Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


hur gör SEO företag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-10-14, 16:47 #1
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
Standard hur gör SEO företag?

Hej,,

ibland se man annonser som liknar "Vi optimerar 10 ord med garanti om förstasidan! 2995 kr per månad"...

Då undrar jag hur de praktiskt gör att att man ska hamna på första sidan på utvalda sökord?
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-15, 09:51 #2
wingen wingen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 126
wingen wingen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 126
Oftast luras vanliga människor av dessa annonser eftersom dessa företag rankar upp ord som t.ex "billiga slipsar i norrköping" eller "bra slipsbutik i norrköping". Lätt att ranka på och låter bra för den som inte är insatt. Dock har ju dessa fraser ingen sökvolym vilket gör att de inte heller tjänar något på att ranka på dessa fraser.

Edit: Länkar är vad man använder för att få siter att ranka på dessa ord btw..
wingen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-15, 09:56 #3
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av wingen Visa inlägg
Oftast luras vanliga människor av dessa annonser eftersom dessa företag rankar upp ord som t.ex "billiga slipsar i norrköping" eller "bra slipsbutik i norrköping". Lätt att ranka på och låter bra för den som inte är insatt. Dock har ju dessa fraser ingen sökvolym vilket gör att de inte heller tjänar något på att ranka på dessa fraser.

Edit: Länkar är vad man använder för att få siter att ranka på dessa ord btw..
ok då förstår jag... och en följdfråga.
säg att min sida säljer godis på nätet men heter "hubbabubba.se".
Aftonbladet som rankar högt skriver en artikel om min sida...

hur hjälper det min sida som faktiskt heter hubbabubba att hamna högre upp på sökordet "godis"?
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-15, 10:03 #4
wingen wingen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 126
wingen wingen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av naak2803 Visa inlägg
ok då förstår jag... och en följdfråga.
säg att min sida säljer godis på nätet men heter "hubbabubba.se".
Aftonbladet som rankar högt skriver en artikel om min sida...

hur hjälper det min sida som faktiskt heter hubbabubba att hamna högre upp på sökordet "godis"?
Om aftonbladet skapar en rak länk till din sida ser google det som en "röst" på din site och kommer antagligen att ranka den högre (det är så länkar funkar). Innehåller ankartexten i länken (det klickbara) ordet "godis" så hjälper det dig ännu mer att ranka på just "godis".
wingen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-15, 10:14 #5
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av wingen Visa inlägg
Om aftonbladet skapar en rak länk till din sida ser google det som en "röst" på din site och kommer antagligen att ranka den högre (det är så länkar funkar). Innehåller ankartexten i länken (det klickbara) ordet "godis" så hjälper det dig ännu mer att ranka på just "godis".
vad är skillnaden mellan en rak och en orak länk?
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-15, 10:28 #6
wingen wingen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 126
wingen wingen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 126
Man kan lägga till ett värde kallat "nofollow" på länkar om man vill :
<a href="http://www.example.com/" rel="nofollow">Ankartext</a>

Taget från wikipedia:
"Söktjänsterna avgör själva hur de skall reagera på nofollow. Enligt vad de själva säger, förhindrar Google och Yahoo! att nofollow-länkar ökar målsidornas popularitet."
wingen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-16, 09:25 #7
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av naak2803 Visa inlägg
Hej,,

ibland se man annonser som liknar "Vi optimerar 10 ord med garanti om förstasidan! 2995 kr per månad"...

Då undrar jag hur de praktiskt gör att att man ska hamna på första sidan på utvalda sökord?
Att erbjuda "fler" sökord låter bra, men precis som någon redan skrivit så är det (ofta) en bluff. Om du har en godisbutik kommer de ranka upp den på typ "godisbutik i östra skåne" och sådana sökord, där det inte finns någon konkurrens alls, istället för att satsa på sökord som säljer (jag har inte kollat, men skulle tippa på att "godis på nätet", "köpa godis", "godisbutik online" skulle kunna vara bra sökord).

Om man inte kan något om SEO låter 10 sökord på förstasidan för 2995 kr bra, men egentligen ger det inget än en snygg rapport.

Jag själv arbetar med flera kunder, en kund jobbar vi med totalt kanske 50-70 sökord varav 10-20 intensivt - det är ett segment med väldigt många olika sökningar med låg volym. Med en annan kund jobbar vi enbart med två sökord, eftersom det bara är de sökorden som har någon nämnvärd trafik.

Visst kanske jag skulle kunna försöka lura kunden och jobba med ett par extrasökord med typ 10 sökningar i hopp om att ta mer betalt, men jag föredrar att jobba långsiktigt och i längden tjänar man inget på att luras.

Om du ska köpa in SEO-hjälp rekommenderar jag att du gör något av följande innan du kontaktar dem:

1) Själv lär dig göra en nyckelordsanalys, kolla sökvolym etc på relevanta sökord för att få en ungefärlig uppfattning om deras erbjudande. Så att du kan se om du får in offerter där du betalar för obskyra sökord utan finansiell nytta.

2) Beställer en nyckelordsanalys av en extern aktör.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017