Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Starta kvalitetsmärkning?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-28, 02:47 #21
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
tror det behövs tunga namn för att få en sådan idé att slå..
kommer krävas mkt jobb, vad är belöningen? det är frågan..
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-28, 04:46 #22
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Absolut måste detta ge vinst för de som kommer att sitta med det. Risken är ju ganska överhängande att idén förfaller efter en tid..

Att se till ISO kan vara bra, men kanske är standarder enligt B2C-principen mer fördelaktigt att spana på? ISO9001 och liknande är ju främst till mellan företagens egna business . Dock gynnas privatkonsumenten i slutändan, men då i första hand i form av kvalitativa produkter..
Säkra leveranser, god personalvård, uppföljningar, rapportering, mätningar, dokumentation mm är i huvudsak till för företagen själva.

Att bara köra igång ett sådant här projekt låter som en lysande idé, men det kommer ta tid bara att få ut informationen samt få folk att lita på betydelsen av detta märke. Skall man återigen göra liknelser med ISO så bör det krävas att ett statligt organ (typ SWEDAC?) kontrollerar detta "certifieringsföretag" , så att allt verkligen sköts korrekt och att seriositeten bibehålls.. Man kan inte själv ställa en massa krav utan att själv rätta in sig i ledet.. Staten skall ju vara föredömmet i sådana här sammanhang, och ha dem som kontrollorgan är ett utmärkt val.

Hur hög nivå är detta tänkt att vara?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-28, 08:17 #23
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Felet eller missuppfattningen med ISO är kanske att det kallas för kvalitet. Att ett företag har ISO 900x betyder absolut inte att de tillverkar produkter av hög kvalitet. Det går att säga att varje produkt tillverkas på exakt samma sätt. Blir det då en bra produkt, så är alla tillverkade produkter lika bra. Men är produkten dålig, så är alla produkter lika dåliga.

Eftersom ISO 900x har fått en bild av att det betyder kvalitetsprodukter, så skaffar sig massor av företag det utan att egentligen förstå riktigt vad det handlar om. Det har blivit lite av pest och kolera. Det är något som behövs eftersom en kund som ska välja mellan två företag kanske väljer det som har ISO 900x.

I princip är ISO 900x en användarmanual. Varje företag skapar en användarmanual på hur allt i hela företaget ska göras. Det kan gälla hanteringen av en kundreklamation till hur eposten på företaget ska hanteras eller hur en produkt ska tillverkas. När manualen är skriven ber man någon certificera den. Sedan är det upp till personalen att läsa och följa manualen.

Att ha en manual är inte fel utan tvärom mycket bra. Blir någon i företaget sjuk, kan någon annan med hjälp av manualen snabbt sätta sig in i den personens arbete osv.

Vad kvalitet är för något är väldigt subjektivt och olika för olika personer. En företagsledare definierade kvalitet på följande sätt: "Kvalitet, det är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna." En annan definition kan vara: När produkterna stämmer med ritningarna.

Ett entreprenörföretag inom anläggningsbranschen arbetar på sådant sätt att när något avviker så ska det rapporteras. Det innebär att om de har fått ett paket som ska innehålla 100 muttrar och det innehöll 98 skruvar, då ska montörerna skriva en s.k. avvikelserapport. Sedan ska det in ett databassystem. När man använder sig av ISO 900x på detta sätt, då undrar jag hur det påverkar kvaliten på den anläggning som levereras i slutändan? Förmodligen bara om de inte köper två muttrar till.

För att sammanfatta detta så betyder det i princip att av två företag där det ena har ISO 900x och ett annat inte har det så har det ena företaget en skriftlig manual och det andra inte det.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-28, 09:46 #24
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Ojdå!!
Vad har du för erfarenhet av dessa system? Vad var/är din roll? Kort och gott vad grundar du dina påståenden på?

Saxat från www.kvalitetsgruppen.com:
"Dock bör man vara införstådd att ISO 9001:2000 endast är riktlinjer och är gjort för att företaget själv ska inse vilka brister och risker det finns i produktionen av företagets produkter/tjänster. Alltså att införa ISO 9001:2000 innebär inte att man inte kommer att göra fel däremot är det bevisat att man gör färre fel, är bättre förberedd och har lättare för att sätta in åtgärder då det blivit ett fel.

Alltså ett kvalitetssystem skall styra och förhindra att fel uppstår i företaget. När man pratar kvalitet så tror många att man menar kvalitet på produkten eller tjänsten men detta är bara halva sanningen, kvalitet omfattar allt. Från början till slutet. Därför är det viktigt att kvaliteten inom själva företagets verksamhet är bra, för brister kan även uppkomma vid inköp och vid ordermottagningen. För det kvittar ju hur bra kvalitet produkten än har, om det visar sig att produkten som kunden fick inte var den som han beställde."

