Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Yahoo blåser sina kunder.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-12, 08:51 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Längst ner på sidan när man reggar står det
**Ditt konto ska initialt fyllas på med minst 50 euro, vilket kommer att användas som betalning för kommande klick. Denna summa är inte återbetalningsbar. Varje konto debiteras med en minsta klickavgift om € 10 euro per månad. Minimibudet per klick är 0.47 SEK.
Bara det är sjukt. Varför olika valutor? Enda syftet måste vara att vilseleda kunden.

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
* Avtalstid minimum 3 år. Uppsägning skall ske 37 månader innan avtalets slut.
Oskäliga villkor.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-12, 09:21 #22
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Vi kan bekräfta att det Lastbryggan skriver stämmer
Vi har kategoriskt undvikit Content Match då det ej är sök men i somras så mailade Mats oss hyperlänkar och som var Content Match (ex. kataloglänkar) som han fick trafik från.
När vi kollade upp Lastbryggans konto så visade det sig att Content Match statusen var ON, då vi visste att vi inte var ansvariga för det så bad vi Yahoo skicka loggfilerna, vi fick aldrig några dock så sa Yahoo över telefonen att ingen varken utifrån eller hos oss hade startat Content Match.

Vi satt i över 5 timmar och släckte ner alla våra kunder på det felaktiga Content Match och sedan så startade vi Lastbrygans konto igen, dagen efter så mailade Mats att det forsatte likförbaskat och när vi kollade i Yahooverktyget igen så stod Content Match på OFF men när man tryckte vidare sig ner till sökordsnivå så stod sökorden på ON.

Yahoo skulle på samma sätt som några andra här har beskrivit bygga om kontot så att typ 3 trafiken inte skulle var med , Och Jag Fick efter väldigt lång tid beskedet från Yahoo att det var fixat...men skräptrafiken fortsatte likförbaskat och jag förstår att Mats anser att detta bör bli känt för andra.

Tillägas kan också att vi har bett Yahoo att bygga om alla våra kunders konton så att de bara får kategori 1 och 2 men efter onödigt lång tid i vårt tycke så fick vi svaret att vi har för många kunder och att de inte kan göra det för alla men vi kunde få välja ut ett färre antal kunder som de kunde bygga om.

Jag anser också att om Yahoo bara tar bort en del partners så är de en bra tjänst, men detta började strax efter att Yahoo presenterade en svagare kvartalsrapport än vad marknaden förväntade sig kanske är det därför vi ser detta ?

Vi kommer kontakta alla våra kunder fortlöpande när deras redan uppladdade pengar börjar ta slut och fråga om de verkligen vill fortsätta med Yahoo i deras nuvarande form och om dem vill det så bör de ha ett statistikprogram med klara mätbara mål så att de/vi kan jämföra värdet med andra leverantörer.

Sen kan man ju bara undra hur Yahoo:s serriösa samarbetspartners ex MSN och för all del Schibstedts nya sökmotor Sesam ser på detta då ju de också kommer att förknippas med detta.

Mvh
FinnMera
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-12, 11:18 #23
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 332
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 332
Vi har råkat ut för samma sak. Plötsligt ökade kostnaderna 5-faldigt, men med samma antal levererade klick som förr, utan att vi gjort några ändringar...

Vidare påstod de att vi skulle ha ett 10-tal inställningar vilka aldrig fanns, trots flera samtal med såväl support och tekniker. Alla våra fakturor var på TYSKA i Euro, och utan möjlighet att få det i något annat språk... Efter ett par veckors jobb så lyckades de iallafall få allt, inklusive vår Admin-sida på engelska... Ett litet framsteg iallafall.

- Är otroligt missnöjd med Yahoo/Overtures service & priser de senaste 6 månaderna. Vi har nu avslutat vårt konto hos dom.


