Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Box.se, ett varningens finger...!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-04-04, 16:29 #1
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Har varit kund med dedikerad server hos box.se i lite drygt 2 månader. För ungefär 2 veckor sedan kom problemet jag hade väntat mig sedan start & vill passa på att varna andra för deras dåliga affärsetik/moral...

Jag har tidigare fått varningar från kontakter på bl a loopia & fs-data om deras verksamhet, de påstår att när väl kundbasen finns hos dem höjer de priserna gång på gång. Förmodligen blev man förblindad av deras billiga priser, fördelaktiga avtal samt "24/7 övervakning" enligt deras hemsida.

Jag brukar titta in på box.se lite då och då för att kontrollera priserna och se vad dem håller på med, deras webhotellspris har studsat mellan 5kr och 19kr de gångerna jag varit inne, vilket visar ganska omedelbart att de inte har en definitiv prissättning.

Anyways, till saken som gjorde mig pissed, för cirka två veckor sedan behövde vi en omstart av servern pga att mysql strulade (load avg. var uppemot 360(!), när den brukar toppa på 10 vid hög trafik). Cirka 15.00 ringer jag teknikern och ber dem ordna en reboot, till svar får jag att det ska göras omedelbart. Efter flera samtal under eftermiddagen/kvällen så får dem till slut teknikers på plats vid 20.00-21.00 som kan göra en omstart. När jag diskuterar med Per-Ola (förmodligen VD Box Hosting) så skriver han i ett mail att helgtillägg på 50% tillkommer, något som jag bestrider direkt med avtal & en tidigare faktura (på en reboot en söndag) som grund. När vi säger att vi inte tänker betala 50% extra eftersom dem måste avisera prishöjningar 30 dagar innan så går han in och lägger till texten "50% helgtillägg" i prislistan och hotar oss med att "vi förlorar mer pengar" om vi inte betalar fakturan. Det var då jag förstod vad det var för någon jävla idiot som sitter på box.se...

Ett par dagar senare kommer fakturan & jag funderar starkt på att bestrida fakturan, eftersom jag har allt på min sida, men samtidigt vill jag inte riskera att dem stänger ner servern (som dem hotat med tidigare) om vi inte betalar fakturan, då skulle förlusten bli flera ggr större. Det handlar om 300 spänn, en struntsumma i sammanhanget. Dessa 300kr gjorde att dem kommer att förlora en ded. serverkund när avtalet löper ut samt fick väldigt dålig reklam utåt eftersom mina rekommendationer uteblev & ledde till diverse diskussioner på forum om deras fruktansvärt dåliga moral/etik samt hur de behandlar sina kunder.

Frågan är då vem som förlorade på affären? Vi som fick betala startavgifter+en månadsavgift i onödan eller box hosting som förlorade en kund som förmodligen hade stannat kvar i tre år med 2-3 ded. servrar & kunnat rekommendera fler kunder till deras verksamhet. Pengarna bryr jag mig inte om, det var lika bra att man fick se vad dem går för...

För att citera Per-Ola's sista mail:
- "Jag orkar inte argumentare mot er, jobbiga kunder är det värsta jag vet. Ni betala denna fakturan, nästa "omstart" som ni gör slipper ni helgtillägget på.."

Om man tror att man kan gå in och ändra prissättningen och strunta i påskrivna avtal så kan man inte driva ett företag, det tror jag ni alla kan hålla med om. Att man dessutom blir direkt förolämpad för att man bestrider en prisändring som enligt avtal påskrivet med Per-Olas signatur inte får göras, ja, då kan man fan undra hur långvarigt det företaget blir...

Slutsats: Låt er inte luras av box.se billiga hosting-lösningar, rekommenderar istället fsdata.se för webhotell & rackshack.net för dedikerade!

Någon som har liknande erfarenhet från Box så är ni mer än välkomna att diskutera dem här.

