Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Är Sweseek en falsk sökmotor?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-25, 17:33 #1
dapeel dapeel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 4
dapeel dapeel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 4
Jag håller på och lär mig hur det funkar med SEO för att se om det är något för företaget jag arbetar på. Idag talade jag med en säljare från SEO.se och han framhöll sweseek.com som främsta argumentet för att vi skulle hamna högt på Google. Men vad jag kan fatta så är sweseek en falsk sökmotor och något som man skall akta sig för enligt Google (www.google.com/webmasters/seo.html)?

Nu har jag säkert missuppfattat en del saker, men var snälla och ha överseende med det då jag är nybörjare i ämnet.

/Johan
dapeel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-25, 19:47 #2
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Nejdå, Sweseek är inte någon falsk sökmotor som du behöver se upp med. Fast jag skulle snarare kalla det länkkatalog än sökmotor, ungefär som dmoz.org och yahoo.com är.
Det kan också vara bra att veta att det är samma företag (Tjörndesign) som står bakom både seo.se och sweseek.com.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-25, 20:06 #3
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
sweseek.com är väl mer en katalog än en sökmotor måste jag säga. Jag tror säljaren från SEO.se ville få dig att förstå att om du köper SEO från dem kommer du få bra länkar på sweseek.com vilket gör att du rankar högre i sökresultaten på Google. Tror det var det han menade. Om du inte kanske visste det så rankar man högre på de stora sökmotorerna om man har många och bra länkar till sidan.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-26, 12:39 #4
dapeel dapeel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 4
dapeel dapeel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 4
Så det innebär att om när vi slutar att betala för tjänsten så försvinner vi från katalogen, vilket är fair. Skall man be om garantier för att SEO inte hjälper konkurrerande bolag på samma länkningar en tid efter det att man (om) man slutat med deras tjänst så att länkningen inte går till en konkurrent dagen efter?
dapeel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-26, 13:29 #5
xcalibers avatar
xcaliber xcaliber är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 70
xcaliber xcaliber är inte uppkopplad
Medlem
xcalibers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 70
Citat:
Originally posted by dapeel@Oct 26 2005, 12:39
Så det innebär att om när vi slutar att betala för tjänsten så försvinner vi från katalogen, vilket är fair. Skall man be om garantier för att SEO inte hjälper konkurrerande bolag på samma länkningar en tid efter det att man (om) man slutat med deras tjänst så att länkningen inte går till en konkurrent dagen efter?
Hej,

Tror inte att ni försvinner från katalogen. Snarare så kommer de att sluta med sin positionering av er hemsida, vilket är ett normalt förfarande (ifall du väljer att ej längre vara kund).

Ett annat vanligt förfarande är också att SEO-företag tar in ett visst antal företag som kunder inom samma bransch. Antalet företag inom samma bransch varierar beroende på SEO-företag.

Det känns inte "etiskt" rätt att dagen efter söka upp en av era konkurrenter. Dock kan detta vara en fråga om "exklusivitet"....

/XC h34r:
xcaliber är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-26, 14:36 #6
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Hej Johan.
Varför tar du inte upp denna fråga när du nu pratat med oss 2 gånger i telefon ?.
Ring du oss igen så skall vi svara dig.
Av förklarliga skäl tar vi inte upp det här publikt
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-26, 14:54 #7
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av xcaliber
Citat:
Ursprungligen postat av dapeel
Så det innebär att om när vi slutar att betala för tjänsten så försvinner vi från katalogen, vilket är fair. Skall man be om garantier för att SEO inte hjälper konkurrerande bolag på samma länkningar en tid efter det att man (om) man slutat med deras tjänst så att länkningen inte går till en konkurrent dagen efter?
Hej,
Tror inte att ni försvinner från katalogen. Snarare så kommer de att sluta med sin positionering av er hemsida, vilket är ett normalt förfarande (ifall du väljer att ej längre vara kund).
Problemet med att anlita sökmotoroptimeringsföretag är att man ofta blir helt beroende av deras tjänster. Detta just av den anledningen att om man slutar betala så tas man bort från diverse länkfarmningssidor och då rasar man lätt från sökmotorerna. Inte sagt att så är fallet med just sweseek, men det är ju också bara en av "åtgärderna" som används.

Vanligtvis binder man alltså, av ovan nämnda anledning, upp sig till att fortsätta betala löpande kostnader till SEO-företagen, vilket är precis vad de vill(?). Det är ju inte direkt så att sökmotoroptimeringsföretagen lämnar kvar länkar de har direkt kontroll över, till din sajt om du säger upp samarbetet. Om så skulle vara fallet finns ju ~ingen anledning att fortsätta betala en återkommande kostnad.

Kortsiktigt kan det vara bra att anlita ett sökmotoroptimeringsföretag just eftersom de sitter på stora resurser att hamna högt i sökmotorerna vilket snabbar på processen med placeringen. Man bör ju dock ha klart för sig vad det innebär i framtiden med eventuellt höjda avgifter eller t.ex. avslutande av samarbetet och liknande.

Långsiktigt är det bättre att jobba med sökmotoroptimeringen själv och bygga upp egna länkbyten och marknadsföra sin sajt så folk själva länkar. Sammantaget skulle jag säga att det är bättre att "sprida sina risker" än att vara beroende av en enda aktör.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-26, 15:02 #8
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by TjörnDesign@Oct 26 2005, 14:36
Hej Johan.
Varför tar du inte upp denna fråga när du nu pratat med oss 2 gånger i telefon ?.
Ring du oss igen så skall vi svara dig.
Av förklarliga skäl tar vi inte upp det här publikt
Jag förstår inte detta hemlighetsmakeri. Det ger bara intryck av att ni har saker att dölja eller inte vågar stå för era uttalanden. Ni avskräcker ju era potentiella kunder.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-26, 15:17 #9
dapeel dapeel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 4
dapeel dapeel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 4
Hej Hans
Jag vill av förklarliga skäl ta upp det med er, men det är väl inte fel att söka andras åsikter och synpunkter? Att söka information från andra ställen än endast förlita mig på en försäljares syn på saken, ger mig ingen grund att ta ställning (till i det här fallet SEO) och inte tillräcklig grund för att få tillräcklig kunskap i ämnet för att kunna ta ställning. Alltså är min dialog med er säljare separat från den kunskap jag försöker (och lyckas med) att inhämta här. Jag tycker att detta verkar vara ett bra forum och hoppas att jag framöver kan tillföra mer än frågor.
dapeel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-26, 15:48 #10
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
[quote]Originally posted by Marcus@Oct 26 2005, 14:54
Citat:
Ursprungligen postat av xcaliber,Oct 26 2005, 13:29
Kortsiktigt kan det vara bra att anlita ett sökmotoroptimeringsföretag just eftersom de sitter på stora resurser att hamna högt i sökmotorerna vilket snabbar på processen med placeringen. Man bör ju dock ha klart för sig vad det innebär i framtiden med eventuellt höjda avgifter eller t.ex. avslutande av samarbetet och liknande.

Långsiktigt är det bättre att jobba med sökmotoroptimeringen själv och bygga upp egna länkbyten och marknadsföra sin sajt så folk själva länkar. Sammantaget skulle jag säga att det är bättre att "sprida sina risker" än att vara beroende av en enda aktör.
Jag skulle säga att de flesta företag tjänar mer på att koncentrera sig på sin kärnverksamhet istället. Eller som ett tredje alternativ ta in kompetent personal inhouse.
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017