Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


DNS-Hosting med ÅÄÖ

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-25, 21:00 #1
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
Hej Hej.

Fick en förfrågan om att hosta (med webb, dns samt epost) en .nu-domän som innehåller ä.
Jag är en "van" hostare, har i många år sysslat med DNS i Linux, i princip endast med bind/named.
Dock så har jag aldrig stött på att hosta domäner med svenska tecken i.

Någon som vet hur man praktist taget går tillväga för att lägga upp en zon i named för en domän
med ä i? (En länk till information om detta går såklart bra).

Självfallet kör jag Apache, i serien 1.3. Hur konfigureras denna för att hantera en domän med
ä i?

Sedan undrar jag när det gäller eposten, funkar det med svenska tecken?
Om det inte funkar, vad blir epostadressen då?

-martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 02:04 #2
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Det skiljer lite mellan nu-domäner och se-domäner med åäö.

Nu-domänerna är inte "äkta" domäner. De går till så att om du har en nu-domän, tex cyklar.nu så kan du köpa till en nu-domän med åäö, tex cykelhjälmar.nu.
Domänen cykelhjälmar.nu kommer då att peka till http://www.cyklar.nu/ via en frame. Man behöver alltså inte lägga in cykelhjälmar.nu i DNS och det finns inget mailstöd.
(rätta mig om jag har fel, var ett tag sen jag behövde kolla hur det var med åäö i nu-domäner).

Passar på att berätta lite om se-domäner med åäö också. Domänen räkor.se heter egentligen xn--rkor-loa.se som "vanligt" domännamn. På Nic-Se finns script för att omvandla domännamnen. Ska man lägga upp räkor.se i servern så anger man xn--rkor-loa.se i DNS och servern som en vanlig domän. Sedan är det webläsaren/e-postprogrammet som sköter själva omvandlingen.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 19:54 #3
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by foks@Nov 26 2003, 00:04
Det skiljer lite mellan nu-domäner och se-domäner med åäö.

Nu-domänerna är inte "äkta" domäner. De går till så att om du har en nu-domän, tex cyklar.nu så kan du köpa till en nu-domän med åäö, tex cykelhjälmar.nu.
Domänen cykelhjälmar.nu kommer då att peka till http://www.cyklar.nu/ via en frame. Man behöver alltså inte lägga in cykelhjälmar.nu i DNS och det finns inget mailstöd.
(rätta mig om jag har fel, var ett tag sen jag behövde kolla hur det var med åäö i nu-domäner).

Passar på att berätta lite om se-domäner med åäö också. Domänen räkor.se heter egentligen xn--rkor-loa.se som "vanligt" domännamn. På Nic-Se finns script för att omvandla domännamnen. Ska man lägga upp räkor.se i servern så anger man xn--rkor-loa.se i DNS och servern som en vanlig domän. Sedan är det webläsaren/e-postprogrammet som sköter själva omvandlingen.
kanske lite off topic. men hur var det egentligen om man explicit skulle sökt domännamnet "xn--rkor-loa.se" innan NIC-SE officiellt öppnat för ÅÄÖ-registreringar? funkade det? någon som har koll?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 22:30 #4
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 26 2003, 17:54
kanske lite off topic. men hur var det egentligen om man explicit skulle sökt domännamnet "xn--rkor-loa.se" innan NIC-SE officiellt öppnat för ÅÄÖ-registreringar? funkade det? någon som har koll?
Utdrag ur NIC-SE:s allmänna villkor:
"Av tekniska skäl är det inte möjligt att registrera ett klassiskt domännamn som inleds med två bokstäver följt av två bindestreck."
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-27, 01:34 #5
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
Citat:
Originally posted by foks@Nov 26 2003, 00:04
Det skiljer lite mellan nu-domäner och se-domäner med åäö.

Nu-domänerna är inte "äkta" domäner. De går till så att om du har en nu-domän, tex cyklar.nu så kan du köpa till en nu-domän med åäö, tex cykelhjälmar.nu.
Domänen cykelhjälmar.nu kommer då att peka till http://www.cyklar.nu/ via en frame. Man behöver alltså inte lägga in cykelhjälmar.nu i DNS och det finns inget mailstöd.
(rätta mig om jag har fel, var ett tag sen jag behövde kolla hur det var med åäö i nu-domäner).

Passar på att berätta lite om se-domäner med åäö också. Domänen räkor.se heter egentligen xn--rkor-loa.se som "vanligt" domännamn. På Nic-Se finns script för att omvandla domännamnen. Ska man lägga upp räkor.se i servern så anger man xn--rkor-loa.se i DNS och servern som en vanlig domän. Sedan är det webläsaren/e-postprogrammet som sköter själva omvandlingen.
TJenix.. sorry, du svarade nästan tvärtom vad jag ville. ) Jag är ute efter hur man praktist konfigurerar bind för domänen, då det finns lite information om det.. inte hittat något iallafall. Med .nu och .se så är det möjligt att själva DNS-hosta en domän med åäö i, sedan är det andra koder som skall in i httpd.conf för apache. Att det inte funkar för epost har jag kommit underfund med..

Hälsningar martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-27, 02:10 #6
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av wiseguy
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
kanske lite off topic. men hur var det egentligen om man explicit skulle sökt domännamnet "xn--rkor-loa.se" innan NIC-SE officiellt öppnat för ÅÄÖ-registreringar? funkade det? någon som har koll?
Utdrag ur NIC-SE:s allmänna villkor:
"Av tekniska skäl är det inte möjligt att registrera ett klassiskt domännamn som inleds med två bokstäver följt av två bindestreck."
jo, frågan är ju bara om just den där delen av villkoren tillkommit nu i efterhand när det är möjligt att registrera domäner med åäö? men den har nog antagligen funnits där ett tag.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017