Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betala för luft hos Kreditor

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-08, 13:50 #31
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Yo Sagoborgen,

Du som talade så gott om att sköta allting själv, kan du inte ta fram lite hård fakta om % på icke betalande kunder och % på påminnelser som SweCat frågade om?

Jag tror många här gärna vill veta vad man kan vänta sig om man kör allting själv.

Istället för att bara säga att det är det bästa så vore det intressantare med siffror att räkna på.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 16:15 #32
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
dunkens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
Hej Jacob.

Vi har länge jobbat med er och era lösningar, jag tycker det har fungerat bra och kan säga att jag är mycket nöjd då det är en bra grej ni gör för att säkra betalningarna på nätet. Men jag har också märkt av en del som gjort mig lite besviken.

Först det där med borttagning av fakturor så tror jag inte problemet i sig är att man kan frysa fakturor utan att ni inte hade något bra system för att kunna se över sina frysta fakturor eftersom det inte är en enda ehandlare här som inte vill skicka iväg dom.

Ett enkelt sätt hade varit att skapa en sida där du kan ha översikt på dina egna frysta fakturor så att ehandlaren kan påminna kunden om det faller i glömska.

Sen den borttagningen ni gjorde på detta gav oss en fruktansvärd kundtjänst anstormning då det blev påminnelser om någon faktura tyvärr fick bli liggandes lite längre. Vi hade inte inbyggt i systemet att detta skulle vara medräknat eftersom vi körde lite på att om någon vara inte fanns i lager så kunde man frysa en faktura.

Att detta skedde under julhandlen och utan förvarning gör inget lättare. Men detta har jag förklarat för er.

Jag har också märkt att er sida blivit segare då det kan ta en väldig tid att skriva ut fakturor och ibland kommer man inte ens in på sidan.

Har även märkt av att en del inte får kontakt med er server och på så sätt får ett felmeddelande. Detta kan jag dock inte säga att det är ert fel helt hundra men håller på att ta reda på varför inte detta går igenom och kommer återkomma till er men vore kanon om det är någon som märker av samma problem så kan det ju fixas.

Vill inte vara kritisk men kan jag missa affärer för 10 000 i månaden på en sån här grej så är det helt klart en sak som ska utredas.

mvh/Tomas
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 16:59 #33
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Av alla våra ordrar så går 1,8% till inkasso.
Av alla våra ordrar så är det 0,33% som går vidare till kronofogden.

Om man räknar om det där ovan så får du ut:
ca 2 av 100 ordrar går till inkasso.
1 av 300 ordrar går till kronofogden (kund förlust)
1 av 6 ordrar till inkasso bolaget betalas inte.

Räknar man in en faktureringsavgift i detta och att varje kunde betalar 20kr i faktureringsavgift. Då får ni 6000:- per 300 order att täcka en ev kundförlust på.


När det gäller påminnelser så måste jag ta fram färsk statistik på det, återkommer i det ärendet....
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 17:10 #34
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Craxen, schysst att du delar med dig.

Angående dessa personer, gör ni någon kreditupplysning vid beställningstillfälle?

Jag tycker det är ganska hög andel som går till Kronofogden.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 17:13 #35
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Tack för siffror, intressant att se hur det ligger till.

Wojt, vi har helt klart olika sätt att se på saker, jag förundrade mig just vilken bra bransch det måste vara Craxen verkar i eftersom så otroligt få gick till kronkalle...
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 17:28 #36
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Jag håller på att kolla betallösningar för ett e-projekt och kreditor har redan höga avgifter och försämrar de för ehandlaren låter det ju inte som en leverantör man ska välja......
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 17:32 #37
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag tycker att den enda försämring man gjort är att inte kunna frysa fakturor, i övrigt har jag alltid varit mer än nöjd med Kreditor och jag har använt dem sedan de startade.

På dessa år har jag sett en mängd förbättringar de gjort samt tycker att de verkligen förstår e-handlarnas behov vilket jag inte kan säga om många andra företag. Jag skulle absolut använda dem om jag hade behov av en fakturalösning.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 08:01 #38
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Kan ge lite statistik från vår webshop.

1 av 13 skickar jag en påminnelse till som de sedan betalar
4 av 856 fakturor har gått till KF, samtliga av dessa är när jag skickat faktura för ej uthämtade PF
2 av 856 har betalat efter 2 påminnelser

Vi började med fakturabetalning i april i år. Väldigt många av våra kunder handlar hellre av oss pga vi har 30 dagars betalning och inte 10 som alla andra, så vi ökade vår omsättning rätt mycket efter det. Vår verksamhet är sådan att ordrarna ligger runt 300-400 i snitt så vi har små men många. Många av våra kunder är återkommande som beställer 1-2 ggr i månaden så det bättrar på betalningsmoralen rätt bra.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 09:43 #39
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Citat:
Originally posted by JohanssonHenrik@Sep 9 2008, 07:01
Kan ge lite statistik från vår webshop.
1 av 13 skickar jag en påminnelse till som de sedan betalar
4 av 856 fakturor har gått till KF, samtliga av dessa är när jag skickat faktura för ej uthämtade PF
2 av 856 har betalat efter 2 påminnelser
Vi började med fakturabetalning i april i år. Väldigt många av våra kunder handlar hellre av oss pga vi har 30 dagars betalning och inte 10 som alla andra, så vi ökade vår omsättning rätt mycket efter det. Vår verksamhet är sådan att ordrarna ligger runt 300-400 i snitt så vi har små men många. Många av våra kunder är återkommande som beställer 1-2 ggr i månaden så det bättrar på betalningsmoralen rätt bra.

Hanterar ni faktureringen själva?
Gör ni någon kreditkontroll innan ni släpper i vägvarorna mot faktura?
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 13:53 #40
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Ja vi hanterar allt själv. Vi gör en kreditkoll första gången som kunden beställer för över 500:-.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017