Ni får tolka det här inlägget som ni vill, det är inget direkt påhopp mot företaget, kanske har andra kunder blivit bättre behandlade? Jag ville mest starta en diskussion och höra andras synpunkter kring deras tjänster...

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-05, 03:20 #2
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Citat:
Originally posted by dm.se@Apr 4 2003, 12:29 PM
Har varit kund med dedikerad server hos box.se i lite drygt 2 månader. För ungefär 2 veckor sedan kom problemet jag hade väntat mig sedan start & vill passa på att varna andra för deras dåliga affärsetik/moral...
Jag vill även varna för box.se!

Tidigare drev samma kille, som driver box.se, uppkopplat.com.
Uppkopplat.com sket sig duktigt. Det kursade eller nåt. Jag hade precis beställt mitt abonemang där och fakturan skulle betalas. Men innan dess var det en fråga jag hade till dem. Jag gick då in på deras hemsida, där det helt plötsligt stod att uppkopplat.com är till salu. SKUMT!

Trots att där fanns ett telefonnummer med anvisad telefontid, så var det alltid helt omöjligt att nå dem! Aldrig fanns där någon som svarade.

Jag har sparat e-mail konversionen om det är någon som är intresserad.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-05, 03:28 #3
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Behöver man ~300 gig trafik i månaden är det svårt att hitta bra leverantörer... många tar skyhöga priser per gig, vissa dedikerade limitar på 15 gig /månaden, 24-48 timmars trafik typ, om ens det

Ska ge rackshack ett ordentligt test i helgen... tänkte testköra under någon dag eller så för att få feedback.

Min fråga: Är det någon som har bra/dålig erfarenhet av rackshack? Har köpt på mig en dedikerad där med dubbla diskar, 1.5 gig ram etc... 400 gig trafik =) Helschysst, om det håller måttet dvs...

Problemet är ju att dem ligger i us (oftast dålig ping), dock så är speeden inte så dålig mot sverige när en transfer är initiated... ligger på drygt 300kb/sec mot min BBB-lina.

Alltså, någon som har något att säga om RS?

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-05, 03:32 #4
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
Jag vill bara påminna alla som svarar på detta inlägg att det är ägaren av dinmobil.se vi talar med!!

dinmobil.se är en av det mest respekterade "tjänst via SMS" vi har i Sverige!

Vi börjar om, raderar alla inlägg utom det från "fille97" ...

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-05, 03:45 #5
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Och jag som missade alla inlägg, var det nåt otrevligt?

Mina klagomål mot box.se står kvar oavsett vad... Efter ett PM från fille97 så verkar det vara precis som fsdata/loopia m.fl säger. Per-Ola startar företag som säljer hosting, kör ett par månader & säljer därefter kunderna till andra bolag & skiter blankt i sina kunder. Det är viktigt att detta kommer ut till oss som jobbar med flera av de större sajterna i sverige och i vissa fall köper hosting av flera bolag... personligen tycker jag inte sånt här skall stödjas (visst, alla vill vi tjäna pengar, men inte på det här sättet!). Bojkotta box.se & alla andra bolag som kommer upp i framtiden med Per-Ola som ägare/VD!

Det verkar vara väldigt många som blir blåsta på det här (och jag tänker inte vara den som är kvar när han får för sig att höja trafikkostnaden femdubbelt utan att meddela sina kunder), däremot är jag gärna den som plöjer ner tusenlappar på jurister för att sätta stopp på skiten... Tyvärr så satt vi en sådan situation att vi inte kunde hitta en ny leverantör på 10 dagar att jag inte vågade bestrida fakturan (vem vill förlora x antal tusen per dag en tjänst ligger nere? Per-Ola hotade med att stänga av vår server... vad gör man?), men nästa gång...

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-05, 03:51 #6
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
Citat:
Originally posted by dm.se@Apr 5 2003, 01:28 AM
Ska ge rackshack ett ordentligt test i helgen... tänkte testköra under någon dag eller så för att få feedback.

