Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


tips på cloudleverantör

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-02, 08:44 #1
ol.micke ol.micke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 48
ol.micke ol.micke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 48
Standard tips på cloudleverantör

Vi har nu kört med Ipeer nästan ett år och är rätt besvikna på deras upptid. Det har vid flera tillfällen legat nere flera timmar så halva eller hela dagen försvunnit. Och droppen kom med dagens problem som fortfarande inte är löst.

Då vi erbjuder en tjänst till våra kunder som är väldigt känslig för nertid dagtid är detta viktigt.

Vi växer även ordentligt så det är viktigt att kunna skala ypp enkelt. Och än så länge handlar det om svenska kunder.

Har ni några tips, eller måste vi ha 2 leverantörer och spegla allt själv?
ol.micke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-02, 08:54 #2
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Räcker nog med en leverantör men bra om man har datacenter flera orter. Kolla Glesys. Vi kör dem och haft 100% upptid senaste året. De är väldigt prisvärda då backup ingår i deras pris.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-02, 09:10 #3
laststorys avatar
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
laststorys avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
Använt Citycloud ett tag nu ingen nertid alls och inga problem heller från deras sida.
laststory är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-02, 10:39 #4
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Håller med föregående talare. Både Glesys och Citycloud är prisvärda alternativ som fungerar bra. Stora skillnaden är vilken av deras kontrollpaneler som man vill använda.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-02, 18:15 #5
ol.micke ol.micke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 48
ol.micke ol.micke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 48
Hur är prestandan på de olika leverantörerna då? ngåron som är snabbare än någon annan eller är de väldigt snarlika?
ol.micke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-03, 11:59 #6
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av ol.micke Visa inlägg
Hur är prestandan på de olika leverantörerna då? ngåron som är snabbare än någon annan eller är de väldigt snarlika?
Techworld gjorde ett test förra året som utsåg iPeer som vinnare (generellt sett). Här är summeringen av det testet på Techworld:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.591...a/4/de-ar-bast

Vi summerade prestandabiten i en bloggpost här där de går igenom diskprestanda, bandbredd, latens och lite annat.

https://www.citycloud.se/city-cloud/...ds-stora-test/

AWS har länge haft sämre prestanda men var lite förvånad över hur pass dåligt Azure presterade i testet.

Gott nytt år!
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-03, 17:47 #7
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Techworld gjorde ett test förra året som utsåg iPeer som vinnare (generellt sett). Här är summeringen av det testet på Techworld:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.591...a/4/de-ar-bast

Vi summerade prestandabiten i en bloggpost här där de går igenom diskprestanda, bandbredd, latens och lite annat.

https://www.citycloud.se/city-cloud/...ds-stora-test/

AWS har länge haft sämre prestanda men var lite förvånad över hur pass dåligt Azure presterade i testet.

Gott nytt år!
Detta test ska tas med en stor skopa salt. Vad gäller prestanda så beror det helt på vilken hårdvara du konfigurerar. Jag personligen tycker inte detta test var representativt (prestandamässigt) för _någon_ av leverantörerna i "testet".
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-03, 19:45 #8
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Detta test ska tas med en stor skopa salt. Vad gäller prestanda så beror det helt på vilken hårdvara du konfigurerar. Jag personligen tycker inte detta test var representativt (prestandamässigt) för _någon_ av leverantörerna i "testet".
Tror du har rätt generellt sett. Det är mycket svårt med sådana tester då det finns väldigt många variabler. Dock är det en fingervisning...
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-04, 10:35 #9
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Tror du har rätt generellt sett. Det är mycket svårt med sådana tester då det finns väldigt många variabler. Dock är det en fingervisning...
Fingervisning kanske ja, men jag har personligen använt flera av leverantörerna på "testet" och det var många saker som jag tyckte var helt främmande för flera av leverantörerna. "Testet" skrapade för mycket på ytan. Om man bara skrapar ytan så är testet inte representativt då på vissa områden kanske bara nackdelar hittades som kanske skrämmer bort vissa, utan att veta om alla fördelarna som kanske är exakt det man letar efter.

När man gör tester på denna typ av produkter/tjänster så är det i min värld extremt viktigt att man faktiskt gör ett djupgående test (annars är det bättre att inte göra ett test alls).

Amazon: Här nämns inte alls fördelarna med den virtuella brandväggen och vad den kan göra, bara att den är jobbig administrera. Sen lyfts även att testarna känner sig besvikna på avsaknaden av viss funktionalitet. Själv tycker jag att Amazon har allt du kan tänkas behöva, om du är villig att betala för den.

Glesys: Här nämns inte alls att det finns två plattformar att välja mellan, OpenVZ och VMware (går inte att missa). Båda med sina stora fördelar och nackdelar. Borde åtminstone ha nämnts.

CityCloud: Väldigt ytligt beskrivet. Känner inte alls att jag får en bra bild av vad de erbjuder bara genom att läsa testet.

johan1234: Era grafer är väl ändå inte helt representativa? Det är ganska uppenbart att man har valt bästa tänkbara scenario hos er och jämfört med de enklaste/billigaste alternativen hos era konkurrenter. Det ingen konst att få likvärdig prestanda hos CityCloud/Amazon/Glesys (resten vet jag inte då jag ej varit kund där) beroende på vad man väljer. Er artikel var än mindre representativ än vad Techworlds var (vilket inte är så konstigt iofs iom att den publiceras på er egen hemsida).

Så till TS vill jag bara säga: Om du har möjlighet, skapa ett konto själv hos resp. leverantör och skapa maskiner efter DINA behov så tror jag du kommer närmast sanningen. Faktum är att alla kan säkert lösa dina problem. Det hänger bara på om vad du själv tycker om resp. kontrollpanel (det skiljer sig extremt mycket mellan leverantörerna) och vad du är villig att betala för för just det som du behöver.

Alla leverantörer är bra på sina områden. Frågan är bara vad du är ute efter. Mina egna synpukter på saker jag tycker är bra:

Glesys: Extremt enkel kontrollpanel, särklass enklast av dem jag testat. Valmöjlighet mellan OpenVZ och VMware beroende på syfte är extremt värdefullt.
Citycloud: Väldigt bra att kunna koppla på separata diskar för din data. Krånglig/seg kontrollpanel.
Amazon: Du kan göra allt, men kontrollpanelen är en konst att bemästra.

Frågar du någon annan så kommer du inte att hålla med mig och hitta andra saker som är bra och dåliga. Tyvärr måste du leta efter svaret själv för att du ska bli helt nöjd i slutändan. Det gjorde jag och ja det har tagit lång tid, men nu vet jag i alla fall vart jag kan skapa mina servrar som fungerar bra utifrån vad jag vill göra.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-04, 22:13 #10
ol.micke ol.micke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 48
ol.micke ol.micke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 48
gregoff << Det viktigaste är prestandan (snabbhet) och upptiden, sen vad man kan göra på diverse kontrollpaneler är mindre viktigt (eller backup/spegling av datat så ingen data går förlorat skulle ju vara kanon, så man själv slipper göra lösning för det).
ol.micke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017