Iom att MS Live är "alive & kicking" nu, så har MS tidigare gått ut med att de helt ska gå ifrån Yahoos system och utveckla ett eget i stil med Adwords, men vid de senaste samtalen med MS+Yahoo så är det ingen som verkar veta något, eller iallafall inte vågar/kan säga någonting?! Finns här någon annan insatt i vad som gäller iom MS nya LIVE?
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-12, 18:11 #24
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Det känns lite som att Yahoo inte kan leverera den mängden trafik som Google kan via sökmotorn och försöker hitta andra väger att skicka trafik för att inte tappa kunder.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-12, 21:22 #25
zuncan zuncan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 17
zuncan zuncan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 17
Tror inte det. Det spelar ju ingen roll hur många besökare dom skickar så länge man som kund räknar hem det. Det handlar snarare om att dom vill kräma ur kunderna så mycket som möjligt.

Det handlar alltså inte om att behålla kunderna utan snarare om fylla deras plånbok så snabbt som möjligt. Och som vi alla vet så går den ju aldrig att fylla tillräckligt.
zuncan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-15, 20:59 #26
zuncan zuncan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 17
zuncan zuncan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 17
Så där ja... Nu såg jag att vi också får in skittrafik från Yahoo. Imorgon blir det att ringa till dom.
zuncan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-17, 18:53 #27
zuncan zuncan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 17
zuncan zuncan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 17
Jag har varit i kontakt med Yahoo Search Marketing angående den trafik som dom levererar från högst oseriösa partnersajter. Jag lägger upp hela den e-mailkonversation jag hade med Ewa Brobäck på YSM i Sverige.

Jag började dock med att ringa till YSM i Sverige och utgav mig för en ny potentiell kund och frågade då lite om deras tjänst. En fråga som jag lade extra vikt vid var om mina sponsrade annonser endast kommer att visas på svenska seriösa sökmotorer och fick då till svars att det naturligtvis var så. För att vara på den säkra sidan bad jag Ewa Brobäck att e-posta en bekräftelse på det och det gjorde hon.

Kopia på det e-mail jag fick från Ewa Brobäck efter det telefonsamtalet:

Citat:
Oct 16 2006

Hej!

Här kommer lite information om Advanced- och Content Match. Hoppas att
denna info funkar för dig
- jag markerade det viktigaste med rött.

Dessutom lovade jag att skriva att när man annonserar hos oss på den
svenska marknaden så kommer
annonserna bara att synas i Sverige. Detta gäller också för våra repektive
samarbetspartners
sidor. Ni kommer bara att synas på ".se".

Lycka till med er annonsering!

Vänliga hälsningar

Ewa Brobäck
Kundtjänst
Yahoo! Search Marketing
Därefter ringde jag upp och lämnade mitt klagomål om att mina sponsrade annonser visas på mycket oseriösa icke-se-domäner. Det var mycket obekvämt märkte jag snabbt. Ewa Brobäck höll då med mig att om det nu är som jag säger så är det ju naturligtvis inte bra. Därefter fick jag lyssna på pausmusik i en kvart för att hon var tvungen att springa iväg och fråga någon chef vad hon skulle ge mig för besked.
När till slut kom tillbaka fick jag svaret att jag skulle e-posta alltihop till henne så att dom i lugn och ro kunde granska det inträffade.

Och det gjorde jag naturligtvis.
Kopia på mitt e-mail till YSM i Sverige:

Citat:
Hej,

Skickar härmed information gällande tvivelaktig trafik som vi diskuterade per telefon med Eva Brobäck på svenska kontoret för Yahoo Search Marketing.

Jag gick igenom trafikloggen igår efter att ha fått indikationer på att en del av den trafik som ni levererar inte är den som lovats oss. Till min stora besvikelse upptäckte jag då att ni börjat leverera trafik från mycket tvivelaktika
hemsidor som inte kan tolkas som något annat än "spamsidor" i syfte att generera klick utan något som helst krav på kvalité.

Vi hade liknande problem med Overture för drygt ett år sedan, men fick detta ordnat snabbt och med ett gott bemötande. Vi lovades då att våra sponsrade sökträffar fortsättningsvis endast skulle visas på seriösa se-domäner som Altavista och MSN. Därför känns det mycket tråkigt att behöva bekräfta att det börjat ske nu igen.

Oavsett om den trafik som dessa sidor levererar är svensk eller inte så står dessa sidor och dess trafik under all kritik. Jag finner det svårt att tro att dessa sidor håller den standard som Yahoo Search Marketing vill förknippas med.