Läsvärt:
www.sis.se
www.detnorskeveritas.se
www.kvalitetsgruppen.se
www.kvalitetsmagasinet.com
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 04:31 #25
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by Storen@Jan 28 2005, 09:46
Ojdå!!
Vad har du för erfarenhet av dessa system? Vad var/är din roll? Kort och gott vad grundar du dina påståenden på?
Jag grundar mina påstående från mina studier i kvalitet på högskola. Det var några år sedan jag läste, så det blir lite luddigt. Gjorde även ett specialarbete på införande av ISO 900x.

När det gäller kvalitet så är det ett mycker mer vidare begrepp i en organisation än att bara ha ISO 900x. När man säger kvalitet, så låter det ganska tråkigt. Det är dock den intressantaste kurs jag har läst. Mycket statistik. Speciellt kul var det att lära sig leveranskontroller och veta när leverantörerna har fuskat med leveranserna.

De texter du citerade säger förbaskat väl vad det handlar om. Sedan gäller det att ha verktyg och kunskaper att hålla reda på vad som händer i produktionen, t.ex. leveranskontroller.

För att återgå till vad tråden startade med, kvalitetsmärkning. Ja, vad är då kvalitet när det gäller internethandel? Vi får definiera det och sedan sätta upp en manual för hur det ska uppnås.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 09:16 #26
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
Citat:
Originally posted by Maccke@Jan 28 2005, 03:47
tror det behövs tunga namn för att få en sådan idé att slå..
kommer krävas mkt jobb, vad är belöningen? det är frågan..
Vinst och vinst. Låt säga att medlemsavgiften eller vad man nu ska kalla det är 100kr i månaden, och att man har iallafall 1000 butiker som vill vara med, då har man ju en liten fin inkomst på 12 miljoner om året. Någon form av lön kan man ju ta ut.

För övrigt vill jag meddela att jag nu redan påbörjat projektet.
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 11:31 #27
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
dunkens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
Citat:
Ursprungligen postat av md-solutions
Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
tror det behövs tunga namn för att få en sådan idé att slå..
kommer krävas mkt jobb, vad är belöningen? det är frågan..
Vinst och vinst. Låt säga att medlemsavgiften eller vad man nu ska kalla det är 100kr i månaden, och att man har iallafall 1000 butiker som vill vara med, då har man ju en liten fin inkomst på 12 miljoner om året. Någon form av lön kan man ju ta ut.

För övrigt vill jag meddela att jag nu redan påbörjat projektet.
Ja det var ju så jag menade.

Vinst javisst men löner mm dras ju innan vinst.

Klart att dom som jobbar med det ska ha lön det är ju ingen tvekan om det men om det nu skulle bli 12 mille om året så blir det ju en rätt bra marknadsföring av alla våra sajter om man säger så genom denna sidan.

Så jag tror ju inte att någon kommer att förlora på detta.

mvh/Tomas
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 11:53 #28
chewies avatar
chewie chewie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 81
chewie chewie är inte uppkopplad
Medlem
chewies avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 81
1000 ebutiker i Sverige låter lite väl möe tycker ni inte det?
chewie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 12:09 #29
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
dunkens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
Citat:
Originally posted by chewie@Jan 29 2005, 12:53
1000 ebutiker i Sverige låter lite väl möe tycker ni inte det?
hehe det finns säkert inte så många som kommer klara de sten hårda kraven
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 12:42 #30
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
Citat:
Ursprungligen postat av md-solutions
Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
tror det behövs tunga namn för att få en sådan idé att slå..
kommer krävas mkt jobb, vad är belöningen? det är frågan..
Vinst och vinst. Låt säga att medlemsavgiften eller vad man nu ska kalla det är 100kr i månaden, och att man har iallafall 1000 butiker som vill vara med, då har man ju en liten fin inkomst på 12 miljoner om året. Någon form av lön kan man ju ta ut.

För övrigt vill jag meddela att jag nu redan påbörjat projektet.
Medlemsavgiften borde ju vara baserad på butikens storlek. Att en butik som komplett betalar 100:- för en kvalitetsmärkning är ju lite väl lite med tanke på den goodwill de får av det. Men avgiften skulle kunna vara 100:- första året för att bygga upp en kundkrets(butikerna bör vara medvetna om att det är ett testår och att avgiften blir högre senare) och sedan när märket blir lite mer känt så börjar man ta ut "riktiga" avgifter.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017