Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


GNT idag ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-15, 00:49 #1
nukems avatar
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 196
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
nukems avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 196
Någon gång i slutet av 2006 tror jag att jag fick idén om att skapa och driva min egen webshop. Valet stod då mellan Gandalf och GNT. Jag analyserade marknaden och insåg att GNT var störst, hade dom intergreringsmöjligheterna jag krävde.

Då jag bara vilja sälja via internet. Inte ha något lager eller lokal. Slippa support. Slippa röra varorna. Däremot skulle jag själv få ta hand om alla fakturorna (som jag inte förstår varför dom inte också har en tjänst för), men ja tänkte de går alltid och programmera nått script för att underlätta det där.

I april 2007 tecknade jag avtal med min nya sammarbetspartner: GNT
Kopplade en bankgaranti till dom. Testade deras webshop som följde med, som man hyrde utav dom för en viss summa varje månad. Insåg ganska snabbt att detta inte dög till någonting mer än at förvirra kunder som inte fanns än. Ordnade därför massa tjänster jag ville ha från dom med XML gränssnitt osv. Intervall-överföring av Textfil: Varje dag skicka dom upp o skrev över en textfil på min FTP med ett konto med speciella rättigheter och skrev över det gamla.

Jag hade byggt script som läset av textfilen för viss data och ett omfattande script som läset av deras svårarbetade ( långsamma och helt för stora ) XML system och tryckte in det i min databas. Jag hade nu Hela GNTs produktlista helt färsk dygnet runt. Kom där något nytt, så hämtade mitt script det och genererade sidan och kopplingarna. Tanken var att generera statiska html sidor med ett långt intervall. Bara bygga om dom om något uppdaterats på en enskild produkt, allt var smart byggt och väldigt genomtänkt. Jag var i slutet av projektet och hade precis ordnat en kille jag betyalde för att göra version 1.00 av ett grafiskt gränssnitt till sidan. Jag hade även ett programeringsjobb kvar med att scripta hur jag skulle hantera ordrarna via deras XML system.

En kort tid därefter så blev jag fast anställd på ett företag och hade mindre tid att sköta Webshoppen ( Som inte riktigt var en 100% färdig webshop ).

Jag försökte kommunicera med GNT om deras höga priser.
Försökte vägleda dom angående deras långsamma och väldigt ostabila XML gränssnitt. (Förstår inte hur dom kan låta sina klienter lägga ordrar via det. Timeout efter ingen tid alls. Klarar bara en fråga åt gången. Fick alltid göra flera kontroller vad som hade hänt med frågan innan.) Försenade fakturor man fick ringa o tjata efter. Dålig och extremt långsam support.

Vad jag idag undrar är om dom har förbättrats ?

Är det någon här som har en webshop med denna modellen ? Utan lager/lokal. Bara säljer via deras system ?

Fått det till att fungera ?

Lyckats använda deras XML gränssnitt ?

Lyckats förhandla till sig marknadskraftiga priser ?

Tycker att dom sköter sig ?

Har allt arbetete av projektet kvar med ensamrätt.
nukem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-15, 22:55 #2
nukems avatar
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 196
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
nukems avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 196
Ingen som lyckats sammarbeta med GNT på något sätt ?

Hur kan dom då vara skandinaviens största dator-hårdvaru-leverantörer ? hehe
nukem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-17, 03:44 #3
nukems avatar
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 196
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
nukems avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 196
Det var väl det jag misstänkte =)
nukem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-17, 10:18 #4
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 103
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 103
Jobbade en del med GNT för några år sen, visserligen inte på det vis som du, men iaf som leverantör. Tveksamt om dom nånsin varit störst på nånting.
För ungefär 1,5 år sen tappade dom avsevärt då dom inte fick några bra avtal med t. ex HP varpå de blev väldigt dyra, jämfört med Scribona eller Techdata som då var var för sig.
Sortimentet var dessutom lite blekt.

Ett tag var dom billiga och dessutom bra på att leverera i tid (fattas bara med den dyra frakt dom hade), men som sagt, det var ett bra tag sen.
Bjarne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-17, 22:32 #5
nukems avatar
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 196
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
nukems avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 196
okay. Intressant fakta... hade ni butik och hela köret eller ? eller grosistlager ?
nukem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017