Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Värdera community

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-07, 13:34 #1
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Började fundera på det här igår, och det har bitit sig fast rejält.

Hur värderar man en gratistjänst?

Tänk en community, som funnits ett ett par år, där tjänsterna är gratis.

Jag har inget problem med att värdera en affärsidé eller en webbshopp, men hur gör man med en community?

Det finns ju ett värde i och med att det finns användare av tjänsten, men gratis är gott just för att det är gratis. Det är lätt att vara otrogen om man inte betalar för det så att säga...

Tittar man på vad communityies sålts för tidigare och dividerar med antalet användare/sidvisningar etc?

Någon som har några generella ideér?

Jag har kollat runt i forumet efter tidigare diskussioner, men vare sig jag eller sökfunktionen hittar något som är användbart. Har ämnet varit uppe tidigare så får ni gärna länka till de trådarna.

/Mattias
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-07, 13:35 #2
Blackexs avatar
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 238
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem
Blackexs avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 238
Finns det några intäkter? Annonser exempelvis?
Blackex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-07, 14:07 #3
ContestWizard ContestWizard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 52
ContestWizard ContestWizard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 52
Det beror väldigt mycket på vilket område det är inriktat på. Ett mindre men mer nischat forum är troligtvis mycket mer värt en ett större allämänt. Kom gärna med något exempel, verkligt eller fiktivt.

Vad är det för typ av gratistjänster?
ContestWizard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-07, 16:45 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Gratissiter har normalt ganska lågt värde. Om du exempelvis har 3000 användare när tjänsten är helt gratis så kommer den att minska med minst 2000 om du tar 200 kr/år i medlemsavgift.

Reklamvärde kan finnas i en gratistjänst men då måste siten vara ganska nishad så att en annons verkligen får en tydlig målgrupp. Att bara ha mång abesökare är ganska värdelöst, det enda detför med sig ärtat du får lägga ned en massa supporttid=kostnader och dessutomkostar det att hålla siten uppe.

Ett bra tips är att verkligen värdera din egen tid till pengar.

Om du är egenföretagare & webbdesigner så ska du ha minst 20000 kr i månadslön om du bor i Stockholmsområdet. Då beräknar du din egen tids värde så här:

Produktionstid per år: 1200 timmar
Fasta kostnader utöver lön/år: 150000 kr
Lagstadgade arbetsgivaravgifter: 32,28%
Avtalspension: 16,90% av bruttolönen
Totala lönebikostnader ca 50% av bruttolönen.
Att man räknar 12,2 månader per år beror på semesterlönelagen.

(20000*1,5*12,2)/1200=>305 kr=lönekostnad per timme

Till detta kommer fasta kostnader med 150000/år dvs 125 kr/timme (150000/1200).

Då är vi uppe i 430 kr/timme.

Till detta kommer marknadsföringskostnad med mellan 20-40% av priset mot kund.

Inklusive marknadsföringskostnad (40%) så får du ihop en självkostnad på (430/(1-20%)=>537,50 SEK/tim.

Dessutomn ska företaget tjäna pengar dvs gå med vinst (15-20% efter skatt dvs 21-28% före skatt). Vissa kunder betalar inte (kreditförluuster 8% av omsättningen).

Din egen tid blir slutligen värd: 430/(1-(20%+7%))=>430/0,73=>589 SEK/Tim.
Din egen tid blir slutligen värd: 430/(1-(20%+21%))=>430/0,59=>729 SEK/Tim.

589-729 SEK/tim är vad man som webbdesigner måste ta betalt om man ör seriös. Ligger man under det så har man ingen lönsamhet i bolaget eller så bedriver man inte verksamheten på marknadsmässiga villkor utan man håller liv i bolaget på konstlad väg.

Med ett timpris på 589 SEK så gör man en vinst efter skatt på 29,45 SEK per timme dvs 5% av omsättningen, vilket väl får anses vara ett absolut minimum.

Med ett timpris på 729 SEK så gör man en vinst efter skatt på 109,35 SEK per timme dvs 15% av omsättningen, vilket väl får anses vara ett sunt värde.


Vilket värde du väljer på din egen tid är mer upp till dig men jag anser att man inte är seriös om man lägger sig på mindre än 589 SEK/timme för ovan exempel. Annars kan man ju ta anställning i ett vanligt företag och slippa allt ansvar som egenföretagare.

Nog om denna utläggning om självkostnader men om vi nu återgår till den ursprungliga frågan så kan vi lungt anta att man tvingas spendera minst 100 timmar per år per webbsite, det betyder att siten kostar 100*589 SEK dvs 58900 SEK per år i förlorade intäkter. Allt räknat exklusive moms. Jag brukar dock avrunda till ca 600 SEK för egen del. I vanliga större företag så brukar de flesta ligga runt 700-750 SEK/tim för IT-personal och ca 600-675 för vanlig kontorspersonal när de beräknar projektkostnader.

Om du räknar med 600 SEK/tim så ligger du lågt men ändå ganska realistiskt.


Då kommer vi till själva "slutklämmen" hur värderar man en "gratis community", jag skulle kunna tänka mig att du värderar den i olika "steg":

1 - Den arbetstid som du lägger ned på att underhålla siten ex 100 timmar per år
2 - Maskinkostnader och programvaror samt under leverantörskostnader exempelvis 20 000 SEK/år
3 - investering i utveckling av sitens programvara: 500 timmar á 600 SEK=>300 000 SEK.