Min fråga: Är det någon som har bra/dålig erfarenhet av rackshack? Har köpt på mig en dedikerad där med dubbla diskar, 1.5 gig ram etc... 400 gig trafik =) Helschysst, om det håller måttet dvs...

Problemet är ju att dem ligger i us (oftast dålig ping), dock så är speeden inte så dålig mot sverige när en transfer är initiated... ligger på drygt 300kb/sec mot min BBB-lina.

Alltså, någon som har något att säga om RS?

Mvh, Tobias
Port 80 (http) är helt ok på RS tycker jag, port 21 (FTP) suger tyvärr! men det kan man leva med med tanke på priset.

Alla siter utom www.tv.nu i Planet Six Network ( www.p6.com ) ligger på RS servrar.

Min erfarenhet är att ingen i Sverige förutom Gotanet kan leverara stabil uppkoppling, därifrån levereras htmlkoden till www.tv.nu.

RS har hittils varit helt problemfri men har lite längre pingtid så därifrån laddar jag grafik & banners till tv.nu.


RS har ett kanon forum, plus support 24/7/365 om man hänvisar till att man läst inläggen i forumet men inte hittat svaret man behöver. Reboot har jag ansökt om 5 ggr och ingen har tagit längre tid än 10 minuter.

RS kräver att man har "lite" & då menar jag lite koll på unix/linux

Mina tips i övrigt om du har en site som ekonimist förlorar på nertid är:

1. Kör stabila problemfria script på en svensk server som levererar html till din site snabbt, och för dina mer krävande (CPU, Bandbredd) grejer ladda från en ex: RS server.

Då har man alltid möjligheten att styra om sub trafiken (krävande inkommande förfrågningar) till en backupserver eller vad man kan frambringa.


2. låt dina Php, Cgi eller Asp generera statisk html som sedan spottas ut o parsat, då blir allt stablit plus att du blir en vinnare i SERP. (Search Engine Results Page)

Sökmotorer lever kvar i 1900-talet, ta vara på det

Ring om du kör fast med nåt på din RS server Tobias, finns på min mobil hela helgen.

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-05, 04:03 #7
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Ok, tack Thomas!

Du har ju ändå hyfsat många hits på banners från exempelvis tv.nu, det är mycket därför jag vågade ta steget och köpa en ded. burk som står i us, har alltid laddat tv.nu snabbt (iaf på min nuvarande uppkoppling), och ett par tusenlappar är inte så mycket i sammanhanget, så det är ju helt klart värt att testa...

Jag har jäkligt svårt för att generera statiska sidor då allting är till 99% dynamiskt i mina projekt (skulle isåfall vara dinmobil.se då, men alla klienter hämtar info från mysql hela tiden... Änsålänge har det fungerat hyfsat bra men jag är -lite- orolig för att flytten till RS ska bli problematisk.. om det är slö pingtid och en besökare drar 50 hits per sidvisning, bör inte den totala laddningstiden bli enorm då? Och nej, vi kan inte köra persistent connections pga det höga besökarantalet vi har på ett par av våra projekt, ram-minnet slukas på nolltid då... =)

Jag är inte familjär med uttrycket SERP, något jag har missat under alla år...?

Thomas, du är en helschysst kille att jobba/diskutera med, hur orkar du egentligen?

Höll nästan på att glömma... kostar reboots något? Numera kostar ju box.se reboots 900 pix på helger (och oturligt nog så lyckas man alltid få problem på helgerna).
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-05, 04:17 #8
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
Citat:
Originally posted by dm.se+Apr 5 2003, 02:03 AM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (dm.se @ Apr 5 2003, 02:03 AM) Ok, tack Thomas!
[/b]






Citat:
Originally posted by -dm.se@Apr 5 2003, 02:03 AM

Du har ju ändå hyfsat många hits på banners från exempelvis tv.nu, det är mycket därför jag vågade ta steget och köpa en ded. burk som står i us, har alltid laddat tv.nu snabbt (iaf på min nuvarande uppkoppling), och ett par tusenlappar är inte så mycket i sammanhanget, så det är ju helt klart värt att testa...
Kör iofs Adcycle (adcycle.com) som Deamond just nu och inte vanlig ModPerl men den levererade igår (2003-04-04) 473 076 bannervisningar, och det för förhållandevis tunga CPU/SQL äventyr adcycle håller på med, gissar på att dinmobil grejar med samma saker så där har du en måttstock.


