Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Söker webbhotell efter mina kriterier

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-07, 19:07 #1
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Sitter och funderar på olika lösningar och huruvida jag vågar anlita ett webbhotell som överbokar sin kapacitet eller inte, men hur som helst. Jag behöver nu svar på följande fråga:

Finns det något webbhotell - som ni vet av att de inte överbokar sin trafikkapacitet - som har minst 70 GB trafik/mån och minst 4 GB diskutrymme? Med servrar i Sverige? För högst runt 200 kr per månad inkl moms.

Nu kanske det kan vara svårt att veta huruvida webbhotell överbokar sin kapacitet eller inte, men men.. Om ett webbhotell påstår att de inte gör det men ändå gör det torde det väl vara falsk marknadsföring eller liknande, så förhoppningsvis kan man väl lita på de webbhotell som säger att de inte överbokar sin trafikkapacitet talar sanning.
Pucken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-07, 19:10 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Spittade tråden då den andra verkligen spårade ur från vad den egentligen handlade om och la dina nya kriterier i egen tråd istället.
(Gamla tråden återkommer när den rensats från orelevanta inlägg)

Personligen velade jag länge mellan att erbjuda fri traifk och fasta gränser runt 2001 när jag startade första hotellet, i slutändan är det ju kunderna som spelar roll och har man inte nöjda kunder kan man lika gärna ställa sig på Mc Donalds och kränga burgare.

Enligt mig är det tekniska begreppet fri trafik inte tekniskt möjligt, däremot, bandbreddsbegränsade tjänster med fri trafik är dock möjligt.
Om man erbjuder fri trafik är det ju också svårt att överboka, hur kan man veta vad man kommer att dra om trafiken är fri ? omöjligt..
Överbokad banbdredd/trafik är enligt mig när någon som har 10mbit säljer trafik motsvarande 20mbit och hamnar i kläm när kunderna vill nyttja sina quoter.

I samband med att man erbjuder fri trafik ökar belastningen på servrarna, det är rätt logiskt och dessa "fri trafik" företag har då istället en klausul i sina avtal där du inte kan nyttja onormalt med prestanda, om du nu har fri trafik och drar väldigt mycket så kan du omöjligt nyttja denna trafik utan att dra mer än normalt.
Man bör ju också fråga sig vad som är normalt, B-one t.ex. har själva bekräftat att 4-6GB per månad är normalt.

Har man istället konkreta gränser, detta får du, detta är du garanterad så är kunden i ett helt annat läge och kan vidta andra åtgärder om det i sådana fall skulle överbokas kapacitet.
Jag skulle ha svårt att välja något annat än listade kapacitetsbegränsningar, oavsett om det gäller trafik eller utrymme eller andra vitala delar som rent tekniskt och utrymmesmässigt inte kan erbjudas i fria mängder.

Sen vet jag inte om mina åsikter är en yrkesskada eller om det är nåt jag lärt mig på vägen.

Så mitt svar blir nej på din fråga, då man själv är i branschen har man rätt bra koll på vilka som finns på marknaden och hur dom lyckas och vad dom har för kraft i ryggen.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-08, 21:21 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Nej, jag måste hålla med helt. Jag skulle aldrig köpa ett webbhotellsutrymme där det var fri trafik, utan man ska hålla sig till seriösa hotell som lovar en rimlig maxtrafik och sedan betala mer om man behöver mer. Man får aldrig bandbredd gratis, med bibehållen kvalitet.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-08, 22:44 #4
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Citat:
Originally posted by danielos@Apr 8 2006, 21:21
Nej, jag måste hålla med helt. Jag skulle aldrig köpa ett webbhotellsutrymme där det var fri trafik, utan man ska hålla sig till seriösa hotell som lovar en rimlig maxtrafik och sedan betala mer om man behöver mer. Man får aldrig bandbredd gratis, med bibehållen kvalitet.
Det ironiska i det hela är ju att moderatorn Decibel först klippte bort all offtopic från min tråd och i samma inlägg lägger grunden till nästa offtopic-gren för samma tråd.

Men det var nog inte Decibels syfte med inlägget.

För.. Glöm inte bort vad denna tråd handlar om nu, nämligen webbhotell som uppfyller kriterierna i mitt trådstartsinlägg.

Eller är mina kriterier orealistiska? Känns som att det borde gå runt för ett sådant webbhotell, men man vet ju aldrig?

Jag skulle kanske i värsta fall kunna tänka mig att gå ned till 60 GB trafik/mån, även om det är att börja tänja på minimumgränserna ganska rejält.
Pucken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-08, 22:48 #5
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Börja istället leta webbhotell som erbjuder 60gb eller mer, och lista dom webbhotellen här och be medlemmar om åsikter om hotellen.
Jag tror ingen kommer leta hotell åt dig (såvida någon inte själv äger ett hotell som erbjuder den trafiken och drar en sjörörvarinlägg bara för att synas).
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-08, 22:57 #6
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Citat:
Originally posted by Decibel@Apr 8 2006, 22:48
Börja istället leta webbhotell som erbjuder 60gb eller mer, och lista dom webbhotellen här och be medlemmar om åsikter om hotellen.
Jag tror ingen kommer leta hotell åt dig (såvida någon inte själv äger ett hotell som erbjuder den trafiken och drar en sjörörvarinlägg bara för att synas).
Hade inte tänkt att någon skulle leta webbhotell, utan bara lista upp de som de känner till.

Men det är nog bättre om jag gör på ditt sätt, dock får fortfarande de som sitter inne med kunskapen gärna smattra fram detta i denna tråd.
Pucken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-08, 23:08 #7
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Well, känner till.
Använder JX.se jag, du kan säkert kontakta dessa om dina krav och få ett pris
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-08, 23:53 #8
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Själv använder jag http://www.sajthotellet.com och drar >60GB/mån, 500 MB diskutrymme, 100 MB MySQL ... men tyvärr, så falerar det nog på priset för din del. Har själv inte sett "något hotell" som erbjuder det du vill ha för de pengarna.

Man måste komma ihåg en sak. Man får vad man betalar för ....

cya,
/PatrikB
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-09, 23:09 #9
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Citat:
Originally posted by MrWize@Apr 8 2006, 23:53
Har själv inte sett "något hotell" som erbjuder det du vill ha för de pengarna.
Nej, det får nog bli Scorpion Data ändå. Dock så erbjuder ju de istället litet väl mycket trafik och överbokar därmed nästan garanterat, men det verkar inte finnas så många alternativ, speciellt om jag vill ha servern i Sverige. (Jag vill ha det bland annat för att jag enbart vill behöva hålla koll på de svenska lagarna plus att fördröjningen generellt sätt brukar vara lägre).

170 / 70 = 2.4 kr/GB, vilket innebär att webbhotell teoretiskt sett borde kunna gå runt med de priserna, men om det finns något webbhotell som faktiskt väljer att göra det är en annan sak. Verkar inte så.
Pucken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-10, 11:16 #10
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Tror att det enda vettiga för din del är att ha en dedikerad server eller en VPS-lösning.

Blir ju lite dyrare, men klart bättre ...

cya,
/PatrikB
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017