Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Konstiga regler hos double

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-13, 15:18 #11
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by double@Sep 13 2005, 16:06
Detta har diskutterats innan och den biten har vi inga planer på att ändra. Om jag fårstått dig rätt så vill du att vi totalt ska ta ca 50% från privatpersoner av den provision de tjänar. Det enligt oss är samma sak som att din riktiga arbetsgibare skulle ta 50% av din lön bara för att jämna ut det med företagen... kan säga att MÅNGA inte vill ha det så.
För dom som inte förstår svaret från Double kan jag förklara:

Privatperson Kalle får ut ca 700 kr.
Företagare Nisse får ut 1000 kr som han ska skatta och betala arbetsgivaravgift på vilket innebär att det blir ca 500 kr i fickan.

Företagare får alltså mindre provision på double.se än privatpersoner...
Och anledningen till detta är inte olika skatter för privatpersoner/företagare utan olika provisoner för olika kunder.,

Ikväll lägger jag upp en nytt konto och skriver det på tjejen så får vi ut mer pengar
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 15:39 #12
doubles avatar
double double är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 158
double double är inte uppkopplad
Medlem
doubles avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 158
robertsson, uträkningen var rätt men...

1000 kr ska betalas ut:

Privatperson Kalle får ut ca 700 kr (alltså minus skattesatsen för privatpersoner)

Företagare Nisse får ut 1000 kr (+ moms = 1250 kr)
Sedan betalar Nisse sina moms + skatt i efterskått. Företag skattar tyvärr mer än privatpersoner, det är dock inget Double har att göra med.

Alltså, alla affiliates får samma provision oavsätt privat/företag, sedan är skattesatserna olika. Med andra ord om Kalle förmedlar en affiliate till Double så får han 50 kr, exakt samma summa får Nisse. Anledningen till att skatt dras från privatpersoner direkt är för att privatpersoner själva inte ska betala in detta.
double är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 16:03 #13
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Nej, skattesattserna är i stortsett samma... det som skilljer är namnet, företageren får betala egenavgift medans det kallas arbetsgivaravgift för privatpersoner.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 20:07 #14
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by double@Sep 13 2005, 15:39
robertsson, uträkningen var rätt men...

1000 kr ska betalas ut:

Privatperson Kalle får ut ca 700 kr (alltså minus skattesatsen för privatpersoner)

Företagare Nisse får ut 1000 kr (+ moms = 1250 kr)
Sedan betalar Nisse sina moms + skatt i efterskått. Företag skattar tyvärr mer än privatpersoner, det är dock inget Double har att göra med.

Alltså, alla affiliates får samma provision oavsätt privat/företag, sedan är skattesatserna olika. Med andra ord om Kalle förmedlar en affiliate till Double så får han 50 kr, exakt samma summa får Nisse. Anledningen till att skatt dras från privatpersoner direkt är för att privatpersoner själva inte ska betala in detta.
Usch, man blir trött på att ni envisas att räkna på skatter och sociala avgifter på eget sätt när ni faktiskt inte förstår er på hur det ska räknas. Detta är ju inte precis första gången flera av oss talar om för er att ni räknar fel.
Min uppmaning är, som samtliga gånger tidigare, hör med Skatteverket och gör som de säger, då blir det bra.

1. Moms har ingenting alls med saken att göra. Moms är i huvudsak en hantering av statens pengar man som företagare gör för statens räkning. Vi företagare ska ha moms pålagt på provisionen som vi sedan ska redovisa till staten, och skicka in till staten om vi inte kvittar mot moms vi har rätt att få tillbaka av dem.

2. Alla ska betala de sociala avgifterna. Vi företagare ska göra det själva, för privatpersoner måste ni göra det.

3. Den preliminära skatten ska vi företagare betala in själva till Skatteverket, för en privatperson måste ni dra av den preliminära skatten och skicka in den till Skatteverket.

4. För oss med enskild firma är skattesatserna och avgiftstorleken exakt de samma som för privatpersoner. Det ser lite olika ut p.g.a av punkterna 2 och 3 ovan bara.

M.a.o robertsson har rätt.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 21:38 #15
doubles avatar
double double är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 158
double double är inte uppkopplad
Medlem
doubles avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 158
Bengt, jag är inte här för att berätta för er hur skatt ska räknas fram. Jag vill bara berätta hur mycket som LÄMNAR DOUBLE eftersom vissa envisas med att fråga 100 ggr. Alltså 700kr privat, 1250 kr företag av 1000 kr. Sedan angår det inte mig hur mycket du som företagare betalar i skatt, det är upp till var och en.

Förstår inte riktigt varför du vill smutskasta Double hela tiden genom att säga att vi inte kan räkna å dylikt.

