruktur, .SE) är att, liksom övrigt tillsynsarbete som PTS bedriver, kontrollera om lagar, förordningar, föreskrifter eller andra villkor som meddelats med stöd av lagarna efterlevs.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-08, 16:54 #13
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
Just nu lyssnar jag på Rage against the machine - know your enemy

Heh, precis vad jag brukar lyssna på inför mina möten med .SE. Helt seriöst.

Det är verkligen beklagligt att detta har hänt. I mina ögon är det ytterligare ett tydligt exempel på att .SE är helt fel ute vad det gäller e-postaviseringen och övergången till en egen ombudsverksamhet (med direktregistreringar osv). Även för oss ombud är deras aviseringsrutiner långt ifrån självklara.

Citat:
Ursprungligen postat av Davve
det är ofta att de gör fel med domän, gäller även loopia där jag köper mina domän. Jag bockar för att jag vill att loopia fakturerar mig även i fortsättningen men fick några ggr faktura från båe loopia och nic för samma domän. Inte direkt meningen att man ska kolla varje gång.
Nja, det beror till stor del på hur samaviseringen fungerar (som Loopia/övriga ombud som erbjuder avisering av .se domäner fr om år 2). Om ombudet, som erbjuder samavisering, ska förnya en .se domän så behöver den veta det (dvs, ha fått in betalningen från innehavaren) ungefär 3 veckor (och mindre) innan domänen går ut. Långt ifrån alla innehavare betalar för sina .se domäner i tid, vilket innebär att ombudet är tvungen att inaktivera samaviseringen för domänen ifråga (.SE skickar då ut en avi direkt till innehavaren).

Samaviseringen är långt ifrån idealisk (för det här ändamålet) och även om .SE och Registrars.se har gjort mycket för att det ska bli bättre så kommer aviseringen av .se domäner (fr om år 2) inte att fungera riktigt bra förrän .SE har gått över till sin nya affärsmodell.

Om man har klagomål på .SE så ska man mycket riktigt framföra detta till PTS.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-08, 17:18 #14
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Heh, precis vad jag brukar lyssna på inför mina möten med .SE. Helt seriöst.

Det är verkligen beklagligt att detta har hänt. I mina ögon är det ytterligare ett tydligt exempel på att .SE är helt fel ute vad det gäller e-postaviseringen och övergången till en egen ombudsverksamhet (med direktregistreringar osv). Även för oss ombud är deras aviseringsrutiner långt ifrån självklara.
Ja, det är verkligen beklagligt. Här har jag bevis på bordet, allt är 100% korrekt från min sida.
Men något gick verkligen fel, VERKLIGEN FEL. Nu sitter en av juristerna på IIS och ser vad som har hänt och ska återkomma, någon som vill satsa pengar på hur länge det kommer ta/ om jag ens får ett svar?

Tja, dom skulle ha dumpat Svea Ekonomi för länge sen och kört över allt för kortbetalning och jobbat med ombuden så att ombuden kan sköta .SE betalningarna. Så man har 2 alternativ.

1. Betala själv med kreditkort
2. Betala till sitt ombud som sköter .SE avgiften

Inte via SVEA, då är vi alla förlorare.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-08, 18:56 #15
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Varför kan inte IIS / Loopia erbjuda mer avancerade betallösningar.

I IIS fall betalningar för flera år.
I Loopias fall samfakturering.

Jag har ca 200 domäner på Godaddy.
Med dessa har jag kunnat.

* Delbetala årsavgift så alla domäner har samma förfallodatum.
* Förbetala upp till 10 årsavgifter frammåt.

= Fullständig lugn och ro vad gäller fakturor, betalningar, kontroller, påminnelser, förfallna fakturor, mm. Jag kan faktist inte minnas när jag loggade in på godaddy senast, det kan vara FLERA ÅR SEDAN.

Under tiden ramlar det in 3-5 fakturor och påminnelser från Loopia OM DAGEN.

Just nu har jag minst 20 obetalda påminnelser hos Loopia, inte för att jag inte har råd att betala. Inte för att jag vill djävlas med Loopia. Inte för att jag anser att fakturorna är felaktiga. Nej, det är för att jag håller på att drunkna i dessa fakturor. Jag kommer nog bli den första som drunknar elektroniskt i ettor och nollor. Alternativet är att anställa en person som ENBART håller reda på alla Loopia fakturor.
Dessutom måste jag ringa Loopia flera gånger i månaden för att reda ut problem som uppståt med dessa fakturor.

Varför måste IIS och Loopia vara 487589423591243 år efter i utvecklingen?

Senast när jag pratade med Loopia Ekonomi frågade jag varför Loopia inte kan erbjuda samfakturering, för att bespara administrativt arbete.