Skulle detta fortgå har jag svårt att se att vi kan förbli kund hos er. Frågan vi ställer oss nu är hur stora kostnader den här "skräptrafiken" genererat för oss. Vi ser därför helst att ni granskar och redovisar all den trafik som vi köpt av er
och som kommer från icke-se-domäner sedan 6-8 månader bakåt i tiden för att se hur stora kostnader dessa sidor skapat. Vi vill därefter att dessa kostnader tillgodoges oss på vårt kundkonto. Vi vill naturligtvis även att trafik
från dessa "spamsidor" omgående upphör.

Jag hoppas och tror att ni förhåller er till detta på samma sätt som vi gör.

Här följer även
några exempel på "spamsidor" jag upptäckte att ni skickar trafik ifrån:

http://celeb.sex-n-erotica.com
http://www.searchadv.com
http://rpnvale.com
http://www.mpspace.net
http://www.alltheweb.com
http://aptuk-online.org
http://offloaded.org
http://weatherford-ok.org
http://baltsearch.org

När ni granskat detta vill jag att ni kontaktar mig och redovisar vad ni kommit fram till. Förhoppningsvis kan vi då fortsätta som nöjd kund till er.
Till svar fick jag då en dag senare:
Citat:
17 oktober 2006

Hej!

Vi har granskat de url:er som du bedömer som ?oseriös trafik? och har
följande kommentar:

De url:er som du hänvisar till som spamsidor är våra samarbetspartners och
i vissa fall också sökmotorer, t ex www.alltheweb.com. Samtliga partners
genomgår ständig kvalitetskontroll och revision av oss, samma krav på
kvalitet ställs på alla av dessa.

När du som annonsör bjuder på ett sökord förväntar vi oss att du också
accepterar att din budgivning även täcker klick från alla våra
samarbetspartners och vi kan inte hindra att dina sökord visas genom våra
domänpartners.

Vi vet att avkastningen från ett visst sökord kan variera från tid till
tid. Vi vet också att annonsörernas erbjudanden, konkurrenternas kampanjer
samt var annonserna visas också varierar från en dag till en annan. Detta
förklarar variationer i trafik till samt försäljningen på din hemsida.

Sammanfattningsvis ? en partnerimplementation betraktas som en sponsrad
sökträff om den möter följande kriterier:

- De visade sökträffarna är mappade till en specifik sökterm
- Användaren får omedelbart resultat som svar på deras klick
- Minst två klick krävs innan den aktuella hemsidan visas
- länk som visas i relation till dessa två klick inte är missledande ?
användaren har en klar uppfattning om vart deras klick kommer att leda dem


Vänliga hälsningar

Ewa Brobäck
Kundtjänst
Yahoo! Search Marketing
Ja, som ni ser vill dom inte medge eller erkänna att detta är fel och för att inte säga riktigt fult gjort. Jag var absolut inte förvånad över svaret. Jag måste bara även citera Ewa Brobäck än en gång.

Citat:
Samtliga partners genomgår ständig kvalitetskontroll och revision av oss, samma krav på kvalitet ställs på alla av dessa.
Mitt svar till detta är:
Är t.ex. www.gaypicturefree.com en svensk seriös söktjänst? - Inte om ni frågar mig. Inte heller är det en .se-domän.
Det säger väl en hel del om bullshitfaktorn hos deras kvalitétskontroll. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om de är dom själva som står bakom dessa tvivelaktiga partnersidor - diplomatiskt uttryckt.

Det är faktiskt lite svårt att få det att sjunka in att ett så omtalat och för många respekterat företag som Yahoo gör något sådant här. Påminner mer om den lokala pizzabagaren som ger för lite i växel...

Hoppas att detta uppmärksammas och görs det till en stor nyhet - som det faktiskt förtjänar att bli.
zuncan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-17, 21:21 #28
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Yahoo har väl ungefär samma seriositetsfaktor som nyheterna på TV3....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-17, 21:58 #29
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Oct 17 2006, 21:21
Yahoo har väl ungefär samma seriositetsfaktor som nyheterna på TV3....
jag skulle snarare jämföra yahoo med en ding ding värld. tv3 är nästan seriösa i sammanhanget.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017