Visst Double skiljer sig från Tradedoubler på många vis vilket är bra enligt oss. Vi tänker inte sitta här och kopiera deras modeller bara för att ett fåtal här på wn tycker att Tradedoubler is the only way to do it.

(Detta är långt utanför min arbetstid, men jag blir så förbannad på vissas inlägg ibland att jag ändå är här och skriver... Som jag sagt tidigare, all feedback är varmt välkommen, så länge det är feedback)
double är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 22:46 #16
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Detta har som sagt diskuterats i tidigare trådar.

Robertsson har rätt i sina uträkningar och jag håller med om att jag tycker Double's system är konstigt., TD låter istället affiliaten bestämma om han
1) vill vara affiliate som privatperson, man får då lite mindre pengar eftersom td betalar soc
2) vill vara affiliate som företag, man får då lite mer pengar eftersom td inte behöver betala soc utan man själv får göra det om man sedan väljer att ta ut pengarna som lön

Som det är hos Double tjänar ju Double mer på privatpersoner som affiliates än på företag. Det som känns lite skevt är ju inte att Double tar ut provision utan att den motiveras med "soc-frågan".

Trots att det enligt min mening vore bättre om det fungerade på samma sätt hos Double som hos TD så tycker jag ändå att det varit tydligt vad som gäller när jag signade upp för Double, dvs "vi lägger på x% i transaktionsavgift" så där har jag inget att klaga på.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 23:12 #17
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by double@Sep 13 2005, 21:38
Bengt, jag är inte här för att berätta för er hur skatt ska räknas fram. Jag vill bara berätta hur mycket som LÄMNAR DOUBLE eftersom vissa envisas med att fråga 100 ggr. Alltså 700kr privat, 1250 kr företag av 1000 kr. Sedan angår det inte mig hur mycket du som företagare betalar i skatt, det är upp till var och en.

Förstår inte riktigt varför du vill smutskasta Double hela tiden genom att säga att vi inte kan räkna å dylikt.
Någon smutskastning är det inte frågan om. Du kunde själv välja att låta bli att skriva dina räkneexempel ännu en gång. Det råkar vara så att du faktiskt räknar fel när det gäller de sociala avgifterna tilll Skatteverket. Sedan börjar du med att blanda in momsen i detta istället för att hålla dig till det väsentliga. Du bryr dig ju inte om att ta de försök till att hjälpa dig med beräkningarna på allvar heller, utan påstår att det är alla vi andra som räknar fel. Sluta med det, så slipper du få mothugg, om du är känslig.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-14, 08:27 #18
doubles avatar
double double är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 158
double double är inte uppkopplad
Medlem
doubles avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 158
Om du ens har läst mitt inlägg så hade du sett att jag håller med robertsson att hans uträkning var rätt. Sedan gick jag ett steg till och ville berätta att man som privatperson kommer att få 700 kr insatt på sitt konto och som företag 1250 kr insatt på sitt konto av Double (om det gäller 1000 kr i provision, allt detta står dessutom väldigt tydligt i våra villkor).

Jag har alltså inte gjort något sk uträkning... det enda jag sa fel på var "skattesatserna", där jag skulle sagt "skatt och avgifter" vilket robertsson ändå rättade mig på.

Jag vet inte hur dessa inlägg tolkas av er läsare men jag garanterar att Double inte blåser folk på pengar (om någon skulle tro det). Allt står dessutom i våra villkor.
double är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-14, 08:58 #19
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Ingen har påstått att du blåser folk på pengar och ingen smutskastar double, jag försöker bara föra fram det faktum att privatpersoner och företag får olika provision. Och på den punkten är vi alla 3 överens; jag, bengt och double. Frågan som jag skulle vilja ha svar på är VARFÖR det är olika provision och svaret är INTE som double påstår olika skatter, för skatterna är lika dom bara heter olika.

PS. Det intressanta är inte hur mycket man får insatt på kontot utan hur mycket får i plånboken.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-14, 12:31 #20
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 286
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 286
Så här ser "min" uträkning ut räknat på 100 kr lead.
Double får in 100 kr för lead + 33 kr i transaktionsavgift +33,25 i moms från annonsören. = 166,25 kr

Utbealning privatperson
Double betalar 70 kr till affiliaten + 30 till skatteverket i preliminär skatt + 33 kr till skatteverket i arbetsgivaravgifter. = 133 kr Utöver detta kommer Double i ett senare skede att betala 33.25 kr i moms till skatteverket.
Totalt utbetalt från double: 166,25 kr.

Utbealning företag
Double betalar 100 kr till affiliaten + 25 kr moms till affiliaten. = 125 kr.
Totalt utbetalt från Double: 125 kr.
I detta fall gör Double en vinst på 33 kr och för den betalar de även in 8,25 kr i moms till skatteverket.
Totalt efter vinst: 166.25 kr


Det var dagens matte
naredi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017