Citat:
Originally posted by -dm.se@Apr 5 2003, 02:03 AM

Jag har jäkligt svårt för att generera statiska sidor då allting är till 99% dynamiskt i mina projekt (skulle isåfall vara dinmobil.se då, men alla klienter hämtar info från mysql hela tiden... Änsålänge har det fungerat hyfsat bra men jag är -lite- orolig för att flytten till RS ska bli problematisk.. om det är slö pingtid och en besökare drar 50 hits per sidvisning, bör inte den totala laddningstiden bli enorm då? Och nej, vi kan inte köra persistent connections pga det höga besökarantalet vi har på ett par av våra projekt, ram-minnet slukas på nolltid då... =)
Precis du har en site där man måste köra dynamiska sidor, men dom siterna som verkligen behöver dynamiska sidor är få!

Hade samma funderingar när jag flyttade till RS men blev positiv överaskad förutom ping, men kolla hur alla "bannernetwork's" gör, det är dom som drar CPU && || BB ingen kör från sverige, det går inte med trafikerade sidor.

Citat:
Originally posted by -dm.se@Apr 5 2003, 02:03 AM

Jag är inte familjär med uttrycket SERP, något jag har missat under alla år...?
Kolla staten på ringsignaler, du vet ... hehe

Citat:
Originally posted by -dm.se@Apr 5 2003, 02:03 AM

Thomas, du är en helschysst kille att jobba/diskutera med, hur orkar du egentligen?
Kaffe ... hehe ... na ett gediget intresse!

<!--QuoteBegin--dm.se
@Apr 5 2003, 02:03 AM

Höll nästan på att glömma... kostar reboots något? Numera kostar ju box.se reboots 900 pix på helger (och oturligt nog så lyckas man alltid få problem på helgerna).
[/quote]

Kostar 0 kr, och jag rebootade 3ggr på ett dygn dagen efter 2 ggr, inga problem.

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-05, 07:22 #9
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
RS verkar ha skärpt sig senaste halvåret/året eller så. För ett par år sen var de ett företag man skulle akta sig för pga problem med bandbreddsfördelning, support etc. Betyg över okej i dagsläget helt klart, dock.

NOCSTER (nocster.com) är annars en leverantör jag rekommenderar. Ger förhållandevis bra ping och fart till .se (drygt 10% bättre än RS på den punkten). Bra priser har dom också, samt möjlighet till billig WHM/CPanel om man vill förenkla det lite för sig. Dock kan det liksom hos RS vara bra att investera i en remote reboot port, utifall att man inte vill riskera att behöva vänta 2 timmar på en reboot när man har svårt in på shellet.

I andra hand har jag även hört bra saker om ServerBeach och Rackspace (för managed servers, och har även datacenter i London till vettigt pris).

Var kanske lite sen med detta svar, men hoppas det kan hjälpa lite grann, även efter Thomas uttömningar.

Tacka får man också göra för tipset Per-Ola/Box. Så länge kritiken är väl uppbackad med fakta såsom din, finns det ingen anledning att motsätta sig postningen.

Angående SERP kan man, om man inte vill förlora det dynamiska, köra en mod_rewrite eller en forcetype för att sökmotorerna ska tolka det statiskt.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-05, 13:59 #10
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
Citat:
Originally posted by cerebus@Apr 5 2003, 05:22 AM
Angående SERP kan man, om man inte vill förlora det dynamiska, köra en mod_rewrite eller en forcetype för att sökmotorerna ska tolka det statiskt.
Kan du utveckla det lite för oss som inte har koll, låter intressant

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017