Investeringen sjunker i värde med ca 30-50% per år när det gäller egenutvecklad mjukvara så där har du en lite uppställning att fundera över. Du får väl uppskatta hur mycket tid du själv lagt ned på siten och multiplicera med 600 SEK/tim så du får betalt för ditt jobb.

Slutligaen så är dina kostnader för att starta och driva tjänste ointressant för en köpare.

En köpare vill veta vad de kan tjäna på siten inom 3 år det är ungefär vad de kan vara beredda att betala. Om du vill ha ett bra pris måste du nog hitta en modell där det finns möjliga annons- resp medlemsintäkter att hämta motsvarande det du vill ha betalt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-08, 10:18 #5
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Det var snabba och kvalitativa svar. Är helt inne på ditt resonemang ConnyWest.
Jag räknade med att 10% skulle vara intresserade av betalmedlemsskap. Kommer behålla gratismedlemsskapet, men utveckla funktionalitet så att betalmedlemsskapet blir värt extra mycket.

Tolkade din text som om det vore jag som utvecklat communityn. Så är det inte. Jag sitter i den positionen att andra utvecklat som ett hobbyprojekt och inte har tid/kraft/kunskap att ta projektet vidare, och där kommer jag in.

I det här fallet är det en community som har en tydlig nisch och som inte har några intäkter idag. Värdet idag ligger väl i varumärket, men det är just det hur mycket ett varumärke är värt när det är en gratistjänst.

Jag kan gå in och affärsutveckla projektet, och i slutändan (när det finns intäkter till siten) då betala en övertagandesumma baserat p´å vad siten var värd när jag gick in i projektet. Det finns en väldigt tydlig symbios här. Siten är värd en fiktiv summa av 1 idag. Om jag gör det som vi planerar så kommer suten vara värd mångdubbelt av 1 inom en tidsperiod.

Men det man kan diskutera är just värdet av 1 idag, för det behöver bestämmas för att man sedan skall kunna betala det när värdet av 1 ökat och det finns intäkter.

Det finns inga annonser idag, en värderingstanke jag hade var att börja med annonser och sedan mäta annonsförsäljningen om 6 månader., Detta är ju en form av värde (fast iofs även ett värde på hur bra annonsförsäljarna arbetar )

Min tanke var att sätta upp ett AB där de som utvecklat siten får delägarskap (säg 20%) samt att vi bestämmer en summa som siten var värd. Denna summa betalas sedan av med ett minimibelopp tills dess att "skulden" är reglerad. Väljer man att betala av "skulden" på en gång går även det att göra, de har de bara kvar ett delägarskap i bolaget.

Eller finns det någon bättre modell? Det är inte aktuellt att köpa loss siten direkt, fast det vore det enklaste
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-09, 21:06 #6
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Dessutomn ska företaget tjäna pengar dvs gå med vinst (15-20% efter skatt dvs 21-28% före skatt).
Varför?
Om man driver företaget själv finns det inget behov av att gå med vinst om man har så att man täcker omkostnaderna och lön.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-10, 11:43 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Bra uträkning. Det är svårt att tjäna pengar som egenföretagare i Sverige. Tyvärr.

Men jag undrar vad en webbdesigner har för fasta kostnader på 150.000kr? Det låter i mina öron otroligt högt för en egenföretagare som förmodligen jobbar hemma.
Marknadsföringskostnader på 20-40 % låter också högt tycker jag. Som webbdesigner får du ofta nya jobb genom gamla jobb - dvs genom rekommendationer.
Gör man en enkel kreditupplysning (kostar ca 3kr) på kunden innan man tackar ja till ett jobb så kan du även få ner kreditförlusterna till ca 2 %.
Och som vco-systems skrev - Varför måste ett företag gå med vinst?

Så även om det är helt korrekta uträkningar du gör, så är företaget i ditt exempel illa skött med på tok för höga omkostnader.

Ang värdet på ett gratis community så beror det som sagt på vad man kan tänkas tjäna på det i framtiden. Har man inga egna idéer på intäkter så kan man ha tur och hitta en köpare med lite bättre fantasi (eller orealistiska planer). Men försök komma på hur man skulle kunna tjäna pengar på det, då kommer det gå lättare att sälja för en bra peng. Det tar trots allt ganska mycket tid att utveckla en sådan tjänst. Så surfa runt på andra communities i några timmar och titta på hur de tar betalt. Att tvinga alla att betala en medlemsavgift tror jag inte funkar (då lämnar folk istället). Men du kan säkert ta ut en avgift för ett "guld-konto" eller liknande.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-10, 13:11 #8
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Min tanke var att man skulle bestämma att reklamintäkterna under en 6 månadersperiod 6 månader efter det att man infört reklam skulle ligga till grund för värderingen.

Utvecklingstiden tycker jag är hyfsat försumbar. Vem som helst kan lägga lite pengar eller tid på att utveckla lite funktioner och lägga det under ett intressant domännamn. Det som är värt något är i mina ögon trafiken, dvs hur många inloggningar man har och hur mycket postningar man har i forumen. Det är svårt att skapa och kostar mycket i marknadsföring.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017