Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Starta kvalitetsmärkning?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-26, 22:54 #11
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
vi på mypay backar upp det hela (måste kolla med min kollega bara

vi sysslar ju med betalsystem så det gäller väl även oss antar jag...
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-26, 23:51 #12
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Jag har lite svårt att tro på en sådan här idé. Dels för att det egentligen inte betyder så speciellt mycket. Men det är klart att det går att organisera alla e-butiker i någon form av branschorganisation och ställa upp regler och kriterier för att få vara medlem i den. Det skulle åtminstone kunna sålla bort oseriösa e-butiker.

Det skulle även kunna skapa en diskussion om etik och moral för e-butiker. Går det att enas om några minsta gemensamma krav, så borde kunderna känna en viss trygghet i det. Det kan kanske behövas om det nu är så att folk tvekar en del inför ett köp över Internet.

Jag får nog kanske revidera mina första ord i detta inlägg.

Angående bitos, så får jag en liten sur smak i munnen när jag ser vilka som ligger bakom det. Speciellt ett av de företagen lever inte upp till kraven för fem öre. I mitt tycke är bitros ett märke för hyckleri.

Det är lite som när alla företag ska skriva att det har ISO9xxx, ISo14xxx osv. Fasen. Det betyder inte ett djäkla skit rent ut sagt mot en vanlig konsument (ursäkta språket, men jag blir så upprörd). Jo, en sak kan man tyda ut av det. Om en produkt är dålig kan man utgå ifrån att alla produkter är lika dåliga.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 08:39 #13
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Originally posted by guran@Jan 26 2005, 23:51
Det är lite som när alla företag ska skriva att det har ISO9xxx, ISo14xxx osv. Fasen. Det betyder inte ett djäkla skit rent ut sagt mot en vanlig konsument (ursäkta språket, men jag blir så upprörd). Jo, en sak kan man tyda ut av det. Om en produkt är dålig kan man utgå ifrån att alla produkter är lika dåliga.
Hmm, du var inte lite negativ i ditt uttalande...!
Vad grundar du ditt påstående på? Varför skulle inte nämnda ISO-system gynna en konsument?

Hittade förresten en webbutik som har ovanstående ISO-certifiering.. någon datashop var det.. Kommer inte ihåg adressen nu, men tydligen fungerar det i alla fall .

*återkommer om/när jag kommer på adressen*..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 16:50 #14
saflund saflund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 229
saflund saflund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 229
Tycker ni att butiker med vuxenartiklar skulle få vara med eller tror ni att dom skulle skada statusen?
saflund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 17:15 #15
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Originally posted by saflund@Jan 27 2005, 17:50
Tycker ni att butiker med vuxenartiklar skulle få vara med eller tror ni att dom skulle skada statusen?
Kvalitetsmärkning ska väl handla om hur kunddata behandlas och leveranssäkerhet mm (inte vilka produkter som säljs). Hur detta ska mätas är väl en bra fråga, ISO som tidigare nämnts kanske kan vara bra riktlinjer att titta på.

Men egentligen, vad är tänkt att vinnas på detta? Kunderna måste i så fall bli medvetna om att märkningen finns, att den betyder något, vad den betyder, hur mätningen sker och att den efterlevs.

Sen ska kunden också ta ställning till att den betyder något för denne, att det är relevant att butiken har denna märkning för kunden vid just detta köp.

Ursäkta min lilla skepsis, men bitos har precis startat, istället för att dissa denna eller skapa en egen. Häng på och försök påverka. Det är iaf min åsikt, och jag har absolut ingenting med bitos att göra, har bara sett den och lite vad den står för.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 17:54 #16
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
En sådan kontroll ska behandla tycker jag hur lätt det är att få tag i företaget vid reklamation eller andra fel, hur informativ deras sida är samt hur lätt det är att nå den information..

Sen huruvida man säljer dyrt/billigt eller sexleksaker eller vattenflaskor hör inte dit egentligen..

Sexleksaker är inget omoraliskt.. det är ingen som far illa av att Mats här skickar ut 2000 leksaker en vecka.. tvärtom - en massa personer mår bra av det

Det går inte jämföra en sexleksakshop med en porrsajt (tycker jag)


Jag tycker idén är bra - och det kan ju finnas två märken? Och hur man får ut märket är ju jätteenkelt.

känns som om många ibland krånglar till saker för sig.. jag har följt tråden och tja.. det verkar inte vara så krångligt att komma igång med en sådan sida
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 18:09 #17
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
dunkens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
Helt klart så ska inte produkterna ha någon betydelse för detta okej att man kanske inte ska tillåta en sajt med hemmagjorda brevbomber men bara sajterna följer lagen så ska produkterna inte ha någon betydelse tycker jag.

men det ska finnas klara och tydliga krav på den sidan där kravmärkningen är och marknadsföringen kommer att ske genom medlemsavgifter samt de besökare som kommer att klicka på bilden som finns på våra websidor.

Samt tycker jag att om det finns en listning som tex föreningssparbanken har eller hade innan så är det ju lätt för kunden att söka på sidan efter deras produkter.

Men ett viktigt MEN är att jag tycker inte sidan ska vara satsa på att vinna detta utan att det ska vara något gemensamt som vi gör och alla pengar som kommer in till sidan ska oxå gå ut på att marknadsföra den och alla andra sidor som finns på den.
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 18:31 #18
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Vem vill jobba heltid idéellt?

Det är en bra idé, men jag tror den är dödfödd tyvärr.

Kan inte tänka mig att någon här (där en majoritet lever på att sälja varor och tjänster) har tid att offra på något som huvudsakligen inte ska vara vinstdrivande. Rätta mig gärna om jag har fel

Antagligen kommer folk svara med att det inte tar så mycket tid att sköta detta, men då tror jag inte ni tänkt efter ordentligt.

Ska man göra något ordentligt så kostar det tid.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 19:13 #19
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
Självklart måste det ge vinst..

Ideellt jobbar man inom hjälporganisationer (knappt där ens) och inom föreningar..
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-27, 21:02 #20
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Jag är på.

En kanon idé.

skulle kunna jobba när skolan inte är i vägen.
sitter ändå här 24/7 ^^
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017