FAQ |
Kalender |
2008-09-13, 15:56 | #41 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Även vi har kontaktat Kreditor angående detta – och även vi har fått Jacobs standardsvar, som han kopierat in här den 27/8. För det första, avtalet har ändrats eftersom en funktion fanns när avtalet skrevs (att frysa fakturor utan att avgift tagits ut), och den har nu tagits bort. Skälet till att funktionen tagits bort är inte relevant här. Vi säljer bland annat dyra märkesväskor. Dyra väskor vill kunder beställa hem för att känna, klämma och prova till sina kläder, och självklart vill vi ge den servicen till kunden. Därför kan vi har ordrar på 2-3 olika väskor, där alla utom en väska returneras. Vad händer då? Jo, säg att ordern är på 3000 kr och varor för 1500 kr returneras. Vi betalar den fasta avgiften + %-avgiften på det första beloppet, 3000 kr. Det innebär att vi får betala en dubbelt så hög %-avgift till Kreditor för köpet! Att vi ska betala den fasta avgiften trots att en retur gjorts kan jag gå med på, dock så kommer jag inte acceptera att betala %-avgiften på hela beloppet, när en retur görs, och det tycker jag inte någon annan kund till Kreditor ska göra heller. Vad som är än mer anmärkningsvärt är vad som sker om en kund vill lägga till en vara på ordern och vi går in och lägger till varan i efterhand – då justerar Kreditor upp beloppet och tar ut %-avgiften på totala beloppet! Som kommentar i Kreditor online står ”fakturan har köpts till för lågt belopp”. Aha, så då går det plötsligt bra att justera beloppet. Dubbelmoral? Jag inväntar svar från dig Jacob (helst inte ett inkopierat standardsvar…) Accessora är en av Kreditors allra första kunder och vi har alltid varit mycket nöjda tidigare, men det här är befängt och jag ser fram emot en lösning. /Annika, accessora.se |
||
Svara med citat |
2008-09-13, 16:24 | #42 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag ser också se fram emot en lösning där det finns en lägre fast avgift för att täcka fasta kostnader men ta bort FACTORINGAVGIFTEN vid retur/reklamation.
|
||
Svara med citat |
2008-09-13, 19:08 | #43 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Annika
Jag förstår din frustration och håller med dig till 100%, men ser inte riktigt vad den har med frysta fakturor att göra, det är nog jag som inte kan tänkt så här på lördagskvällen. Menar du att ni frös era fakturor när returer gjordes och skapade nya fakturor? förklara hur du menar är du snäll. |
|||
Svara med citat |
2008-09-16, 20:56 | #44 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nej! Det här blir man ju lite sur på. Sedan vi började skicka e-postfakturor har vi ett gäng kunder per dag som betalar till vårt bankgiro istället för till Kreditor. Jag tyckte inte det spelade någon större roll, förutom att det kostade lite tid.
Rackarns, mejlade dem genast om detta "rykte som florerar stämmer" eftersom jag inte orkar kika igenom något avtal. Jag är en av deras första kunder och jag kan med säkerhet säga att jag inte sett detta i det avtal jag skrev på då. Men vänta nu, jag fick skriva på ett nytt avtal när vi lanserade Kreditor i Finland och Danmark. Kanske borde kikat på det lite bättre. Vi får ser vad de svarar ... Läste de övriga inläggen (redigerar detta inlägg). Det var mycket negativt, så jag känner att jag måste tillägga att jag är nöjd med tjänsten. |
||
Svara med citat |
2008-09-17, 13:35 | #45 | ||
|
|||
Nykomling
|
> swecat, det var lite fel av mig att ta upp att funktionen för frysning av fakturor tagits bort, i detta inlägg, jag menade att svara på Jacobs påpekande att avtalet inte ändrats (vilket det i min mening gjort då funktioner som fanns när vi skrev avtalet inte längre finns), men jag menade inte att detta hade med returer att göra.
Vi har kommit överens om en lösning med Kreditor som jag tycker känns okej för oss. Så jag skulle rekommendera er att kontakta dem, om ni upplever detta som ett problem. Trots att jag tycker det är fel att det inte framgår tydligt att man betalar för hela köpet, även om en retur görs, så är Kreditor bra att ha att göra med! |
||
Svara med citat |
2008-09-17, 13:42 | #46 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
annika, du vill inte dela med dig av lösningen ni kom fram till?
|
|||
Svara med citat |
2008-09-17, 13:57 | #47 | ||
|
|||
Nykomling
|
> lunarmys, det tycker jag är en förhandlingsfråga mellan oss som kund och Kreditor. Vilken deal man kan komma överens om beror nog på hur länge man varit kund och hur stor försälning man har.
Vi betalar fortfarande hela %-avgiften (+ den fasta avgiften) även vid retur, men fick en lägre sådan. |
||
Svara med citat |
2008-10-04, 11:56 | #48 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Kolla med creditsafe, de ska tydligen ha onlinetjänster också (och direktkoppling till lindorff inkasso). Vad jag hört betalar 99.4% av "gröna" kunder. En ganska stor del av dessa låter fakturan gå till påminnelse, men betalar omgående. |
||
Svara med citat |
2008-10-04, 14:36 | #49 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tycker inte att det är speciellt höga siffror.
0,3 % av alla ordrar går vidare till kronofogden. När det går så långt så räknar jag det som en kundförlust. Vi använder oss redan av creditsafe, så våra siffror blir då 99,7% av alla våra "gröna" kunder betalar. |
||
Svara med citat |
2008-10-06, 18:02 | #50 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag har nyligen integrerat Kreditors tjänst i mitt ordersystem, har fungerat klockrent. Men enligt tidigare talare så håller jag fulltständigt med om att det är rent idiotiskt att jag skall bli tvungen att betala Kreditor när jag makulerar en faktura på grund av reklamation eller öppet köp. Kreditor har då ingen fodran från min kund och tar då heller ingen risk.
Som tur är har jag en verksamhet där vi inte har många ångrade köp etc, men jag tycker verkligen synd om de företag som har det. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|