Jag fick till svar:
"Vi har automatiska system som administrerar detta så det är ingen administrativ besparing för oss att samfakturera"

VAKNA! Hur många supporttimmar slösar ni bort i månaden helt i onödan på detta samtidigt som ni gör det krångligt för kunderna.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-08, 19:15 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Visst, det är ingen administrativ besparing för dom men däremot kan de förlora kunder och i slutändan en hel del pengar om de inte erbjuder vad kunderna vill ha.

3-5 fakturor om dagen tar väl typ fem-tio minuter att kolla igenom och eventuellt betala eller avsäga säg? Hinner du inte det? =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-08, 19:19 #17
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jan 8 2008, 20:15
Visst, det är ingen administrativ besparing för dom men däremot kan de förlora kunder och i slutändan en hel del pengar om de inte erbjuder vad kunderna vill ha.

3-5 fakturor om dagen tar väl typ fem-tio minuter att kolla igenom och eventuellt betala eller avsäga säg? Hinner du inte det? =)
Du måste sätta det i perspektiv.
5-10 minuter PER DAG som du säger, för något som skulle kunna ta.... knappt något - per månad & år.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-08, 19:31 #18
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Att betala 3 fakturor, kan ta mindre än 3 minuter. MEN, jag har ett LIV förutom Loopia fakturorna. Dessa fakturor ramlar in över dagen, dom ramlar in när jag pratar i telefon, dom kommer när jag är sjuk, dom kommer när jag sitter i möte, dom kommer när jag inte har kreditkortet på mig, dom kommer precis hela tiden.

Den faktiska tiden för att betala är minimal, men jag kan inte slänga allt annat jag håller på med och leta kreditkortet varje gång ett mail ramlar in.

Jag vill jobba med webbutveckling och marknadsföring. Hade jag velat ägna mitt liv till att betala fakturor hade jag inte hängt på detta forum utan varit ekonomiassistent på kommunen.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-08, 19:40 #19
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
det är ofta att de gör fel med domän, gäller även loopia där jag köper mina domän. Jag bockar för att jag vill att loopia fakturerar mig även i fortsättningen men fick några ggr faktura från båe loopia och nic för samma domän. Inte direkt meningen att man ska kolla varje gång.
Nja, det beror till stor del på hur samaviseringen fungerar (som Loopia/övriga ombud som erbjuder avisering av .se domäner fr om år 2). Om ombudet, som erbjuder samavisering, ska förnya en .se domän så behöver den veta det (dvs, ha fått in betalningen från innehavaren) ungefär 3 veckor (och mindre) innan domänen går ut. Långt ifrån alla innehavare betalar för sina .se domäner i tid, vilket innebär att ombudet är tvungen att inaktivera samaviseringen för domänen ifråga (.SE skickar då ut en avi direkt till innehavaren).
Samaviseringen är långt ifrån idealisk (för det här ändamålet) och även om .SE och Registrars.se har gjort mycket för att det ska bli bättre så kommer aviseringen av .se domäner (fr om år 2) inte att fungera riktigt bra förrän .SE har gått över till sin nya affärsmodell.
Om man har klagomål på .SE så ska man mycket riktigt framföra detta till PTS.
Jag väljer som sagt hos loopia att jag vill att loopia sköter faktureringen även i fortsättningen. Jag betalar alla loopias fakturer långt innan de ens förfaller och ändå får jag ibland dubbla fakturor så tyvärr men felet är inte mitt. Vist hjälper loopia när man kontaktar de och jag får pengarna tillgodo, men ska man verkligen behöva kontrollera detta för varje faktura? sällan. Det är en av loopias tjänster, väljer jag en tjänst vill jag att det fungerar oavsett om loopia gör vinst eller förlust på den affären.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-08, 20:00 #20
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jan 8 2008, 19:15
3-5 fakturor om dagen tar väl typ fem-tio minuter att kolla igenom och eventuellt betala eller avsäga säg? Hinner du inte det? =)
Visst tar det inte många sekunder att betala en faktura, men:

* Jag har fått dubbletter av fakturor från Loopia - måste kollas
* Jag har fått fakturor som inte går betala på Loopias hemsida - måste ringa
* Jag har betalat fakturor där domäner sedan inte har förlängts hos Loopia - måste dubbelkollas
* Och slutligen ska alla dessa betalningar sedan bokföras

Så även om själva betalningsförfarandet inte tar mer än sekunder så är dessa Loopia fakturor mer än vad jag klarar av psykiskt. Även andra fakturor blir lidande när dessa Loopiahögar växer.

Jag ville inte lägga över allt ansvar på Loopia, jag har säkert gjort fel här och där, och framförallt varit sen med betalningar. Men med Godaddys system med en FÖRSKOTTSfaktura var 10:e år så eliminerar man problemen til 99.99999%

Jag har mailat över de 3 senaste "hata loopia" trådarna till Loopia och bett dom om ett uttalande, vi får se om det händer nått?
Sorry Johan för trådkapningen för den handlade inte om Loopia ursprungligen.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017